11

Re: Robert Becker

Vandaag kwam ik dit tegen:

(...) Robert Becker werd 8 dagen na de dubbele moord in Anderlues aangehouden in een kamp in de buurt van Jemappes, waar hij toen woonde. In juli 1984 werd Becker vrijgelaten, waarna hij verdween. Sommige zeggen dat hij dood is, andere zeggen dat hij in Saintes-Maries-de-la-Mer (Frankrijk) woont.

Bron: Le Vif | 15 januari 1988

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

12

Re: Robert Becker

In februari 2001 was Becker nog steeds spoorloos (Meer » Nieuws). Het blijft tot op heden onduidelijk waar Robert Becker woont of wat er met hem gebeurd is. Op het Franstalig forum verklaart iemand op 3 mei van dit jaar dat Robert Becker is opgenomen in een ziekenhuis in de regio van Mons. Hij zou zwaar ziek en stervende zijn.

Toen Guy Bouten aan zijn eerste Bende-boek werkte, had hij regelmatig contact met Léon De Staerke. De Staerke is Becker nog (recent?) tegengekomen in België:

"Vanmorgen was ik in Chaumont-Gistoux op een begrafenis van een familielid van Estiévenart. Tu te rappelle ce Borain? Raad eens wie ik daar tegen het lijf liep?"
...

"Balou Becker."

De zigeuner die in een paar Bendedossiers ter sprake komt?
"Lui-même."

Spreekt hij Manouche zoals jullie?
"Een beetje. Hij verstaat het wel goed."

Heb je z'n adres of z'n telefoon?
"Malheureusement pas. Maar ik ken iemand die me er misschien aan kan helpen."

Ik zou het zeer op prijs stellen, Leon, als je me met hem in contact zou kunnen brengen.

Er is geen enkel element in het boek dat er op wijst dat Bouten Robert Becker gevonden of gesproken heeft.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robert Becker

Ben wrote:

Er is geen enkel element in het boek dat er op wijst dat Bouten Robert Becker gevonden of gesproken heeft.

Ik heb het nog niet kunnen checken, maar volgens mij staat er in het tweede boek van Bouten een foto van hem met Robert Becker en had hij hem wel gesproken.

14

Re: Robert Becker

inderdaad, dat meen ik me ook te herinneren

Re: Robert Becker

Ben wrote:

Vandaag kwam ik dit tegen:

(...) Robert Becker werd 8 dagen na de dubbele moord in Anderlues aangehouden in een kamp in de buurt van Jemappes, waar hij toen woonde. In juli 1984 werd Becker vrijgelaten, waarna hij verdween. Sommige zeggen dat hij dood is, andere zeggen dat hij in Saintes-Maries-de-la-Mer (Frankrijk) woont.

Bron: Le Vif | 15 januari 1988

Tijdens de moorden in Anderlues zat Becker in een café in Flénu (maison du peuple). Goed alibi.

Wat mij opviel: een zekere Van Gogh kruist regelmatig het pad van de Borains. Hij heeft zowel in Wasmes (Colfontaine) als in Saintes-Marie-de-la-Mer gewoond. Dit ter ontspanning voor de die-hard-liefhebbers van deze site.

16

Re: Robert Becker

fipilip wrote:

Wat mij opviel: een zekere Van Gogh kruist regelmatig het pad van de Borains. Hij heeft zowel in Wasmes (Colfontaine) als in Saintes Marie de la Mer gewoond.

Dat detail was me ook al opgevallen. Voor mensen die op zoek gaan naar een zekere "Van Gogh" in hun Bende-lectuur: het gaat hier over Vincent Van Gogh. smile

Het klopt inderdaad dat Bouten Robert Becker heeft gevonden. Dit staat in zijn tweede boek. Ik breng zo snel mogelijk een samenvatting.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17

Re: Robert Becker

Onder de titel "Een gesprek met Robert Becker" - Robert Becker woonde op het moment van het gesprek in de Rue Nouvelle Chasse in Jemappes - vind je hier gesprek dat Guy Bouten had met Robert Becker » Daders

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robert Becker

Ben wrote:

Onder de titel "Een gesprek met Robert Becker" - Robert Becker woonde op het moment van het gesprek in de Rue Nouvelle Chasse in Jemappes

Waarschijnlijk hier » Google Maps

19

Re: Robert Becker

Het forumlid josis van het Franstalig forum weet vandaag te melden dat Robert Becker een jaar geleden is overleden aan kanker (wat gezien zijn rookverslaving niet onmogelijk is).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Robert Becker

Merovinger wrote:

Hector Riské, de buurman die de politie gebeld heeft na de raid op de fabriek Wittock-Van Landeghem in Temse, herkende eind 1983 op een foto in de krant het gezicht van Robert Becker als één van de moordenaars die hij gezien heeft.

Ook volgens Vittorio was Robert Becker één van de daders van de overval in Temse.

Bron: Onderzoek overval Colruyt Nijvel

Becker werd ook verdacht van de dubbele moord in Anderlues. Voor die dag bleek hij echter over een ijzersterk alibi te beschikken, want twee rijkswachters zagen hem op een kaartwedstrijd waaraan ze zelf deelnamen.

Een nichtje van Robert Becker - Anna - was kortstondig getrouwd met Philippe De Staerke. Zijn bijnaam was Balou, wat in de zigeunertaal 'varken' betekent. Hij zou door diverse getuigen in Temse zijn opgemerkt in de Saab terwijl hij de fabriek in het oog hield. Maar ook dat spoor liep dood.

Guy Bouten ontmoette Becker tweemaal in zijn woonplaats Jemappes. Hij antwoordde heel spontaan op de vragen en ik [Guy Bouten] had nooit de indruk dat ik tegenover een moordenaar zat. Hoewel het nooit tot een proces kwam, kostte het Becker een fortuin om het honorarium van zijn dure Brusselse advocaat op te hoesten en zag hij zich verplicht zijn vrachtwagen en auto te verkopen. Op zijn rechterarm merkte ik een tattoo op met de naam Johnny.

De politie-informant Francis Van Binst zag Vincent Louvaert in Brussel in de gestolen Golf van Van Camp in het gezelschap van Becker. 

Bron: De Bende van Nijvel: Verraad, Manipulatie, Geheime Diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube