1

Topic: Marcel Barbier

Zijn bijnaam was Von Salza en hij was een belangrijk lid van WNP en chef van CODI die waakte over de discipline. Werkte bij Wackenhut waar hij na racistische incidenten in de City 2 werd ontslagen; opgepakt in augustus 1983 na een schietpartij in Vorst en veroordeeld voor de dubbele moord in de Rue de la Pastorale waarvan hij het daderschap na lang aandringen van Paul Latinus (zijn geestelijke vader) op zich nam hoewel veel twijfel heerst over zijn betrokkenheid en hij eerder als zondebok dienst deed. Auteur van een twintigtal brieven vanuit de cel die een ander licht werpen op de activiteiten van WNP.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Marcel Barbier

De Cel Waals Brabant heeft Barbier vier keer ondervraagd. Dat ging zo (volgens Barbier): "speurder Lionel Ruth bood zich aan zowel in Nijvel als in Lantin waar ik opgesloten zat. Hij nam me dan mee de stad in. Eens heeft hij me voor twee weken naar Sint-Gillis laten transfereren, wat voor hem gemakkelijker was, want dan kon hij bepaalde dossiers consulteren. Hij nam me dan mee, ongeboeid dus, trakteerde me op een etentje enzovoort. Je kent dat, de politietruken van de foor."

Barbier over de Bende van Nijvel en WNP: "Wij van de WNP hebben de Bendemisdaden helpen voorbereiden. Libert noemde dat les grandes événements. We verzamelden informatie over de ligging van warenhuizen, de bewaking, de kassa's, het personeel, de bewaking, de verkeerssituatie, de hele rataplan. Zo hebben Eric en ik eens een oefening bijgewoond in Kraainem. Het was een Delhaize of een GB, ik weet het niet meer zo precies. Er lagen scherpschutters op het dak, plots kwam er een Golf GTI aangestoven met vier man aan boord die meteen rechtsomkeer maakte, maar sommige wegen werden door de rijkswacht bewaakt. Het kwam er voor het commando dus op aan de juiste vluchtroute te kiezen. Ik was voorbestemd om lid te worden van de Bende van Nijvel. Meer zeg ik niet."

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Marcel Barbier

Ik had dit ook in mijn Elsene-topic kunnen plaatsen maar het zegt wel iets over de persoon Marcel Barbier:

"Op een nacht, ik denk in 1980, ging ik te voet naar huis na een meeting met enkele auxiliaires, dat waren onze contacten bij de rijkswacht en het leger. Het was erg laat en er reed geen openbaar vervoer meer. Ter hoogte van het Flageyplein voelde ik iemand achter mij lopen en er reed ook een auto langzaam voorbij. Toen de man achter mij te dicht naderde, heb ik me gewoon omgedraaid en hem met mijn colt 45 neergeschoten. Vreemd, want ik stapte daarna gewoon door. Ik voelde niets. Later vernam ik dat hij dood was."

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4 (edited by K& 12-11-2011 10:40)

Re: Marcel Barbier

Scheisse, dat zegt mij iets. Vorig jaar of zo werd ergens een verhaal van onopgeloste zaken geschreven. Daarin vertelde een meisje dat ze na bezoek bij een vriend, waar ze wat muziek hadden beluisterd, door deze terug naar huis was gewandeld. Daarna keerde deze terug naar zijn huis maar is nooit aangekomen.

Ik herinner mij niet hoe hij was gedood. Ook geen idee van de datum.

Re: Marcel Barbier

Eventjes tussen de soep en de patatten een moord bekennen, zonder aanleiding. Fantasie? Leugens? Of domheid?

6

Re: Marcel Barbier

Hestur wrote:

Eventjes tussen de soep en de patatten een moord bekennen, zonder aanleiding.

Ik zal later nog wat extra informatie uit het interview halen, dat wordt de bekentenis wat beter gekaderd. Het zegt in ieder geval al veel over de manier van handelen en denken van alle WNP-leden in het algemeen en van Marcel Barbier in het bijzonder.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Marcel Barbier

Dat verhaal over Kraainem komt in diverse boeken over de Bende naar voren, en eigenlijk wordt er nergens verder op in gegaan. Wat moeten we hier nu van denken? Het kan natuurlijk fantasie zijn, maar als het wel waar is, hebben we dan een mislukte overval van de Bende of was het in zijn geheel een oefening, en waren ook die vier Golf-mannen even aan het repeteren?

En is dat historisch gezien aannemelijk, dat er op het dak van de GB in Kraainem scherpschutters aanwezig waren? Ik geloof dat Eric Lammers zelf ook over deze gebeurtenis vertelde in één van de boeken van Guy Bouten, maar het verwondert me dat er eigenlijk nergens verder op in gegaan wordt. Als het waar gebeurd is, is het toch wel een zaak van enig belang, want dan zou de nimmer falende Bende-machine zich hier toch stukgebeten hebben op de bewaking met scherpschutters.

En als ze niet wisten dat die daar aanwezig waren roept dat toch wel enige vragen op. Wat denken jullie er van? Oefening? Mislukte overval? In dat geval waren ze dan niet erg goed op de hoogte, en dat is vreemd. Of zal het hele verhaal gewoon verzonnen zijn? Maar 'sommige wegen werden door de Rijkswacht bewaakt', melden de beide boefjes, en hoe zat dat dan? Waren die dan ook op de hoogte van deze oefening cq.

Re: Marcel Barbier

Ik heb het nog eens nauwkeurig nagelezen, en zowel Lammers als Barbier spreken allebei over deze zaak, waarbij de eerste spreekt over een bepaalde gebeurtenis uit eind 1981 en dan zegt: 'In diezelfde periode woonden Barbier en ik een oefening bij aan de GB van Kraainem.'

Eind 1981? Toen was de Bende helemaal nog niet aan het grote werk begonnen, en was er toch ook helemaal nog geen sprake van bewaking door scherpschutters? Als er op die GB dan wel scherpschutters lagen, en de Rijkswacht diverse wegen bewaakte, kunnen we wel spreken over een zeer uitgebreide oefening waarbij diverse diensten betrokken waren. Is niemand dat dan opgevallen in die tijd? Als het waar is betekent het dat er dus inderdaad al ver van te voren op grote schaal werd uitgedacht en geprobeerd wat later in de praktijk werd gebracht.

Natuurlijk is het maar een verhaal wat terloops door een gangster werd verteld, maar het is wel frappant dat zowel Barbier als Lammers het ter sprake brengen, terwijl Guy Bouten er hen niet naar vraagt, ze halen het allebei kort aan als het over die periode gaat. En misschien klopt het tijdstip wel niet helemaal, maar Barbier zeilde in augustus 1983 al de cel in, dus moet het in ieder geval ruim daarvoor zijn gebeurd, toen er volgens mij helemaal nog geen sprake was van verscherpte bewaking van warenhuizen. In dat geval was het dus een uitgebreide en grootschalige oefening, waar veel mensen bij betrokken waren, en die al erg leek op de terreur uit 1985.

Daarom heb ik het gevoel dat dit een belangrijke gebeurtenis is geweest waar nauwelijks aandacht aan besteed is. Vermits onze twee WNP-ers tenminste het verhaal niet verzonnen hebben. Maar waarom zouden ze?

9 (edited by Hestur 02-08-2012 19:15)

Re: Marcel Barbier

Het straffe zijn de overeenkomsten:

  1. De Volkswagen Golf

  2. De supermarkt (Delhaize?)

  3. De streek (Brusselse Rand). Er is een Delhaize in Kraainem (Wezembeeklaan 112), maar blijkbaar ook een GB.

De beschrijving blijft echter te onduidelijk om conclusies te trekken. De context is niet helemaal duidelijk, het verhaal sluit niet echt aan bij de uitleg ervoor. Ook is er een dubbelzinnigheid. Oefening voor wie?

Ik dacht eerst dat het om een oefening van de politie ging, maar na de tekst drie keer herlezen te hebben, kan je het ook lezen als een oefening voor het commando ("het kwam er dus voor het commando op aan ..."). Als je het op die manier leest, dan lees je hier dus tussen de regels de bekentenis dat de Rijkswacht zelf de Bende zou hebben getraind!

Meer achtergrondinformatie is noodzakelijk om hier echt conclusies uit te trekken - maar het is inderdaad een zeer interessante anekdote.

Re: Marcel Barbier

Ik had zelf ook het idee dat het meer een oefening voor het commando was dan voor bv. politiediensten, te meer omdat toen nog geen sprake was van gangsters met Golf GTI's die warenhuizen overvielen, dat kwam pas later. En de manier waarop Lammers het zegt:  'De Rijkswacht bewaakte bepaalde wegen, dus het kwam er voor het commando op aan om daar van tussen te geraken.' Jammer dat er verder geen getuigenverklaringen zijn hiervan, dan was het allemaal een stuk zekerder. Toch moet het er nogal wat volk bij betrokken zijn geweest.