101

Re: Samenkomsten

Ja, ik zie Van Koppen met zijn team al zitten in een poepchique hotel in Brussel gedurende een jaar of twee met een container dossiers. Ze zullen hem en zijn volgelingen eerst nog een snelcursus judiciaire Frans moeten geven. In de Telegraaf van 16 maart 2016 staat dat er in Nederland zo'n 1.500 cold cases zijn. Daarvan heeft hij er 1 (een solitaire moord) kunnen oplossen. Maar de Belgen overbluffen kan hij zeker.

En ja, nu ik er aan denk; bij de parachutemoord ging hij mee Els Clottemans verdedigen omdat het politie-onderzoek volgens van Koppen miserabel gevoerd was. Stel je maar eens voor dat de jury daar hun oren had naar laten hangen dan was de moordenares haar straf ontlopen en konden de nabestaanden van Els Van Doren de schuldige de dag nadien gewoon op straat tegenkomen. Met dank dus aan een uitstekende Jef Vermassen!

102

Re: Samenkomsten

vleermuisje1971 wrote:

Het zal inderdaad een enorme klus worden. Digitale hulpmiddelen zullen ook aangesproken worden. Als voorbeeld (zeg niet dat het zo gebeurd) Anacrime.

Wow, niet gedacht dat ik hier mensen zou tegenkomen die dit (IBM's i2) kennen. big_smile Al moeten we er wel bij zeggen dat België op dat gebied (digitale hulpmiddelen) serieus achterloopt op onze buurlanden. Ze doen wel een poging om deze achterstand in te halen (met wisselend succes) en zitten wellicht al veel verder dan meeste mensen kunnen bevatten.

zeno wrote:

Ja, ik zie Van Koppen met zijn team al zitten in een poepchique hotel in Brussel gedurende een jaar of twee met een container dossiers. Ze zullen hem en zijn volgelingen eerst nog een snelcursus judiciaire Frans moeten geven.

In de Telegraaf van 16 maart 2016 staat dat er in Nederland zo'n 1.500 cold cases zijn. Daarvan heeft hij er 1 (een solitaire moord) kunnen oplossen. Maar de Belgen overbluffen kan hij zeker.

Haha inderdaad. Die Nederlanders zijn al altijd goed geweest in het uitleggen. smile Al moet ook gezegd worden dat ze misschien letterlijk en figuurlijk dichter bij de waarheid komen in een hotel in Brussel dan in een bureau in Charleroi (voor diegenen die vinden dat dit als een raadsel klinkt: de waarheid valt misschien eerder in't Brusselse te vinden qua locatie).

Non semper ea sunt quae videntur

103

Re: Samenkomsten

FreCR wrote:

Wow, niet gedacht dat ik hier mensen zou tegenkomen die dit (IBM's i2) kennen. smile Al moeten we er wel bij zeggen dat België op dat gebied (digitale hulpmiddelen) serieus achterloopt op onze buurlanden. Ze doen wel een poging om deze achterstand in te halen (met wisselend succes) en zitten wellicht al veel verder dan meeste mensen kunnen bevatten.

De grote vraag voor mij is hoe het Bende van Nijvel-dossier is gedigitaliseerd: a) zijn de PV's en rapporten volledig ingegeven in een database of b) zijn de documenten gewoon ingescanned met wat metadata.

Indien a) dan zie ik het rooskleurig in. Er zijn nu algoritmes beschikbaar die je terwijl je met je ogen knippert een betere samenvatting van een meerdelige reeks boeken kunnen geven dan een persoon ooit zou kunnen schrijven. Eén van de kenmerken van dergelijke algoritmes (Neural Networks) is dat ze slimmer worden naarmate ze meer data verwerken. Taal hoeft niet meteen een probleem te zijn, er is uitstekende vertaal software op de markt die de laatste jaren enorme stappen heeft gezet.

Enige jaren geleden had ik door mijn job als Linux consultant dagelijks contact met gasten die deze algoritmes ontwerpen/verbeteren, ik kreeg zelfs af en toe een kleine demo te zien (hoe vloeiend die demo liep was onderdeel van mijn job). Elke keer was ik volledig ondersteboven van wat die algoritmes konden. Ideaal natuurlijk zou zijn als je dergelijke software queuries kon laten uitvoeren op bv. het rijksregister. Als je dan een naam als Bonkoffsky zou ingeven dan legt dat ogenblikkelijk verbanden (gebaseerd op o.a. statistieken) vast die voor speurders maanden zouden duren.

Dergelijke algoritmes lossen zaken niet meteen op, maar sparen vooral duizenden man-uren uit van speurders. Het is nu 4 jaar geleden dat ik in contact stond met die gasten. Ik heb geen idee hoe veel beter deze zijn en wie ze al gebruikt. Maar dat de technologie bestaat en voor handen is staat vast. En misschien is het nu nog geen optie om dat op het Bende van Nijvel los te laten, maar in de nabije toekomst gaat het er van komen (als de wil daar is).

Re: Samenkomsten

vleermuisje1971 wrote:

Het zal inderdaad een enorme klus worden. Digitale hulpmiddelen zullen ook aangesproken worden. Als voorbeeld (zeg niet dat het zo gebeurd) Anacrime.

Er is zelfs een topic over deze tool op dit forum smile » Forum

105

Re: Samenkomsten

Merovinger wrote:

Er is zelfs een topic over deze tool op dit forum smile » Forum

Er bestaat volgens mij nog een veel betere tool in 't dossier van de Bende van Nijvel: de MeRoBot. Die verwijst naadloos elke speurder correct door naar het bestaande document welke ze willen opzoeken. big_smile

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Samenkomsten

Zou toch geen Nederlands programma zijn FreCR?

Re: Samenkomsten

Nieuw informatiemoment voor slachtoffers en nabestaanden Bende van Nijvel georganiseerd

In de zaak van de Bende van Nijvel komt er een nieuw informatiemoment voor slachtoffers en nabestaanden, georganiseerd door de slachtoffercel van het federaal parket. “De bedoeling is niet een stand van zaken te geven over het onderzoek, maar om de slachtoffers te informeren over hun rechten”, zegt het federaal parket.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

108

Re: Samenkomsten

En volgende week maandag voor de Franstaligen in Charleroi:

Tueries du Brabant – Des sessions d’informations pour les victimes seront organisées les 2 et 5 mars prochains

Dans le cadre de l’enquête sur les Tueries du Brabant, la cellule victimes du parquet fédéral souhaite, en concertation avec la juge d’instruction, organiser une session d’information complémentaire pour les victimes et leurs proches. Elle se tiendra le 2 mars prochain à Termonde et le 5 mars à Charleroi.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Samenkomsten

Slachtoffers Bende van Nijvel komen samen voor infosessie: “Doorbraak in de zaak moet snel komen”

In Dendermonde komen op dit moment de slachtoffers van de Bende van Nijvel samen voor een infosessie over hun rechten als slachtoffer en welke mogelijkheden ze hebben. Op de infosessie zal niet gepraat worden over de zaak zelf of over de tips die zijn binnengekomen.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Slachtoffers en nabestaanden Bende van Nijvel blijven met vragen na uitleg over hun rechten

In Dendermonde hebben de slachtoffers en nabestaanden van de Bende van  Nijvel meer uitleg gekregen over hun rechten door het federaal parket. Maar sommigen reageren teleurgesteld na de bijeenkomst. "We blijven met vragen zitten", klinkt het.

De slachtoffers en nabestaanden kregen in Dendermonde meer uitleg door het federaal parket over hun rechten wat betreft begeleiding en het financiële aspect. Maar niet alle slachtoffers en nabestaanden zijn tevreden na de bijeenkomst.

Slachtoffer David Van de Steen reageert heel teleurgesteld. "Ik had gedacht dat men na 30 jaar in staat zou zijn om slachtoffers iets van hoop te geven, al was het financieel, maar er is niks", zegt Van De Steen. "Op geen enkele vraag komt er antwoord, omdat er nog geen beslissingen zijn genomen. We krijgen gewoon een informatiefolder met nummers en adressen waar we terechtkunnen als we vragen hebben."

Ook Nathalie Palsterman, die haar vader verloor bij een aanslag door de Bende van Nijvel, is ontgoocheld. "Ik had verwacht dat men antwoord zou geven op de vragen die we in december hebben gesteld in Charlerloi, en dat blijkt niet te zijn", zegt Palsterman. "Ik wou onder meer weten hoe het zit met de rechtshulp, want dat is hier niet voorzien. Bepaalde slachtoffers hebben ook levenslange zorg nodig en moeten nog operaties ondergaan. Zij zouden automatisch een attest moeten krijgen voor levenslange vergoeding. En men weet ook nog niet hoe het zit met de emotionele financiële vergoeding. De kosten voor psychologische begeleiding zou automatisch moeten worden terugbetaald. Ik heb zo veel vragen, nu wil ik gewoon antwoord".

Lees hier het hele artikel » Nieuws

110

Re: Samenkomsten

Ik vraag me af wat er door meester Vermassen word bedoelt met  Er is ook al heel wat boven gekomen de laatste maanden"? Tsja, welke concrete zaken dan?