91

Re: Samenkomsten

retrophilips33 wrote:

Ge hebt volkomen gelijk, de Belgen zijn de laatste 34 jaar idd met zulke goede resultaten thuisgekomen dat de zaak ondertussen opgelost is ... toch?

Tja, het is hoe ge het bekijkt; Freddy Troch was (is) wel een bekwaam onderzoeksrechter met kennis van zaken en in de Delta Cel zaten ook bekwame speurders. Voor zover ik weet zijn die niet allemaal dood ... Daar zit het probleem dus niet. Het is politiek contra magistratuur en daar kan een Hollander ook niets aan veranderen.

Re: Samenkomsten

Kleine correctie Zeno, politiek en magistratuur contra ... en daar kunnen geen duizend Hollanders iets aan veranderen. Trouwens, het is hier niet 1 moord oplossen hé, en de onderzoeksrechter moet nog toestemming geven hé. Goed gezien van Geens natuurlijk om te proberen dit onder terrorisme te krijgen; dan komt het uit het budget van Jambon. Misschien kan hij het onder de noemer bosbeheer brengen met als motivatie, wij zien door het bos de bomen niet meer dan kan Joke Schauvlieghe mee beslissen.

93

Re: Samenkomsten

Met Joke zouden de bossen van La Houssière en Lobbes wel sneuvelen. Ze is gelukkig alleen in Vlaanderen bevoegd, de Ardennen zouden een kale hoogvlakte worden.

94

Re: Samenkomsten

Zelfs al mogen ze alles onderzoeken dan zal een groot deel niet publiek toegankelijk worden. Want dan gaat er teveel smeerlapperij boven komen en dat mag niet. Dat is ook waarom veel pistes niet mochten onderzocht worden. Niet dat die daarom allemaal betrokken waren maar een persoon in de verkeerde richting onderzoeken zou een hoop schande aan het licht brengen en dan treed de bescherming in werking.

Re: Samenkomsten

Hij spreekt geen Frans, het dossier is te groot, het mag niet publiekelijk worden. Allemaal terechte opmerkingen. Maar voor mij telt maar één ding: "De nabestaanden van de slachtoffers van de Bende van Nijvel willen dat Peter van Koppen, een gerenommeerde Nederlandse expert in cold cases, het onderzoek naar de Bende overdoet", uit respect.

96

Re: Samenkomsten

Volledig mee eens. Elke kans benutten om de waarheid boven te halen.

97

Re: Samenkomsten

Volgens mij is er geen sprake van het volledige onderzoek over te doen. De heer Van Koppen zal, zowel als wij allen samen, op de hoogte zijn van de zwakke punten in het onderzoek. Mits de toestemming van de onderzoeksrechter zal hij zich daarop wel toeleggen. Ik hoop van ganser harte dat deze toestemming er komt,  maar ik heb er grote twijfels bij. Nochtans zou een weigering in dit stadium aanzien worden als een schuldbekentenis! Ik ben benieuwd.

Re: Samenkomsten

Peter van Koppen, hoogleraar rechtspsychologie aan de Vrije Universiteit, schat dat hij twee jaar nodig heeft om de zaak met een vast team te doorgronden. "We hebben met de universiteit al zeven jaar ervaring in cold cases die we voor de politie doen, waar nooit ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Dit is een giga-dossier en alles zal een maatje of tien groter moeten dan normaal." Over de zaak zelf weet hij niet veel. En dat is meteen ons voordeel. We kunnen er met een verse blik tegenaan kijken.

Hij verwacht twee jaar lang een vast team nodig te hebben in een samenwerkingsverband van de VU en de Universiteit van Maastricht, aangevuld met studenten voor aparte onderzoeken. Van Koppen vindt het geen eer dat hij voor de zaak is gevraagd. ,,Dit is gewoon wat we als universiteit aan dienstverlening en onderzoek moeten doen. Nabestaanden van slachtoffers van de Bende van Nijvel eisten deze week op een herdenkingsbijeenkomst dat een onafhankelijk deskundige alle gegevens opnieuw analyseert. Minister Geens van Justitie in België zou welwillend staan tegenover dit verzoek.

De Belgische advocaat Johan Heymans benaderde hierop Van Koppen. "We hopen dat hij de daders kan vinden. Van Koppen is een nuchtere Nederlander. Iemand die niet verkrampt als je het woord rijkswacht laat vallen", zegt Heymans.Van Koppen loste in Nederland onder meer de Schiedammer Parkmoord op. Hij toonde aan dat OM en rechtbank dwaalden en dat de verkeerde man werd veroordeeld. In België hield hij zich eerder bezig met de geruchtmakende Parachutemoord uit 2006, waarin Els Clottemans werd veroordeeld voor de moord op haar liefdesrivale Els Van Doren.

Bron: Haarlems dagblad

99

Re: Samenkomsten

CleverTrevor wrote:

Je moet een enorme ploeg hebben om het alleen al gelezen te krijgen en dan maar hopen dat ieder zijn of haar deel juist analyseert.

Wat bijvoorbeeld bij Lahaut kon, gaat niet bij dit dossier. Lahaut was één enkele moord. Dit is te veel. Alleen de vondst van nieuw technisch bewijs en een loslippige (levende) verdachte kan hier nog schot inbrengen, al zal het nooit tot een veroordeling kunnen komen.

Klopt volledig wat CleverTrevor zegt. Zelfs met een enorm grote ploeg (wat grote budgetten vraagt, welke wellicht niet beschikbaar zijn) is het al een enorme klus om het dossier enkel maar te lezen. Jef Vermassen zei "de namen staan in het dossier". Met deze uitspraak heeft Vermassen wellicht gelijk. Enige probleem, er staan extreem veel namen in het dossier. Als men alle namen in het dossier wil onderwerpen aan een grondige controle het komende jaar, dan is een budget van het 10voud van het huidige budget te weinig. Onrealistisch dus.

Ik denk ook niet dat je mag verwachten dat Peter van Koppen en zijn team de zaak kunnen oplossen. Ik denk dat het eerder de bedoeling is om nieuwe inzichten te krijgen in een bepaalde zaak dat verder kan helpen. Een speurder die het dossier zeer goed kent, die heeft misschien als handicap dat hij dit dossier zo goed kent. Iemand die er buiten staat die bekijkt de zaken soms op een andere manier.

dim wrote:

Een Nederlander? Ik weet het zo niet. Spreekt waarschijnlijk niet eens Frans en dan lijkt het me onbegonnen werk.

zeno wrote:

Laat het niet maar zijn hé! Een Nederlander die geen Frans kan gaat dan het dossier moeten inlezen ... Weggesmeten geld dat beter naar de slachtoffers kan gaan.

De Valkeneer heeft het dossier ook niet gelezen, hij gebruikt een zoekrobot naar eigen zeggen. smile big_smile Los van dat is het onmogelijk om het dossier volledig te lezen op "korte termijn". Nieuwe speurders die in het onderzoeksteam terecht komen doen dit overigens ook niet. Ik heb ooit een onderzoeker bezig gezien in een bepaald voorval (totaal niet vergelijkbaar met het Bende van Nijvel onderzoek), waarbij die onderzoeker uit het buitenland kwam en de taal van het onderzoek niet machtig was. Het resultaat was op z'n minst "opmerkelijk" te noemen.

Het probleem bij het Bende van Nijvel-onderzoek, dat is de extreem grote omvang van het dossier. Daar zijn simpelweg geen budgetten voor beschikbaar om dat onderzoek zeer grondig en deftig te kunnen voeren door een team van (buitenlandse) experten. Dit is niet leuk om te horen of lezen als "de maatschappij" en de slachtoffers, maar het is nu eenmaal zo. Zoals LEO in een van bovenstaande berichten zegt, moet men een kat een kat durven noemen.

vleermuisje1971 wrote:

Peter van Koppen, hoogleraar rechtspsychologie aan de Vrije Universiteit, schat dat hij twee jaar nodig heeft om de zaak met een vast team te doorgronden.

Persoonlijk denk ik dat dit onrealistisch kort is, zelfs met een zeer groot team (wat grote budgetten vergt). Ik denk ook dat men niet zo eenvoudig zo'n groot team onbeperkte toegang zal of zou geven tot het dossier met volledige medewerking van onze overheid en waarbij de onderzoekers verregaande bevoegdheden krijgen. Als die Nederlander een simpel verhoor zou willen afnemen van een mogelijke verdachte zal hij zijn mening van "2 jaar nodig" moeten herzien als hij daarvoor een samenwerking met bevoegde personen wil bekomen. Verder dan een "vrijwillige bevraging" (niet hetzelfde als een "verhoor") zal hij niet geraken op korte termijn in ons systeem met logge procedures.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Samenkomsten

Het zal inderdaad een enorme klus worden. Digitale hulpmiddelen zullen ook aangesproken worden. Als voorbeeld (zeg niet dat het zo gebeurd) Anacrime » fr.wikipedia.org

En dan nog een enorme klus.