Topic: Samenwerking met politie?

Beste forumlezers, ik schrijf vandaag mijn eerste topic, ik heb het dossier van de bende van Nijvel bekeken en ik heb ook de documentaire gekeken die is gemaakt over het dossier "de bende van Nijvel". Soms krijg ik een beetje het gevoel dat deze bende samenwerkt met de politie op een of ander gebied. Argumenten hiervoor zijn: Waarom zijn niet alle getuigen/kroongetuigen verhoord op de plaats delict of op het politiebureau?

Dit is eigenlijk de grootste reden waarom ik denk dat hier samengewerkt wordt met hogere hand in dit onderzoek naar bendeleden. En nu opeens wordt weer aandacht aan de zaak gegeven omdat er weer nieuwe ontwikkelingen in de zaak zijn, ik vind het zelf allemaal heel vreemd. Ook hoe dit verder allemaal is gelopen, je gaat het vergelijken met andere zaken en komt tot de conclusie dat dit een andere is dan andere. Niet alleen door de omvang/slachtoffers van dit delict maar ook de gang van zaken hoe met de zaak is omgegaan. Ik zou graag jullie inkijk hier in willen weten en jullie argumenten waarom ik gelijk heb en waarom ik geen gelijk heb.

Re: Samenwerking met politie?

Welkom op dit forum Levi, de twee Bendecommissies gingen hier voor een groot deel over. Hierdoor is komen vast te staan dat er vele fouten zijn gemaakt m.b.t. verhoren, getuigen en bewijsstukken. Voor 90% is dit te wijten aan onkunde, slordigheid, tunnelvisie en tijdgeest, immers dna bestond nog niet. En natuurlijk lag dit ook aan de bestuurlijke structuur die België toen kende. Vriendjespolitiek.

Waarom de overige 10% ook is fout gegaan, dat is nog steeds de grote vraag. Zat de bende hier zelf achter? Of sympathisanten of opdrachtgevers? Op dit forum proberen we hier alsnog achter te komen. Voel je vrij om je hierin te mengen.

3

Re: Samenwerking met politie?

Hey Levi, welkom.

Ik volg het onderzoek reeds vanaf de overvallen in Eigenbrakel/Overijse. Maar in omgekeerde volgorde: Wie had er belang bij en wie is na jaren nog bekwaam om het onderzoek te sturen? Voor wie is het van levensbelang dat het deksel op het potje blijft? Zeker niet de daders waar zo koortsachtig naar gezocht wordt. Betrek de "Roze Balletten" in je gedachtegang. Justitieel werden deze onderzoeken losgekoppeld van het bendeonderzoek en afgesloten zonder noemenswaardig resultaat. Mijn idee hoor, maar daar ligt de sleutel!

Re: Samenwerking met politie?

De vorige commissaris van Londerzeel was anders wel corrupt genoeg.