Re: Magazines

Daar ben ik zelf nog uit, ik denk aan 1 naam, Madani Bouhouche, die zowel in de planning als uitvoering kan zitten (maar het zou onverantwoord zijn om dit te doen alhoewel het kan), het lijkt me ondenkbaar dat ze er vreemden bijhalen en na een paar keer trainen toeslaan.

Met het elkaar kennen bedoel ik de reputatie er lopen niet zoveel zotten rond die zoiets uitvoeren en het stil kunnen houden. Dit is typisch voor een gesloten club en ik bedoel echt gesloten. Er moet een interne controle zijn. De info die de daders of planner hebben is heel kostbaar zie de beloning. Een huurling doet het voor de hoogste bieder, iemand met ideaal of missie is een ander verhaal. Ofwel moet het ganse team (daders) uit huurlingen bestaan hebben.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Magazines

Ja maar zouden ingehuurde daders achteraf het risico nemen om hun informatie te gaan doorgeven? Ze weten dat ze hun leven op het spel zetten en zelf veroordeeld kunnen worden. En wie weet, zijn de uitvoerders achterna ook wel uit de weg geruimd. Een hechte groep is een goede mogelijkheid. Maar dan zou dit betekenen dat elk incident is uitgevoerd door dezelfde mensen. Zoiets verhoogt aanzienlijk de pakkans van de Politie.

En als die groep hecht is, dan werken ze ook zonder opdrachtgever? Ofwel is de groep op zijn geheel ingehuurd maar dan moet je al een groep hebben met een bepaalde naam en reputatie in het milieu. Dus de kans is dan groter dat zowel de figuren achter de schermen als de figuren die het uitvoerden elkaar erg goed kenden. Maar kan Madani Bouhouche dan nog wel betrokken partij zijn, want hoe close was hij met bijvoorbeeld De Staerke?

Servo per Amikeco

23

Re: Magazines

Een hechte groep? OK, een hechte groep met een wisselende bezetting onder leiding van één leidend persoon. Bij de Bende-overvallen werden steeds verschillende daders opgemerkt en verschillende talen gesproken. Ook huurlingen hebben een leider (zie Jean Schramme en Bob Denard in het verleden). Deze leider ronselt volgens keuze de mensen die hij kan gebruiken voor een opdracht. In de stille periode tussen '83 en '85 zat bijna iedere huurling in Afrika, speciaal in Sierra Leone.

Mendez moet via zijn beroep als wapenhandelaar voor FN zulke mensen gekend hebben, spijtig genoeg is hij dood! En dan is de stap naar Bouhouche niet groot meer, spijtig genoeg is ook hij dood. En daarmee is de link naar de opdrachtgevers verbroken.

Ik bekijk de De Staerke's, de Borains enz. als randfiguren uit het misdaadmilieu, gebruikt om dwaalsporen te leggen. Zich laten zien op de plaatsen delict, zakken in kanalen gooien en zich daarbij vluchtig laten opmerken zonder bewijzen. Vluchtauto's in brand steken nadat de ware daders zich veilig en wel op het vliegtuig bevinden naar onbekende oorden. De magazines die gevonden werden zijn een link naar schietclubs (Bultot), maar ze bewijzen niets. Ze zijn een deel van het rookgordijn dat de onderzoekers als blinde mollen moet laten rondhollen.

Re: Magazines

Dat Bouhouche niet meer leeft zullen we maar aannemen. Dat hij past in het scenario van de Bende van Nijvel staat ook wel vast. Of hij er ook daadwerkelijk achter zat, dat staat geheel niet vast. Ik twijfel er vaak aan. Hij is wel de man die politie voor schut wilde zetten, die geweld verheerlijkte, plannen maakte. Toch was hij meestal uit op geldelijk gewin. Maakte ook fouten en liet bijna bij alles wat hij deed, sporen na. Juist dit laatste ontbreekt in het bendedossier. Daarom zou het me niet verbazen als hij er echt niks mee te maken heeft. Mijn gevoel zegt iig dat het uit een andere hoek komt. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Re: Magazines

Van Temse tot Aalst is dit volgens mij een kleine hechte getrainde groep, in 82 + Bergen word er een oude rekening vereffend met misschien een buitenlandse ex militair de lang in actie is geweest (geheime dienst) en die moest vluchten, later daar meer over. Aalst is de boel laten ontploffen, er zijn voor Aalst zoveel bewijzen in verschillende richtingen dat er een reukje aan zit.

Halle? Ik denk dat er duidelijke link is tussen 82 en de periode vanaf Temse, daar tussen is het volgen mij een andere cel of gewoon gangsters met extreem rechtse opvattingen. Er zijn natuur altijd linken onder elkaar want dit is een kleine wereld. Maar vanaf Temse dat zijn er niet veel die dat kunnen, en het vooral volhouden tot nu. De wreedheden van die acties wie kan zich daarmee vereenzelvigen? Iedereen heeft een geweten, maar op een parking komen en kinderen afknallen in Belgie? En dit allemaal tot in de detail voorbereiden en herhalen?

Wat Boubouche betreft een gevaarlijke man, maar volledig onbetrouwbaar voor de periode vanaf Temse, hij geeft al zijn vrienden bedrogen bestolen of verklikt. Hij leefde in angst en is iemand die meer met zichzelf bezig is, was niet in staat om grote dingen te plannen, en word gebruikt door het milieu als zwart schaap.

Vermoed ik.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Magazines

Ik sluit mij volledig aan bij Leo. En Madani Bouhouche is denk ik toch een soort sleutelfiguur die ervoor zorgde dat de uitvoerders ingedekt waren en materiaal hadden.

Servo per Amikeco

Re: Magazines

DeadLetterBox, dat Madani Bouhouche een rode draad is in het dossier staat vast, maar als dader uitvoerder van de moordpartijen heb ik mijn twijfels.

Om terug bij de magazines te komen dit is een bewust nagelaten spoor volgens mij, in de periode van voor en na aalst hebben ze heel veel moeite gedaan om het onderzoek in een bepaalde richting te sturen. En de verwijzingen zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen de personen naar waar verwezen word hebben duidelijk van alles op hun kerfstok en kunnen daardoor niet spreken waardoor het onderzoek moeilijk word.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Magazines

Het eerste magazine op de foto is het blad "AMI" waarvan de huurling Christian Tavernier de directeur/editer was en zijn "Action Press" de uitgever. Vanaf 1982 werd het uitgegeven door "New Fashion Media", een bedrijf waar Roger Boas en Paul Vanden Boeynants eigenaar zouden zijn cq belangen in zouden hebben.

Volgens Guy Bouten werd dit magazine weer van Boas en Vanden Boeynants gekocht (*waarschijnlijk rond 1986-87 ?) door... Faez Al Ajjaz. In 1990 veranderde die de naam van het magazine in "Fire" (tussendoor heette het nog een tijdje ARMI) en tot 2002, toen het blad ter ziele ging, zat Tavernier achter het bureau. Enfin, Christian Tavernier en het tijdschrift AMI staan ook in dit schema van Paul Latinus.

https://lh4.googleusercontent.com/-wWGfI6fhf6w/UBKKC8kGgII/AAAAAAAACvc/RCPPYqXJFx8/s862/Schema%2520van%2520Latinus.jpg

Tavernier was verder lid van de Cercle des Nations en had zijn bureau "Action Press" aan de Avenue de Coccinelles in Watermaal, dichtbij de Dreves du Tumuli en in dezelfde straat als waar moeder Mendez woonde. Tavernier was bevriend met Bob Denard (die ook voor AMI schreef). Verder moet hij de nodige politieke vriendjes gehad hebben gezien zijn bezigheden in Afrika.

Het tweede en vierde blad "Armes international" is mogelijk gewoon een variant van AMI maar dan met een andere naam. AMI staat voor Armes Militaria Info maar onder Ami staat ook weer de zin "Le magazine international des armes" en volgens wikipedia heette het magazine "Armes Militaria International.

Van het derde blad "l'Amateur d'armes" lijkt het dat het werd uitgegeven door "Sofemap Paris" (?). Veel meer vind ik even niet zo snel over deze twee magazines (l'Amateur des armes en Armes International).

Re: Magazines

Ook de ballistisch deskundige Claude Dery was een vaste schrijver in het blad AMI.

dim wrote:

't zal dan toch niet de editie van dec '85-jan '86 geweest zijn, tenzij die begin november al beschikbaar was?

Het zou wel eens kunnen dat deze magazines pas later gevonden zijn, immers er wordt bij mijn weten nergens beschreven wanneer en waar zij precies werden gevonden.

30

Re: Magazines

De stap van die magazines naar shootingclubs is klein, ze staan vol van reklame-adressen in die richting. Maar ingeval van de Bende van Nijvel wil iemand een(dwaal)spoor leggen in die richting. M.a.w. het onderzoek bemoeilijken. De manier van optreden en handelen van de overvallers/moordenaars leer je niet op een schietclub of practical shooting. Het wordt je eigen gemaakt door ondervinding in gevechtssituaties. En hier ben ik weer met mijn ingehuurde huurlingen-theorie, sorry.