21

Re: Theorie van noorderling

Er kwamen ook para's in Erembodegem.

22 (edited by noorderling 19-08-2012 23:02)

Re: Theorie van noorderling

Met alle respect voor Geronimo, maar waarom heeft iedereen het over training enzo? Als je mij als leek een wapen geeft, en uitlegt hoe ik moet laden en herladen, dan kan ik ook mensen neermaaien op de parking van een supermarkt. Ik heb wel eens het idee dat dit zwaar wordt overdreven.

Overigens helemaal leek, ben ik niet. Tijdens mijn militaire dienstplicht werd ik vrij eenvoudig schutter 1e klas (met de uzi). Hiervoor was geen echte training nodig. Beetje vaste hand en richtingsgevoel was al voldoende. De moeilijkste oefening waren bewegende doelen op 100 meter. Ook een keer kregen we een soort practical shooting. We moesten voorwaarts lopen door een veld, en her en der kwamen doelen omhoog op pak en beet 25-40 meter afstand. Mijn score was 100% zonder dit ooit getraind te hebben.

23

Re: Theorie van noorderling

Da's knap met een Uzi, een van de meest, niet tref zekere automatische wapens.

24 (edited by noorderling 19-08-2012 23:35)

Re: Theorie van noorderling

Ik moet zeggen dat ik het schieten best wel leuk vond. Moeilijkste oefening was overigens heupveur met stand op automatisch. De kogels vlogen alle kanten uit. Bij zowel mij als bij mijn dienstmaten ging dan maar zo'n 20% raak.

Maar wat ik wil zeggen is dus: iedereen kan mensen overhoop schieten in en rond een supermarkt. Daar is niet perse een lange training voor nodig. Veel lastiger is het volgens mij om tijdens zo'n actie het hoofd koel te houden (wegrennende en gillende mensen), de taken te verdelen (deur, kassa en kantoortje van bedrijfsleider), het lef om de trekker over te halen (terwijl je kinderen ziet) enz. Dat leer je niet bij practical shooting.

Dat de Bende zwaar getraind zou zijn, ben ik allerminst van overtuigd.

25

Re: Theorie van noorderling

noorderling, mijn opmerking was eigenlijk (lichtelijk) sarcastisch bedoeld, no offense.

26 (edited by noorderling 20-08-2012 00:20)

Re: Theorie van noorderling

Geeft niet hoor Mincky. Ik probeer het on-topic te houden, het is tenslotte mijn theorie.

En je hebt helemaal gelijk. De uzi is bepaald geen scherpschutterswapen. 1 zandkorreltje en hij stopte er al mee. De mijne was ook nog eens behoorlijk krom. Maar ik vond uiteindelijk de afwijking. Zodoende werd ik op het centrale plein na het ochtendappèl, onderscheiden als schutter 1e klas, met insignes die mijn moeder later op mijn gevechtspak naaide.

Mijn stelling is dus: Het is behoorlijk overdreven en volgens mij uit de lucht gegrepen dat de Bende van Nijvel zwaar getraind was.

27

Re: Theorie van noorderling

noorderling, wie was het dan wel volgens jou?

Niet de landelijke of steedse penoze, deze waren 'not amused' met het optreden van de Bende van Nijvel. Het Blauw werd te onrustig volgens hen. En dat schade hun inkomsten uit prostitutie en drugs. De Brusselse, Luikse en Charleroise godfathers krabden in hun haren. Ze hadden liever zelf voor scherprechter gespeeld. Maar stonden nergens.

Vergeet ook maar de link naar paracommando's, special forces, ... Deze worden getraind in dienst van hun vaderland en geloof me, dat is een sterke band. Buiten hun Reg. zou niemand ze kunnen activeren.

Wie waren ze dan wel? De mannen die uit het niets kwamen, de mannen die moorden en opnieuw in het niets verdwenen? Je kent ondertussen wel mijn gedachtengang over het ganse gebeuren, denk ik.

28

Re: Theorie van noorderling

Het is niet omdat er onder de slachtoffers brave burgers waren, dat hierdoor de samenleving het initiële doelwit was, noch voor een verrechtsing van die samenleving. Hiervoor waren de risico's veel te groot en het toenmalige politieke klimaat was relatief als vreedzaam te beschouwen. Dit zijn natuurlijk theorieën die zich gevormd hebben na de feiten. Omwille van het geklungel bij de politionele diensten, justitie en ga zo maar door.

Een bijkomende factor is het feit dat er tijdens de misdaden van de Bende van Nijvel geen enkele dader is gepakt, dood of levend. Dus heeft men ook geen direct spoor/bewijs vanuit de dader naar de opdrachtgever, en verder naar het motief. Hierdoor krijg je dus een heleboel complottheorieën al naargelang welke INDIRECTE feiten/bewijzen je naar voor schuift. Dus stel uzelf de vraag: wat zouden de daders doen/zeggen moesten zij op heterdaad levend gearresteerd zijn geweest?

29

Re: Theorie van noorderling

LEO wrote:

noorderling, wie was het dan wel volgens jou?.

Des predateurs.

Re: Theorie van noorderling

Om een zaak op te lossen waar fysieke bewijslast ontbreekt en zaken troebel worden, moet je soms punt A en B zelf verbinden met de aanwijzingen die voorhanden zijn en naar de meest logische verklaring zoeken. Door enkel en alleen feiten te bekijken kom je nooit nergens tenzij de dader zijn memoires schrijft en even handig in je schoot komt werpen. Het onderzoek is meermaals fel beïnvloed geweest door een hogere macht duidelijk met de intentie om de speurders te hinderen wanneer ze een bepaalde piste namen.

Voor een bende ordinaire bloeddorstige gangsters zal geen enkele hoogwaardigheidsbekleder, laat staan een hele clan van die kerels, hun macht misbruiken om hen te beschermen en een onderzoek te hinderen. Daar komt bij dat de gebeurtenissen in die periode, waarvan veel politiek gebonden, zoals WNP, CCC en dergelijke, allemaal op één of andere manier in verbinding lijken te staan.

Van een vreedzaam politiek klimaat zou ik toch niet direct spreken. Misschien leek dat wel zo naar de bevolking toe, maar dit was wel degelijk de Koude Oorlog. Uit onderzoek is gebleken dat de Amerikanen niet zo heel gelukkig waren met de politieke situatie in ons land. Men vond onze regering zwak en de bevolking onbetrouwbaar oa vanwege de protesten tegen nucleaire wapens. Het waren turbulente jaren met vele schandalen, waarin tal van pluimage uit allerhande achtergronden, politiek, crimineel, ordehandhaving, spionnagediensten door elkaar mengden en hun gang konden gaan.

Alhoewel ik je heel graag gelijk zou geven Noorderling, zodat ik gerust kan zijn dat mijn vaderland plichtsbewust gehandeld heeft, vrees ik dat er gewoon té veel aanwijzingen zijn om te negeren dat er meer in het spel was dan enkel banditisme.

Wat de uitvoerders betreft, de Bende van Nijvel, gaat het om de details. Er werd gebruik gemaakt van technieken die hen duidelijk zijn aangeleerd in een milieu waar enkel getrainde mensen opereren. Ga maar na, de meeste gangsters uit onze contreien in die periode maakten zeker geen gebruik van tactische middelen zoals counter surveillance of militaire tactiek.

Wie het ook waren, ze hadden absoluut een bepaalde ervaring of training achter rug. Het hoeven geen SF eenheden te zijn. Als het sportieve types waren, dan konden deze makkelijk in een maand of twee klaargestoomd worden door een logestieke cel met goede wapenkennis (Bouhoche en Beijer?).

Servo per Amikeco