1 (edited by Merovinger 22-09-2012 00:37)

Topic: Fauquez: Glasfabriek

De glasfabriek van Fauquez, die marbriet produceerde vanaf 1919, kende een overweldigend succes. Brancart, de verlichte en paternalistische ondernemer, transformeerde de industriële site in een leef- en werkgemeenschap. Hij liet verschillende woonwijken bouwen voor de arbeiders, een medische hulppost, een school, een station, een feestzaal met bioscoop, een kapel en verschillende diensten die toelieten om praktisch zelfbedruipend te leven.

Op zijn hoogtepunt telde de fabriek 3.000 werknemers en moest beroep doen op buitenlandse werkkrachten. Zestig jaar later, in 1979, stopte de productie en de site werd definitief gesloten.

Volgens K& zou in de verlaten glasfabriek in de periode van de Bende van Nijvel ooit een Golf zijn gevonden. De leegstaande fabrieksgebouwen stonden op een paar km van het Bos van Houssières en vlakbij de zwaaikom waar de zakken in het kanaal zijn gevonden.

http://images-00.delcampe-static.net/img_large/auction/000/306/422/993_001.jpg

2

Re: Fauquez: Glasfabriek

En niet onbelangrijk, op één van de Franstalige fora:

  • "kael" brengt die fabriek in verband met Wojda;

  • "wolf" ziet een verband met een depotplaats voor Bende-materiaal/-wagens (sprak eerst over een gebouw van Tiense Suikers, maar zou toch eerder deze glasfabriek lijken te bedoelen).

Dat zijn dus drie onafhankelijke beweringen (K&, Kael, Wolf) over elementen uit de Bende-dossiers die naar deze zelfde fabriek leiden. Best wel verder onderzoek waard.

3

Re: Fauquez: Glasfabriek

Opgepast, kael twijfelt over deze Golf dus staan we nergens. In feite zou er iemand Toumpsin moeten vragen, hij is reeds oud maar woont ergens bij Ronquieres. Hij zal als echte politieman niet praten over dossiers.

Re: Fauquez: Glasfabriek

De fabriek bevond zich op de linkeroever van het kanaal met ingang via de rue Arthur Brancart (zowel links als rechts van die straat) nl. op deze plaats » Google Maps

Re: Fauquez: Glasfabriek

Ik ken de geschiedenis van die glasfabriek niet. De ligging is wel ideaal. Ik vraag me wel af of het ideaal is als schuilplaats. Je vluchtauto moet daar ongemerkt kunnen staan. Je moet daar 's winters de nacht kunnen doorbrengen. Wapens en kleren moeten daar kunnen liggen zonder risico op ontdekking door derden. Was dat daar mogelijk?

6

Re: Fauquez: Glasfabriek

"Wolf" maakte op het franstalige forum melding van een VW-garage op het kruispunt van de Boulevard de la Cense en de Chaussée de Bruxelles, waar meerdere gestolen wagens terechtkwamen voor onderhoud. De Bende zou 's nachts in de garage binnengedrongen zijn in een poging om een auto te recupereren die ze in een aanval onder vuur hadden genomen. Een handlanger van Robert Vanhoirbeke ("le petit Robert") zou in die garage hebben gewerkt en was afkomstig uit Leerbeek.

"Wolf" vernam van "een zeer betrouwbare informant" dat de Bende-voertuigen verborgen werden in een entrepot langs het kanaal van Ronquières. Hij sprak van een gebouw van de suikerfabriek van Tienen dat vernietigd werd in de jaren '90, maar mogelijk bedoelde hij de oude glasfabriek van Fauquez, bezit van Verlipack, die in 1981 ophield te werken en zich bevond tuusen de brug van Fauquez en de plaats waar de Bende haar wapens dumpte in het kanaal. Het gebouw werd gevandaliseerd om bepaalde materialen te recupereren door een persoon die volgens "Kael" in de gevangenis zit voor moord en dat die persoon er schoten uitwisselde met de politie (waarschijnlijk wordt Michel Wojda bedoeld).

Volgens info van "K" werd er ooit ook een Golf gevonden op het fabrieksterrein, op één km afstand van de pontons van Ronquieres. Verder sprak "Wolf" nog van het doodschieten van een Italiaan met een kaliber .38 in een "bezoekerskamer" van het hellend vlak van Ronquière, waarbij het moordwapen mogelijk in verband te brengen zou zijn met de revolver die toebehoorde aan de juwelier uit Anderlues of met een gedeclasseerde revolver van Securitas (zoals het geval zou zijn geweest in 1983). In parallel sprak "Wolf" nog van een moord op een patrouilleur van een bewakingsfirma (Securitas?) langs het kanaal op het einde van de jaren '80, begin jaren '90.

Re: Fauquez: Glasfabriek

Eindelijk heb ik na zeer lang zoeken een eerste - weliswaar beperkt - beeld gevonden van de gebouwen van de glasfabriek die vroeger op de linkeroever stonden ter hoogte van de zwaaikom van Fauquez. Het is nog niet helemaal de situatie zoals het er in 1985-1986 moet geweest zijn, maar het geeft ons toch wel al een iets beter overzicht ervan. Onderstaande luchtfoto dateert nl. van 1994. Ik blijf echter zoeken naar een luchtfoto uit 1985.

De foto van 1994 toont de afbraak van de fabrieksgebouwen. Op de middelste foto - een zoom van het overzicht - is noordelijk duidelijk een weggetje (S-vorm) te zien tussen de rue Saint-Laurent en de verlaten industriegebouwen. Vanuit het bos van Houssière was de rue Saint-Laurent heel snel en diskreet bereikbaar via de Chemin du Charly des Prés en de rue Halvaux. Op deze route zijn bijzonder weinig huizen gelegen en is de kans heel klein om er 's nachts opgemerkt te worden. Gingen de daders zich daar schuilen of er hun wapens en wagens verstoppen?

Situatie 1994
http://nsm08.casimages.com/img/2014/03/12/14031212565514738712058436.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2014/03/12/14031212565514738712058435.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2014/03/12/14031212565414738712058434.jpg

8

Re: Fauquez: Glasfabriek

Merovinger wrote:

Ik blijf echter zoeken naar een luchtfoto uit 1985.

Onderstaand een luchtfoto van begin jaren '70 van de glasfabriek + zwaaikom. Of er wijzigingen werden aangebracht (bijbouwen of afbreken) aan de gebouwen tot 1985 weet ik niet. Onderstaand luchtbeeld is dus een indicatie, geen garantie, over hoe het terrein er ongeveer kan uitgezien hebben in 1985. Volgens een website (» www.hogelandshoeve.nl) was er na het einde van de glasproductie (1974) nog productie van plastiekverpakkingen tot 1981.

https://s10.postimg.org/k4ye7l8yx/image.jpg

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Fauquez: Glasfabriek

Hoe jullie verspringen van de suikerfabriek plots naar de glasfabriek is mij niet duidelijk, moet er niet een ruimere oppervlakte worden bekeken? Ik veronderstel dat er wel meer fabrieken staan in die omtrek.

Latinus zou info hebben gehad over dossier Glaverbel (verhoor Barbier), misschien moeten we ook eens Glaverbel en Verlipack onder de loep nemen.

10

Re: Fauquez: Glasfabriek

witisgeengrijs wrote:

Hoe jullie verspringen van de suikerfabriek plots naar de glasfabriek is mij niet duidelijk

Het is me ook niet duidelijk wie je onder "jullie" bedoelt. Ik post een luchtfoto van begin jaren '70 van de zwaaikom + Glasfabriek-Fauquez. Ene "Wolf" op een Franstalig forum plaatste iets over een gebouw van Tiense Suikers waarbij hij misschien verkeerd was en de glasfabriek bedoelde. Misschien was hij niet verkeerd en is er een depot van de Tiense Suikers in die omgeving en bedoelde hij effectief dat. Een regio-inwoner zal misschien wel weten of herinneren of er een suiker-depot was in die omgeving.

Ik ken de regio van Ronquières niet goed of amper. Ik vond enkel een oude luchtfoto van de glasfabriek en plaatste deze hier. Misschien kan het iemand helpen. Of de Bende van Nijvel daar ooit geweest is of als er gegronde aanwijzingen voor zijn, daar heb ik geen idee & mening over.

Non semper ea sunt quae videntur