Re: Opgravingen Haacht

Dank Ben voor alle aanvullingen. We houden het nieuws in de gaten.

12

Re: Opgravingen Haacht

De graafwerken in Haacht in het onderzoek naar de Bende van Nijvel draaien rond Herman Wachtelaer, een oude bekende in het dossier. De man – die zichzelf een druïde noemde – was in de jaren 80 de leider van een extreemrechtse groepering en zou contact gehad hebben met twee slachtoffers van de Bende.

Nieuws » Onderzoek Bende van Nijvel spitst zich toe op oude bekende

13

Re: Opgravingen Haacht

Na het vertrek van Eddy Vos volgt de cel Waals-Brabant opnieuw de 'oude' piste van extreem-rechts, dewelke nauw aansluit bij de piste van Bouten. De huidige zoektocht in de sfeer van de WNP is daarvan een duidelijk teken. We mogen niet vergeten dat Vos, die het dossier toch ook wel even gevolgd heeft, minstens van mening is dat hier niets te vinden valt.

De vraag is of er veel gevonden gaat worden. Uiteindelijk zijn de daders ook geen stoemerikken. Nu er al op verschillende plekken grootschalige opgravingen gebeurd zijn, neemt de kans hand over hand toe dat eventuele overlevenden bepaalde zaken elders gaan begraven. Als ze nog leven, natuurlijk.

14

Re: Opgravingen Haacht

Hestur wrote:

We mogen niet vergeten dat Vos, die het dossier toch ook wel even gevolgd heeft, minstens van mening is dat hier niets te vinden valt.

Je mag ook niet vergeten dat Vos er niet meer was ten tijde van de huiszoekingen begin dit jaar. Misschien hebben ze de tip van deze plaats wel gekregen tijdens de huiszoekingen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15 (edited by dim 11-07-2012 10:35)

Re: Opgravingen Haacht

Lijkt mij ook zeer waarschijnlijk de reden voor deze actie.

16

Re: Opgravingen Haacht

Een reporter van Radio 2 Vlaams Brabant ging eens kijken in Haacht en maakte volgend verslag » www.radio2.be Er komen geen speurders aan het woord, enkel buurtbewoners. De eerste getuige woont er al 31 jaar maar heeft nooit iets verdacht opgemerkt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Opgravingen Haacht

Met belangstelling volg ik al een 5-tal jaar jullie forum. Samen met de 2 naslagwerken van Bouten, bundels en artikels van Douglas De Coninck, boek van Beijer, ... heb ik een heel goed beeld gekregen van de Bende van Nijvel. Ik wacht met evenveel spanning als alle andere forumleden de verdere ontwikkelingen af. De WNP-piste is volgens mij de toegang maar zeker geen eindpunt. Graven moeten ze doen! Letterlijk en figuurlijk!

Re: Opgravingen Haacht

Hestur wrote:

Na het vertrek van Vos volgt de cel Waals-Brabant opnieuw de 'oude' piste van extreem-rechts, dewelke nauw aansluit bij de piste van Bouten. De huidige zoektocht in de sfeer van de WNP is daarvan een duidelijk teken. We mogen niet vergeten dat Vos, die het dossier toch ook wel even gevolgd heeft, minstens van mening is dat hier niets te vinden valt.

Ik heb nooit de indruk gekregen dat Vos het extreem-rechtse spoor helemaal verwierp. Alleen ontbrak het volgens hem aan bewijzen. De rapporten van de Bendecommissies tonen ook wel aan dat er in die richting eerder is gezocht maar dat er onvoldoende boven water kwam om een link te leggen met de Bende van Nijvel.

Het heeft er eerder alle schijn van dat er nu gezocht wordt naar aanleiding van nieuwe tips die mogelijk verband houden met de huiszoekingen. Nochtans moeten we nuchter blijven. Ook Vos heeft vaak gezocht naar aanleiding van nieuwe tips maar resultaten leverde dat niet op. Als ik lid van de Bende van Nijvel was zou ik mijn wapens nooit op mijn eigen grondgebied begraven maar in een rivier dumpen die op veilige afstand van mijn woning ligt. Een lijk in het water gooien is wat riskanter omdat het kan bovendrijven, maar er zijn nog altijd bossen genoeg om daarvan af te geraken.

19

Re: Opgravingen Haacht

Misschien vinden ze weer een merovinger?

Re: Opgravingen Haacht

Deze opgravingen gaan blijkbaar over de misdaden uit de beginjaren van de bende, toen ze nog wat nonchalanter en impulsief waren, je weet nooit wat ze waar gedumpt hebben. Of in de occulte kringen houden ze van kracht voorwerpen en souvenirs die ze koesteren. Het is een kleine hoop, het puzzelstukje dat ze nu aan het onderzoeken zijn past mooi in het grotere geheel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.