61 (edited by Merovinger 27-03-2013 14:23)

Re: Opgravingen Haacht

Zoals reeds aangehaald hebben een aantal WNP-leden in Haacht deelgenomen aan één of meerdere Zonne- of Winterwendes. In het begin van deze topic spreekt men van een kamp in Haacht in augustus 1983. Hieronder echter meer info die ik gevonden heb over een Winterwende (18 (?) december ’81 -'82 of '83?) bijgewoond door WNP'ers:

Waren aanwezig op dit feest: Herman Wachtelaer, Jean Paul Dauphin, Michel Libert, de moeder van Michel Libert, Karl De Lombaerde, Paul Latinus, de moeder van Paul Latinus, Marcel Barbier, Guy Vanvynck (chauffagist uit Walhain en vroegere buurjongen van Paul Latinus en aanwezig op het feest in parakostuum), een zekere Guido of Frans (taxichauffeur) met een kleine blonde vrouw, een Spanjaard Vincenzo of Vincenzé genaamd. Op het feest zou Paul Latinus aan Guy Vanvynck gezegd hebben dat er eveneens twee politiemensen in burger aanwezig waren op dit feest die sympathiseerden met de beweging. Karl De Lombaerde en de taxichauffeur lazen er een aantal documenten voor over druïden. Tevens hebben een aantal deelnemers er een eed afgelegd. Op het einde van de ceremonie werd een kruis verbrand en hielden sommigen de hitlergroet.

Van dit evenement werden door de WNP mogelijks notulen opgeschreven. Christian Smets stelde op 13 april 1983 een rapport op over dit evenement. Zijn het vinden van de notulen of het rapport van Smets het doel geweest van de 21 huiszoekingen begin dit jaar omdat de speurders meer willen weten wat er zich die dag in Haacht allemaal heeft afgespeeld?

In hetzelfde PV van april 1985 van bovenstaande getuigenis vertelt de getuige ook dat hij na de moord in de Herderliedenstraat, Paul Latinus, Michel Libert, Karl De Lombaerde en misschien ook Jean Paul Dauphin, in de tuin van de moeder van Paul Latinus betrapt heeft rond een vat waarin iets werd verbrand. De getuige heeft de mannen in de tuin opgemerkt en is zijn vrienden een goeiedag gaan zeggen. Ze leken niet verrast te worden van zijn aanwezigheid. De getuige is niet lang in de tuin gebleven. Het is pas een tiental dagen erna, door het lezen van een krantenartikel over de feiten in de Hederliedenstraat, dat de getuige de link gemaakt heeft met wat hij in de tuin gezien heeft. Verder vertelt de getuige dat in de loop van de maanden januari of februari 1984 Paul Latinus hem verteld heeft dat ze (wie?) een wapen hebben doen verdwijnen, na dit wapen eerst te hebben doorgezaagd.

Ook vertelt de getuige over de eerste maal dat hij in Haacht geweest is. Dat was nl. op vraag van Paul Latinus om hem te helpen met de levering van de houten vloer van de woning in Haacht. Hiervoor heeft de getuige zijn bestelwagen gebruikt. Het is ook toen dat de getuige voor de eerste maal de taxichauffeur Guido of Frans gezien heeft.

Volgens een ander PV van verhoor van de journalist René Haquin, bezat Marcel Barbier een FN 7.65 en zou Marcel Barbier op 20 februari 1982, in samenzijn van Paul Latinus, in de tuin van de moeder van Paul Latinus kledij hebben verbrand. Ook Jean-Paul Dauphin spreekt van het verbranden van kledij door Marcel Barbier in de tuin van de moeder van Latinus.

Opmerking: in de zakken die in 1986 gevonden werden in het kanaal in Ronquières zat een doorgezaagde pistool 7.65mm met rijkswachtkenteken. Ben maakte al de opmerking dat het wapen niet echte doorgezaagd lijkt. Zat er dan nog een andere 7.65mm in de zakken dan deze op de foto? Volgens sommige krantenartikelen zijn de opgravingen te Haacht opgestart omdat de speurders de herkomst zouden hebben kunnen traceren van sommige wapens die gevonden werden in de zakken in Ronquières. Is bovenstaande oude PV dan de link met en de aanleiding van de opgravingen in Haacht? En hebben de speurders achteraf beseft dat ze dit PV te snel hebben gelezen en een aantal zaken en tijdslijnen door elkaar hebben gehaald? Is het besef van deze verwarring dan ook de reden van stopzetting van de graafwerken? Gaan ze dan nu binnenkort graafwerken starten in de tuin van de ouderlijke woning van Latinus want daar zijn ze volgens mij nog niet geweest?

Daarnaast merken we ook op dat de speurders beweren te beschikken over het DNA-profiel van één van de Bende van Nijvel-daders en dat dit DNA-profiel gevonden is op een bewijsstuk gevonden in de zakken van Ronquières. Sommigen vermoeden dat dit op het bloed is op de gevonden kogelvrije vest maar misschien is het wel op het doorgezaagde pistool. Zullen we het ooit wel weten?

Ik weet echt niet wat ik van de actie in Haacht en de 21 huiszoekingen moet denken. Ofwel zitten de speurders boenk op de juiste piste zitten (en sluit het net zich ronde de Bende maar quid De Staerke) ofwel zitten ze er mijlenver naast en spartellen de speurders alleen maar wanhopig en doelloos rond.

62

Re: Opgravingen Haacht

Lees Les Taupes van Haquin.

Re: Opgravingen Haacht

Ben wrote:

Onder het motto "wie niet waagt, niet wint" heb ik een mailtje gestuurd naar de onderzoekers met de vraag of de opgravingen terug opnieuw gaan beginnen.

En al antwoord gekregen? big_smile

64

Re: Opgravingen Haacht

Tuurlijk niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Opgravingen Haacht

Wat ik weet is dat de laatste huiszoeking ivm met de Bende van Nijvel gedaan is in Haacht (weeral). Bij een persoon die ex-Bob en ex-staatsveiligheid geweest is. En die persoon is ook forumlid. Alleen Ben kan mij dat bevestigen (mailadress). En de gelijkenis op 1 van de robotfoto's is frapant. Waarom zijn de opgravingen gestopt in Haacht? Omdat ze door hadden dat hij alles vol gespoten had. Het ligt (lag) daar vol van vijvertjes die niet gekend zijn. En die persoon is grootgrondbezitter waarvan niemand in de streek weet hoe hij er aan komt.

Hij bakent zijn terrein zo af dat iedereen in de buurt het gevoel heeft dat hij iets te verbergen heeft. Ook het gebied waar diene De Wachtelaere zijn activiteiten organiseerde. Daar liepen ze echt met wapens rond al was het de far west. Er vloog zelfs een heli van de rijkswacht boven zijn grondgebied rond tijdens die huiszoeking. Dat wilt al iets zeggen. En dan spreek ik over de laatste huiszoekingen. In Haacht weten ze wel over wie jet gaat.

66

Re: Opgravingen Haacht

Zou je misschien de mensen die niet uit Haacht zijn wat op het juiste spoor kunnen zetten? Werd die persoon waar je het over hebt reeds genoemd in de dossiers?

Re: Opgravingen Haacht

Het was niet bij mij. lol andycap, nu maak je ons toch wel nieuwsgierig hoor. Wanneer heeft deze huiszoeking plaatsgevonden? Schrijft deze persoon ook op het forum (veel of weinig bijdragen) of is hij enkel lid? Ook op het Franstalige forum? Ben ook wel benieuwd over welke foto het gaat?

Re: Opgravingen Haacht

Deze persoon volgt het forum zonder bijdrage. Ook niet op de Franstalige versie (daar gebruikt hij een andere naam). Foto 19. Al maandenlang weet ik over welke persoon het gaat. En nu durf ik het te melden. Vergeet Hugo Coveliers niet als hij zei dat de reus gekend is. Alhoewel  hij niet echt een reus is. Toch in diene tijd. Een meter 1.85 en je was al groot. En de huiszoekingen dateren van november 2012. Hij is nu op pensioen.

69

Re: Opgravingen Haacht

OK, maar nog maar eens een andere naam voor "de reus"? Een ex-rijkswachter en "grootgrondbezitter" uit Haacht dus? Niemand uit het Haachtse die ons wat kan helpen?

» www.trouw.nl

Re: Opgravingen Haacht

andycap wrote:

Deze persoon volgt het forum zonder bijdrage. Ook niet op de Franstalige versie (daar gebruikt hij een andere naam). Foto 19. Al maandenlang weet ik over welke persoon het gaat. En nu durf ik het te melden. Vergeet Hugo Coveliers niet als hij zei dat de reus gekend is. Alhoewel  hij niet echt een reus is. Toch in diene tijd. Een meter 1.85 en je was al groot. En de huiszoekingen dateren van november 2012. Hij is nu op pensioen.

Andycap, een wilde gok van hier op het forum (topic Overijse):

Naar eigen zeggen was Martial Lekeu gerekruteerd door Didier Miévis, een BOB'er die bij het Centraal Bureau voor Inlichtingen werkte en door Lekeu omschreven werd als de rekruteringsofficier van het Front bij de rijkswacht.

Miévis werd achteraf gestraft voor zijn nazistisch gedachtegoed en naar de brigade van Bevekom gestuurd. Toch duikt zijn naam in 1985 op als secretaris van de sectie operaties belast met het onderzoek naar de aanslagen op Delhaizes van Eigenbrakel en Overijse. Een attente officier zal pas na enkele maanden zijn aanwezigheid opmerken en hem uit de onderzoekscel weren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.