1

Topic: PIDE

April 1974

In april 1974, in volle Anjerrevolutie, doet het Portugese leger in Lissabon een inval in de kantoren van Aginter Press, een op het eerste gezicht onschuldig persagentschap maar in werkelijkheid een bijhuis van de Portugese geheime dienst PIDE. De PIDE werd in 1940 opgericht naar analogie van de Duitse Gestapo. De belangrijkste adviseur bij de oprichting was Obersturmführer Josef Kramer, de latere chef van het concentratiekamp Bergen-Belsen. Onder de dictatuur van Salazar was de PIDE in Portugal berucht wegens het folteren en vermoorden van duizenden tegenstanders van het regime.

Aginter Press, opgericht in 1966 door OAS-leider Ralf Guérin-Sérac en nazi-kolonel Otto Skorzeny, bleek de afdeling van de PIDE die zich bezighield met spionage, het ronselen van huurlingen en internationaal extreem-rechts terrorisme. Voor die laatste activiteit werkte de stichter van Aginter Press, Guérin-Sérac, samen met de Italiaanse neo-fascist Stefano della Chiaie de strategie van de spannig uit. In de jaren zestig en zeventig stond Aginter Press via twee Belgische contactmannen, Jean Thiriart en Francis Dessart, in verbinding met Belgische organisaties zoals Jeune Europe, Nouvel Europe Magazine en de WACL. Vast staat ook dat Thiriart en Dessart samenwerkten met Emile Lecerf, Bernard Mercier, Jacques Jonet en Paul Vankerkhoven.

Motief » Strategie van de Spanning

PIDE is de Portugese geheime dienst.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: PIDE

Een Belgisch generaal op pensioen ontving een portugese onderscheiding. Ordre de christ of zoiets. Ik vraag me af hoe die zoiets verdiend heeft. Wat begot heeft Belgisch leger te maken met Portugal?

3

Re: PIDE

Dat kan de link zijn met Gladio, de strijd tegen het communisme die op alle fronten bevochten werd. Portugal hoort bij de Navo. En wanneer kreeg deze Belgische generaal deze onderscheiding?

4

Re: PIDE

Ik dacht dat het een opperbevelhebber van het leger was. Ik vind dit niet meer terug. Ik zocht toen namen van kolonels van de luchtmacht die met een D. beginnen. Hier iemand die familieleden heeft die nog leven en aldaar gewerkt of gevlogen hebben? De auditie van kolonel D. op 18 oktober 1985 is het sleutelgat waardoor je binnen kan kijken in de Bende van Nijvel.

Gelieve de parlementaire documenten er op na te lezen. Maar daarin staat alleen D. Beter is Masset te kopen, daar staat colonel D. Begrijp je al wat meer waarom sommige onderzoekers er mee kappen?