Topic: Film: Brussels by Night

Sfeerbeeld Brussel einde '82

Voor mensen die willen weten hoe Brussel er einde '82 uitzag, raad ik "Brussels by Night" (uitgekomen in '83) aan, een fim van Marc Didden. Het gaat over een man die naar Brussel gaat en daar tijd doorbrengt met een paar toevallig tegen het lijf gelopen mensen.

Opmerkelijke zaken:

  1. De geest van de film is vervreemdend. Een geestesvervreemding die ook rond de Bende van Nijvel hangt en waar die tijd toen ziek aan was.

  2. In het begin komt er een taxi in de film voor. Alzo moet de taxi en vooral de taxiteller van de de in Bergen vermoorde taxichauffeur Angelou eruit gezien hebben.

  3. De "held" wandelt op een gegeven moment langs een winkel met carnavalsmaskers (!).

  4. De film vindt een hoogte-/dieptepunt bij het hellend vlak van Ronquières (!).

  5. Naar het einde van de film bevindt de held zich in een politiekantoor bij een politieman die met zijn gendarmensnor verdacht veel op Bouhouche (!) lijkt. Maar bij nadere inspectie (helaas) toch mijnheer Humo Guy Mortier blijkt te zijn.

Deze film was destijds een sensatie, maar omwille van de wrange nasmaak en de gedateerdheid, wordt ze tegenwoordig nog maar zelden vertoond. Feitelijk is het een remake van "Meeuwen Sterven in de Haven" uit de jaren '50, waar niet Brussel maar Antwerpen de echte hoofdrolspeler is.

Re: Film: Brussels by Night

Wat bedoel je precies met geestesvervreemding? No future toestanden, of de opkomst van het, ze kunnen allemaal mijn ... kussen fenomeen (als ik het zelf maar goed heb).

3 (edited by CleverTrevor 16-07-2012 13:52)

Re: Film: Brussels by Night

Ik heb de film destijds gezien en ben hem nooit vergeten. Een van de meest indringende stukjes Belgische cinema, vond ik, maar ik was toen jong en heb hem daarna niet meer gezien, dus misschien denk ik er nu anders over. De soundtrack van Raymond Van Het Groenewoud heb ik hier nog in de kast. Het slot is nogal macaber, herinner ik me. De overeenkomsten met de Bende van Nijvel zijn ongetwijfeld toeval, al was het maar omdat de Bende van Nijvel in '82 nog maar pas actief was maar toch grappig dat u er op wijst. Dat Bouhouche op Guy Mortier leek was me al eerder opgevallen. smile

Re: Film: Brussels by Night

CleverTrevor wrote:

De overeenkomsten met de Bende van Nijvel zijn ongetwijfeld toeval, al was het maar omdat de Bende van Nijvel in '82 nog maar pas actief was maar toch grappig dat u er op wijst. Dat Bouhouche op Guy Mortier leek was me al eerder opgevallen.

Voilà, we weten nu wie het zijn: de toenmalige redactie van Humo zit er voor iets tussen. cool

Re: Film: Brussels by Night

Herr Flick, dit is moeilijk te omschrijven, daar het om een gevoel gaat, maar idd, hetgeen jij opnoemt zijn er onderdelen van. Door naar de film te kijken en je er voor open te stellen, zal je na verloop van tijd ook zo'n "unheimlich" gevoel kunnen ervaren. (Dit is het bijzondere van de film.) Dit gevoel is een facet van de tijdsgeest waarin de Bende van Nijvel opereerde en die mee door de Bende van Nijvel bepaald werd. Afgezien van dit alles zie je in de film ook letterlijk Brussel.

6

Re: Film: Brussels by Night

Je kan de film nog vijf dagen bekijken op VTM GO » vtm.be/vtmgo

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Film: Brussels by Night

Bedankt voor de link, heb ernaar gekeken. Vreemd om te zien hoeveel alles veranderd is, en ook tegelijkertijd weer niet, City2, De Brouckère met die 70's oranje tegeltjes, de oude bussen, trams ...

Ook - wetend wat we nu weten - bizar om sommige locaties te zien. Op minuut 9 passeren ze in de taxi aan Anderlecht, langs het kanaal, je ziet de witte 'bollen' van de gasopslag op de achtergrond, die zijn er nog steeds, langs de Industrielaan. Da's op ongeveer 2 km van de plek waar Angelou aan zijn laatste rit naar Bergen zal beginnen. Later wanneer ze naar Ronquières rijden gaan ze overigens over het toen nagelnieuwe viaduct. Dan Ronquières, Machelen bij de epiloog ...

Geen film waar je vrolijk van wordt. En ook geen tijd waar je vrolijk van wordt, ik herinner me nog de bordjes op sommige café's: 'chiens et étrangers non admis'. Of 'la direction se réserve le droit d'entrée'. Geen zeldzaamheid toen, 't was niet allemaal beter.