Re: Marcel Barbier

Ben wrote:

Bovendien werd de politie ook al eens met Barbier geconfronteerd, toen zij manu militari een aantal jongeren uit het café Le Contact te Vorst, moesten verwijderen. Die jongeren waren lid van de Keltische vereniging Iggdrasil (Levensboom) en brachten al zingend de Hitler-groet. Ze verdreven op die manier de andere klanten.

Bron: Operatie Staatsveiligheid | René Haquin

Café 'Le Contact' was gelegen op Wielemans-Ceuppenslaan 64 te Vorst en was blijkbaar gekend bij extreem-rechtse klanten (zie onderstaande advertentie en lees vooral de tekst er net boven). In diezelfde straat wordt Barbier op 16 augustus 1983 aangehouden na een dronkemansruzie met zijn broer.

http://i13.servimg.com/u/f13/15/00/61/71/contac10.jpg
Daarnaast is er nog de volgende verklaring van Michel Libert over een café in Vorst:

Au sein du MSN je puis citer Caille - Elnikoff - Gignez. Je puis également vous dire que les gens du MSN fréquentent un autre café situé à Forest pratiquement en face du bureau de police de Forest, je rectifie situé avenue Wielemans Ceuppens

42

Re: Marcel Barbier

In deze context: er is ook een gewelddadige clash geweest tussen motards in café contact en een deel van de bende Houdy ("bende van Waterloo", deels overlappend met de sudisten). Niet zeker of het hier hetzelfde café "Contact" betreft (er is sprake van Place Chatelaine maar dat kan een vergissing zijn).

Re: Marcel Barbier

Uit één van de brieven van Marcel Barbier aan René Haquin:

In de zomer van 1981 hebben er heel wat vergaderingen plaats gehad over wat te doen in geval van een Sovjetinval. Er werden evacuatieplannen uitgewerkt, onder meer naar het zuiden van Spanje waar we konden rekenen op de hulp van de Falangisten. De communisten zouden volgens Paul [Latinus] bij een aanval het noorden en het westen van Europa verkiezen vanwege de havens en industriële sites en niet het arme zuiden. Stel dat dit niet lukte dan was er nog een vluchtroute naar Zuid-Amerika. We hadden reeds heel wat ervaring opgedaan met Paraguay.

Het is mogelijk dat Paul in opdracht van zijn bazen toen op zoek ging naar wapens en munitie en die door andere helpers, die ik niet mocht kennen, liet verstoppen. We beschikten in elk geval over militaire instructies die gebruikt worden door speciale legereenheden voor aanslagen en sabotageacties. Ik kan het weten want de instructies zaten bij mij en bij Libert verborgen. We hebben in Brussel en in Waals-Brabant ook een tijdje gezocht naar safe houses. Dit was nodig om de eerste aanval op te vangen en de burgers te mobiliseren in een guerrilla.

Vormden we een onderdeel van Gladio? Wie zal het zeggen. Paul is er niet meer om daarop te antwoorden. Onze verkenningen gebeurde meestal 's nachts. Vandaar dat ik de plaatsen niet kan repeteren.

44

Re: Marcel Barbier

Merovinger wrote:

Het is mogelijk dat Paul in opdracht van zijn bazen toen op zoek ging naar wapens en munitie en die door andere helpers, die ik niet mocht kennen, liet verstoppen. We beschikten in elk geval over militaire instructies die gebruikt worden door speciale legereenheden voor aanslagen en sabotageacties. Ik kan het weten want de instructies zaten bij mij en bij Libert verborgen. We hebben in Brussel en in Waals-Brabant ook een tijdje gezocht naar safe houses. 

Dit is zeer interessante info. Niet enkel zaten er in WNP tal van mensen die bereid waren om te moorden en om terroristische aanslagen te plegen, ze hadden blijkbaar ook een netwerk van safe-houses en geheime wapenopslagplaatsen. Het zou zeer nuttig kunnen zijn om de locatie van deze safe houses te weten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

45

Re: Marcel Barbier

Uit de nota's van Willy Acke, een samenvatting van een verhoor van Marcel Barbier: 

Barbier heeft Rue Pastorale niet gedaan, andere wel. WNP = gedaan.
In '78 via Latinus -> Front de la Jeunesse en WNP.
Smets ontmoet, toonde hem lidkaart van WNP.
In '78 idee van Dossogne: kleine groepjes om acties tegen links.
Barbier kende 12 man. 
Er waren buitenhulpjes: Bouhouche, Jandrain, Luciano Bender

In september '78 elite groep, eerst ondervraagd door Calmette
zaak gaat niet door onder impuls van Latinus
na leger bij Wackenhut/Calmette, o.a. bewaking VDB.
KV's (*) nooit gezien

'80 - pleegt diefstal fichebak Front de la Jeunesse, gepleegd op vraag van Latinus
Erna nieuwe speciale groep
1 maand getraind door Calmette
doden zonder sporen

'81 - GAP gecreëerd op papier (...)
Jandrain = buitenhulp
Situeert Lekeu voor 1980 niet in WNP
[onleesbaar] en Calmette was lid van het WNP
Enige Rijkswachter in WNP was Lucien Marbaix
(...)
Iedereen wist zich gedekt
Smets was effectief WNP-lid

(*) Het is me niet duidelijk wie of wat er bedoeld wordt met 'KV'.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

46

Re: Marcel Barbier

Merovinger wrote:

We hebben in Brussel en in Waals-Brabant ook een tijdje gezocht naar safe houses. Dit was nodig om de eerste aanval op te vangen en de burgers te mobiliseren in een guerrilla.

In deze context is onderstaande info misschien interessant:

(...) Le WNP disposait ainsi de plusieurs maisons à Bruxelles où les militants logeaient de temps en temps et où étaient entreposées des archives confidentielles (par exemple, un flat rue du Mont-Blanc [Google Maps] prêté par Bernard Mercier, administrateur du CEPIC. Ce dernier étant d'ailleurs une des pierres angulaires du WNP avec les titres de "Landesvertreter" et d' "inspecteur général"). Il y avait aussi la seconde résidence de Latinus, avenue des Pagodes [Google Maps], les locaux de la rue de Rome et de la rue de la Forge [Google Maps]. (...)

Bron: Hugo Gijsels

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Marcel Barbier

Ben wrote:

In augustus 1983 vond de politie in de woning van Barbier twee dolken, een bivakmuts, een ontvanger-zender van het merk Belson, een revolver en ook 68 patronen van het type LR 22.

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

Zoiets?

http://nsm07.casimages.com/img/2017/04/26//17042610350314738715000761.jpg

http://nsm07.casimages.com/img/2017/04/26//17042610350314738715000760.jpg

48

Re: Marcel Barbier

Ben wrote:

Uit de nota's van Willy Acke, een samenvatting van een verhoor van Marcel Barbier: 

KV's (*) nooit gezien

(*) Het is me niet duidelijk wie of wat er bedoeld wordt met 'KV'.

Kenteken voertuig?

49

Re: Marcel Barbier

KV's: Kogelwerende Vesten?

50

Re: Marcel Barbier

Marcel Barbier na zijn arrestatie in Vorst:

https://i62.servimg.com/u/f62/11/22/12/24/marcel10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube