Topic: Boek: Undercover

Lees eens het boek "Undercover" van John Vanlandschoote (ex-rijkswacht). Staat misschien iets interessant in.

2

Re: Boek: Undercover

Eerste druk: 2010
ISBN: 13: 9789490810009
Details: Zachte omslag, geïllustreerd, 395 pagina's

Ik lees op deze site het volgende:

"Mijn tweede boek Undercover is - gezien de nogal gevoelige inhoud - voorlopig wel nog niet te koop.  Meer informatie over het boek vindt u hier.  Als u geinteresseerd bent stuur dan een mailtje met naam en telefoonnummer naar mijn bovenstaand e-mail adres om alvast een exemplaar te reserveren; zodra het boek verkrijgbaar is krijgt u hierover bericht."

Sjampetter, heb jij het boek al gelezen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Undercover

Alpha20 van Kris Daels gaat ook over undercover werk. Leest erg aangenaam als een pageturner. Je krijgt een goed inzicht over de problemen tussen de toemalige Politie en Rijkswacht.

Servo per Amikeco

4

Re: Boek: Undercover

Niet alleen politie- of rijkswachtmensen gingen undercover, hoor. En dit werd aangemoedigd als je er éénmaal mee begon. Je vergaarde info die belangrijk was voor hen (rijkswacht) en zij wikten en wogen de info. Je werd er niet voor betaald en éénmaal bezig werd je ganse familie onder de loup genomen zonder dat je het wist. Je kreeg contactpersonen toegewezen die je niet kende en dus niet vertrouwde. Contacten waren steeds anoniem. Ik heb 6 maanden in zulk circuit meegedraaid (met resultaten) buiten mijn beroepsactiviteiten. Later heb ik vernomen welke risiko's ik als getrouwde man met vrouw en vier kinderen had gelopen. niet dat het moest van mij maar met de bloemetjes zijn anderen gaan lopen.

Naderhand heb ik via/via vernomen dat zowel mijn kinderen werden bewaakt als ze naar school gingen als mijn vrouw als ze ging werken. Dat ik grote risiko's had gelopen met persoonlijk contact te nemen met de te observeren personen door samen met hen 'raki' te drinken (om info te verkrijgen). Dit alles stond op video daar ze (de rijkswacht) een camera geplaatst hadden met zicht op het bureel van de te volgen personen (het SIE, vermomd als Belgacomtechniekers). Kwam er maanden later een rijkswachtkapitein in burger, vergezeld van twee adjudanten thuis aanbellen om naar de reden van mijn optreden te vragen. Was het uit vaderlandsliefde of dacht ik van snel mijn financiele toestand te verbeteren, want dat hadden ze natuurlijk ook nagegaan. Ik heb ze gewoon de voordeur gewezen.

De resultaten waren echter niet min: 26 man aangehouden waarvan er 6 zijn veroordeeld. 14 wagens in beslag genomen en een speedboot. Een Turkse vervoermaatschappij opgerold en aanhoudingen in Belgisch-Limburg, Duitsland en Nederland. Wie denkt dat ik zit te fantaseren: Het ganse gedoe had door de rijkswacht een codenaam gekregen: Operatie Anatol . Zelfs ik raak niet aan info.

Re: Boek: Undercover

Boek van Daels is inderdaad een heel tof boek om te lezen. Aanrader! No Angel van Jay Dobyns is een soortgelijk boek. Ook een aanrader. Chapeau voor hen die undercover gaan of gingen, ze keren allemaal terug met een gebroken leven.

Re: Boek: Undercover

Leo, misschien moet je ook een boek schrijven? Ik zou het alvast kopen. Voor al wat je gedaan hebt, mijn oprechte dankbaarheid en respect. Weinig mensen beseffen ooit wat het is om een job uit te voeren waarbij je de maatschappij veiliger maakt. Dat het leven je mag belonen voor je inzet Leo.

Servo per Amikeco

7

Re: Boek: Undercover

Bedankt DeadLetterBox. smile Zulke zaken waren voor mij en mijn familie niet voor herhaling vatbaar, het was te intens voor een leek. Alhoewel ik er zelden over praat heb ik geen spijt dat ik het gedaan heb. Vrienden heb ik er niet aan overgehouden en nu, tsja, het is 25 jaar geleden gebeurt.

Re: Boek: Undercover

Ik kan mij heel goed inbeelden wat je gedaan hebt en hoe je je erover voelt en wat het is om nooit echt erkenning te krijgen voor wat je hebt gedaan in de naam van de publieke veiligheid. Bijgevolg twijfel ik nooit om een wapenbroeder, of hij nu militair, bewakingsagent, inspecteur van Politie of een burger met de juiste bedoelingen is, bij te staan met raad, daad en respect.

Servo per Amikeco

Re: Boek: Undercover

Ik heb zelf "in de sector" gezeten in de woelige jaren '80!

Re: Boek: Undercover

Dag heren, probeer de twee boeken te kopen, maar nergens verkrijgbaar. Iemand boek te koop in tweedehands?