11

Re: Kogelvrije vesten

De modellen van kogelwerende vesten in de jaren '80 bestonden uit een borstplaat en een rugplaat die iets groter in oppervlakte was dan de voorkant. Ze werden samen gehouden door een flap over de L- en R-schouder waarmee je het makkelijk dragen kon regelen. Beide flaps bevonden zich dus op een weinig levensbelangrijke plaats, nl. bovenkant schouder. De onderkant van beide delen werd verbonden door flaps ter hoogte van de lende.

Je kon het vest dus aanpassen aan je persoonlijke manier van dragen. Goed sluitend rond je lichaam werd aangeprezen. Het totaalgewicht bedroeg ong. 6 kg. Het omhulsel waar de kevlar instak was van gewone stof (blauw,kaki,camo) en zowel de borstplaat als de rugplaat waren voorzien van een 'rits' aan de onderkant. Om het omhulsel te wassen opende men de rits en trok de kevlar platen eruit. Men hield dan gewoon een 'marcelleke' (onderlijfke) in de hand.

Noot: Ooit een collega geweten die, na een wasbeurt bij hem thuis, de kevlarplaten vervangen had door... 8 mm dik Isomo piepschuim. Kwestie van wat makkelijker zitten. roll

Re: Kogelvrije vesten

Doet me denken aan m'n sergeant. Die had zijn kunststof binnenhelm voorzien van slechts de onderste rand van de metalen helm, en met behulp van metallic look verf en wat plamuur tot een goed ogend geheel weten te toveren. Watje.

13 (edited by K& 03-03-2013 23:40)

Re: Kogelvrije vesten

Kan iemand met kennis van zaken mij vertellen of deze kleine smalle gebogen stukken, de schouderstukken zijn die de voor en de achterkant bij elkaar houden?

Gebogen = rond het hoofd;
Niet gebogen = onder de armen.

Zo zij dus verwijderd zijn dan kunnen deze voor en achterstukken in de zijdeuren verwerkt zijn geweest van de Golf's zoals ergens reeds werd vermeld?

14

Re: Kogelvrije vesten

De afgesneden stukken zijn van de onderkant van het vest, ter hoogte van de lende om de voor en achterzijde bij elkaar te houden. Op de rugzijde waren ze op het beschermomhulsel (het wasbare gedeelte) genaaid en aan de voorkant kon je ze met velcro vastplakken volgens je lichaamsbouw. Het verwijderen van deze flaps deed de bedoeling van een draagbare kogelwerende vest teniet.

Re: Kogelvrije vesten

?????

Die bocht zit verkeerd, en volgens mij veel te dik om met velcro vast te hechten. Leo, moest je is een foto van zo'n vest vinden mag je hem altijd is posten. Ken vele modellen en heb reeds gezocht, maar deze flappen vind ik toch rare stukken zulle. Bestaat er ergens een mogelijkheid om deze stukken te kunnen zien? Opendeurdag bij de gerechtelijke ofzo. lol

16 (edited by Boemerang 04-03-2013 23:11)

Re: Kogelvrije vesten

Ik denk niet dat dit schouderflappen of "onder de oksel" flappen met klitteband zijn. Ze zijn namelijk beide hetzelfde, met de bocht naar onder, en dus niet een spiegelbeeld van elkaar. Mocht er toch wel klitteband op de niet zichtbare zijde zitten dan zou dit moeten betekenen dat ieder van deze twee identieke flappen van een ander kogelvrij vest moeten komen.

Maar er is ook nog de kromme vorm, met de ongelijk rond uitlopende uiteindes. Als ik op internet door een paar honderd foto's van vesten scroll zie ik deze vorm enkel terug bij bepaalde types kogelvrije vesten die zijn uitgerust met een kraag. Als dit een in tweeën geknipte kraag zou zijn verklaart dat ook waarom hij met kevlar is bekleed.

Voor zover ik weet is er geen vrije info over of de vesten uit Temse waren uitgerust met kragen, enkel dat het om 2 groene en 5 blauwe vesten zou gaan. Op de foto's van de hoezen is niet goed te zien of daar (in de grootste hoes, is de rughoes) een sleuf voor deze kraag inzit of niet. Kijkend naar de foto waar de vesten zwart lijken (nat uit het kanaal) lijkt het een beetje of daar bovenaan een naad zit (?).

17 (edited by DeadLetterBox 05-03-2013 10:28)

Re: Kogelvrije vesten

Een kraag is vaak aanwezig bij militaire modellen, die is dan wel scherfwerend en niet kogelwerend. Als dit een kraag is, dan ontbreekt er wel een stuk want als je deze twee stukken zou aansluiten bekom je niet de nodige cirkel om de volledige kraag te vormen. Dan lijkt het alsof de achterkant van de kraag ontbreekt.

Servo per Amikeco

Re: Kogelvrije vesten

Blijkbaar wou iemand onlangs een kogelvrije vest van Wittock-Van Landeghem van de hand doen via de website 2dehands.be. Het zoekertje is ondertussen wel al van de website gehaald maar de tekst die erbij hoorde niet:

origineel, gestempeld rijkswacht met kevlar en extra ballistische plaat, maker Wittock, bij dit bedrijf beging de bende van Nijvel destijds zen eerste wapenfeit door dergelijke vesten te stelen zeldzaam, hoes moet wel eens gewassen worden afh of verz

Re: Kogelvrije vesten

Ik vond ook dit:

600x483

350x467

20

Re: Kogelvrije vesten

Merovinger wrote:

Het zoekertje is ondertussen wel al van de website gehaald maar de tekst die erbij hoorde niet

Gekocht door de Cel Waals Brabant? Ik ken bitter weinig van wapens of kogelvrije vesten maar misschien zijn er wel mensen die weten of zo'n zaken vaker te koop worden aangeboden, bv. binnen het milieu van sportschutters?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube