31

Re: Walter De Bock

Ben wrote:
zenga wrote:

Ben is een communist en heeft toch ook het archief mogen raadplegen? smile

Over mijn politieke ideeën wil ik gerust eens uitweiden aan de betere Vlaamse toog, maar het archief van Walter De Bock heb ik nog nooit bezocht. Al is het natuurlijk wel te bezoeken op aanvraag.

Mijn excuses, ik dacht mij te herinneren dat jij het archief van Walter De Bock meermaals citeerde, dus ging ik er (nogal kortzichtig) van uit dat je 't had bezocht. Mijn comment was overigens ludiek bedoeld. En dat van die toog, daar ben ik zeker voor te vinden.

32

Re: Walter De Bock

LEO wrote:

Wat ik spijtig vind is het feit dat Walter De Bock zijn geschriften en opzoekingen aan de KULeuven geschonken heeft. Ik kan deze universiteit onmogelijk als een onpartijdige instelling noemen. Wie Walter De Bock zijn bevindingen wil lezen moet aankloppen bij deze instelling voor toelating veronderstel ik.

Ik denk dat Walter De Bock vooral wou voorkomen dat zijn archief werd gebruikt (of beter gezegd misbruikt) door de eerste de beste. Hij had wellicht het meest persoonlijke-voeling met de KU Leuven. Volgens in een bericht hierboven geschreven werd door patrick111 was zijn vader (Alfons De Bock) vice-rector aan de KUL. Hijzelf was student aan de KUL.

Vroeger (tot misschien in de jaren '80 zelfs) was het ondenkbaar dat je aan de KU Leuven een bepaalde functie had of hoogleraar was zonder dat je bijna onlosmakend verbonden was aan de toenmalige katholieke partij. Vandaag de dag is dit niet meer van toepassing, al is het ongetwijfeld wel eenvoudiger om een functie te bekleden als je op z'n minst gedoopt bent. wink

Wellicht zijn van diegene die aan de KUL een functie hebben of hoogleraar zijn, en een politieke overtuiging/strekking hebben, het meest er van de CVP/CD&V (ik denk bijvoorbeeld aan (ex)hoogleraars zoals Mark Eyskens, Koen Geens, Rik Torfs). Toch is het laatste decenia niet meer ondenkbaar en onmogelijk dat iemand aan de KUL een andere politieke strekking heeft of aangesloten is bij een andere politieke partij. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Danny Pieters (N-VA) die tot vorig academiejaar vice-rector was van de KU Leuven, Frank Vandenbroucke (SP.A) en zeker ook Paul De Grauwe (VLD) die wel eens tegen de schenen van de CVP heeft geschopt. wink

Ben wrote:

Over mijn politieke ideeën wil ik gerust eens uitweiden aan de betere Vlaamse toog

zenga wrote:

En dat van die toog, daar ben ik zeker voor te vinden.

Ja! Laten we met z'n allen eens aan de betere Vlaamse toog gaan discussiëren, zonder het over De Bende van Nijvel te hebben. big_smile  Moeilijke opdracht. wink De eerste die het over De Bende van Nijvel heeft, trakteert. big_smile

Non semper ea sunt quae videntur

33

Re: Walter De Bock

FreCR wrote:

Ja! Laten we met z'n allen eens aan de betere Vlaamse toog gaan discussiëren, zonder het over De Bende van Nijvel te hebben. big_smile Moeilijke opdracht. wink De eerste die het over De Bende van Nijvel heeft, trakteert. big_smile

Schramovsky pils klinkt als ...?

34

Re: Walter De Bock

Moest iemand in de buurt van Diest willen samen komen... Goed, ver weg van Aalst ...

Re: Walter De Bock

Ben wrote:

(...) Eind jaren 70 zag ik samen met Walter De Bock een politieke thriller van Sidney Pollack, Three days of the condor. Een beklemmend verhaal met veel doden over een interne afrekening binnen de CIA. Ik maakte mij ervan af met de bedenking dat het slechts fictie was en dat het alleen in de VS mogelijk was. De Bock had daar zijn twijfels over. Op zaterdagnacht 9 november 1985 stonden we beiden aan de Delhaize in Aalst. De Bock was toen heel zeker dat het geen overval was, wel een aanslag. Toen durfde ik hem al nauwelijks tegenspreken, vandaag zeker niet.

Wat als Walter De Block een acteur zou geweest zijn in de Vlaamse versie van deze film? Wat als Walter De Bock - waarop we ons hier zo vaak baseren - zelf (en mss zonder het zelf te beseffen) gemanipuleerd werd door staatsveiligheid of zelfs op de paylist stond van die organisatie?

Ook Bouten heeft iets in die zin laten verstaan en zelfs Lander Vandesompel stelde zich die vraag.

Wat als? Men vroeg zich af waarop Bouten zich baseerde maar ik denk dat ik het antwoord gekregen heb via een forumlid.
Het kan natuurlijk zo zijn dat een lid van de staatsveiligheid meineed pleegde; HET KAN. Alles kan in deze.

PS: vanaf vandaag mogen politiemensen zich op een forum melden onder een andere naam en posten ... nadat ze een cursus gevolgd hebben. Dat ik dit hier post is het gevolg van het feit dat ik denk dat het doel de middelen heiligt ... of zoiets.

36

Re: Walter De Bock

coconut wrote:

Wat als Walter De Bock - waarop we ons hier zo vaak baseren ... gemanipuleerd werd door staatsveiligheid of zelfs op de paylist stond van die organisatie?

Die bewering kwam ik net tegen in het boek Les Protecteurs van Jean Nicholas. Met verwijzing naar een verhoor van Kausse. Voor wie een keer een andere klok wil horen dan De Bock, leesbaar boekje in elk geval.

Re: Walter De Bock

Kan iemand bevestigen of ontkennen dat WDB zijn legerdienst deed op het kabinet van Vanden Boeynants?

Re: Walter De Bock

Klopt, heb zelf het antwoord gevonden.

En dan dit...

Intussen was De Bock in België a pain in the ass voor Paul Vanden Boeynants. Jaren voor die ‘eer’ Willy Claes te beurt zou vallen, had Vanden Boeynants ei zo na zijn benoeming als secretaris-generaal van de NAVO op zak. Tot Walter De Bock belastend materiaal publiceerde. Zijn vriend Paul Huybrechts suggereerde zaterdag dat dit een bewust lek was van de CIA. Daarop volgde enkel een grijns, en ‘geen commentaar’.

Bron » Nieuws

39

Re: Walter De Bock

Walter De Bock was geboren in 1946. VDB zijn aantreden als minister van Landsverdediging was in 1972. D.w.z. dat De Bock 26 zou geweest zijn als hij aan zijn legerdienst nog moest beginnen. Tamelijk laat dus maar theoretisch kan het wel.

Non semper ea sunt quae videntur

40

Re: Walter De Bock

Die info over het kabinet-Vanden Boeynants komt uit dit artikel » Nieuws

(...) Wat haast niemand weet, is het feit dat De Bock de entourage van VDB van binnenuit kende. Dat kwam omdat hij zijn legerdienst klopte als gedetacheerde – verantwoordelijke voor de documentatie, wacht dat u? – op het kabinet van landsverdediging, geleid door VDB.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube