Topic: Buit

BUIT

klik evt hier voor een grotere versie.

https://lh4.googleusercontent.com/-adZBKwzIkaE/UEvV_oMGMxI/AAAAAAAACyM/srOz-Qu5seY/s984/Buit-schema%2520versie%25202%2520.jpg

Ter vergelijking: de bende Haemers maakte bij haar kleinste buit op een geldtransport al 7.000.000 Bef buit en overtreft daarmee alleen al de totale buit van de Bende van Nijvel. Daarna roofde de Haemers-bende herhaaldelijk bedragen van tegen de 30.000.000 Bef.

Tot mijn irritatie werd de Scarface-bende vergeleken met de Bende van Nijvel. Ik zie totaal geen overeenkomsten. Wat buit betreft roofden de Scarfacers met hun overval op Brinks in Amsterdam alleen al 12.000.000 Euro.

Re: Buit

De Scarface bende werd volgens mij vooral vergeleken met de Bende van Nijvel door hun goede voorbereiding, het niet uit de weg gaan van directe confrontaties met de politie (zetten van vallen, achtervolgingen) en het uit beeld blijven bij de opsporingsdiensten. En dan niet qua buit, slachtoffers, ...

Re: Buit

Treffend. Als de Bende van Nijvel een simpele gangsterbende zou zijn waar Haemers lid van was zoals de meest gangbare theorie luid, dan stel je je toch een paar vragen na het zien van deze tabel en de cijfers van de geldtransporten.

Servo per Amikeco

4

Re: Buit

Tenzij voor de eventueel ingeschakelde gangsters de "contracten" lucratief genoeg waren om het gebrek aan buit te compenseren.

5

Re: Buit

Het pastte ook gewoon niet in zijn manier van optreden. Hij ging voor het grote geld. Miljoenen als buit. En hij zou zeker niet samenwerken met personen buiten zijn kennissenkring. De "Bende Haemers" was maar een beperkt zootje. Indien Haemers en co betrokken waren bij de Bende-overvallen zou de Brusselse penoze wel actie ondernomen hebben. Ze konden die onrust missen als kiespijn. Maar ook de Brusselse peetvaders wisten van toeten of blazen. Ze bleven zitten en wachten af. Ook zij zullen wel informanten bij politie en gerecht geactiveerd hebben met vragen, zoals politie en gerecht in de andere richting deden. Resultaat: Nihil.

Ook dat is voor mij een bewijs dat de Bende van Nijvel-moorden niets te maken hebben met de nationale criminaliteit en er volledig buiten stonden. De Bende-overvallen hadden een doel en na Aalst was dat doel bereikt.

Ik sluit niet uit dat er randfiguren uit het milieu gebruikt zijn voor hand-en spandiensten aan de coördinator van de Bendeovervallen. Het zijn dan ook al jaren lang de doodgeverfde daders.

Mijn mening hoor.

6

Re: Buit

Trouwens een duidelijke bijdrage van Boemerang. Zo kan je vergelijkingen maken.

7

Re: Buit

Ik vind dat het bijna als een dogma gesteld wordt dat Haemers een gentleman-gangster met goede inborst. Het was verdorie groot crapuul. In zijn beginjaren zou er zelfs sprake geweest zijn van een groepsverkrachting.

Wat Haemers betreft moeten we ons niet enkel baseren op de getuigenverklaringen over de reus met de pukkel en de typische blik. Vergeet niet dat we ook nog het volgende hebben: JC Darville en R. Darville, en de porsche van Van Camp en Kapllan, en Michel Vander Elst, en JP Dumont, en de entourage van Tyack, en Lammers, en de Bonvoisin, en de affaire VdB, en Nihoul, en Frantsevitch, en De Staerke, en Ciolini, én, én, .... allemaal sporen die als een wirwar rond de persoon Haemers lopen. Ik wil het daarom zeker niet uitsluiten dat Haemers ergens bij betrokken was (al was het maar een enkele overval)

Er is te veel rook... veel te veel rook.

8

Re: Buit

Over de Patrick bestaat al een topic » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9 (edited by Boemerang 13-09-2012 14:53)

Re: Buit

Met de vergelijking van de buit van de bende Haemers bedoel ik overigens nadrukkelijk niet dat ik daarmee Haemers uitsluit als kandidaat-Reus. Wat mij betreft blijft hij een Bende van Nijvel-verdachte die toch vaker herkend zou zijn dan enig ander persoon. Het is puur een vergelijking om aan te tonen dat het bij de Bende van Nijvel niet of nauwelijks om het geld ging.
--en back on topic.

10 (edited by noorderling 20-09-2012 03:42)

Re: Buit

Boemerang wrote:

Tot mijn irritatie werd de Scarface-bende vergeleken met de Bende van Nijvel. Ik zie totaal geen overeenkomsten. Wat buit betreft roofden de Scarfacers met hun overval op Brinks in Amsterdam alleen al 12.000.000 Euro.


Dank voor de kritische opmerkingen en ook dank voor alweer een nuttig schema. Natuurlijk is er een discrepantie tussen geweld en buit, zeker in vergelijking met de door u genoemde bendes. Toch moet je nooit het toeval helemaal uitsluiten. Ook je niet blind staren op een paar vergelijkingen, want er zijn er meer. Om wat Nederlandse zaken te noemen:

  • Bende van Venlo: escalerend geweld, heel veel feiten, maar toch een gebrek aan goed bewijs, getuigen/mededaders die niets zeggen.

  • Bende van Leerdam (even googelen) jaren '90. Groep die tal van misdaden pleegden en lang hun gang konden gaan. Die geweld, afpersing en zelfs moord niet schuwden. Specialiteit van de bende van Leerdam was het overvallen van supermarkten.

  • Ab Abbenhuis overvalt eind jaren 80/ begin jaren '90 supermarkten. Bij 1 van de deze overvallen worden 2 personeelsleden koelbloedig geexecuteerd. Een derde raakt invalide door kogels in de rug.

Dit zijn gevallen van groepen en individuen die een bepaalde levensstijl er op na hielden. De buit was belangrijk maar niet heel erg groot. Volgens mij kunnen we niet uitsluiten dat de Bende van Nijvel ook zo'n groep was, waarbij het alleen nog veel erger ontspoorde dan bij de andere bendes, vooral omdat ze niet gepakt werden.

Net zo goed dat ik niet kan uitsluiten dat de Bende van Nijvel 1 groot complot was. Een tussenvorm is ook altijd nog mogelijk. Stel dat de Bende van Nijvel ooit gepakt werd, en vervolgens gebruikt werd vuile klusjes te klaren in ruil voor niet-vervolging en frustreren van onderzoek dat er al lag. En evt geld. Het is niet makkelijk, maar aan emoties (irritatie) heeft niemand wat. Een hapklare oplossing of verklaring van de Bende van Nijvel is er nog lang niet. Dus mijn advies: sluit niets uit!

Oh ja maar het ging over de scarface bende. Die stonden dus wel met automatische geweren op de politie te schieten, om weg te komen. Ondanks het verschil in buit, zie ik daar een duidelijke overeenkomst met onze bende. "Hoe dan ook, we worden niet gepakt".