61

Re: Dossier Pinon

Ik vermoed dat de invalshoek van Vermeulen er in de eerste plaats niet om te doen is om nieuwe feiten in de picture te stellen , dan wel om niet uitgevoerde onderzoeksdaden onder de aandacht te brengen . Ik volg uiteraard met aandacht de woordenwisseling tussen Vermeulen en FreCR , beiden goed geinformeerd . Je leert toch steeds wat bij .

62

Re: Dossier Pinon

Klopt LEO, ik geloof niet dat er nog nieuwe feiten zullen bovenkomen. Cold cases >30 jaar worden naar mijn mening zelden opgelost door nieuwe spectaculaire feiten die boven komen (of het zou een geloofwaardige vrijwillige bekentenis moeten zijn, gestaafd met bewijsstukken), maar door kleine dingetjes, slordigheden of menselijke fout(jes) uit het onderzoek te halen of te herbekijken.

Neem nu de macho Lekeu die pronkerig voor de camera zegt dat hij duizenden dollars voorschot heeft gehad voor zijn filmidee en zijn advocaat met naam en toenaam noemt die de contractonderhandelingen doet.. Hij loog in ieder geval niet over de naam van de advocate, dus misschien ook niet over de contractonderhandelingen. Ik zou dat scenario of ontwerp van Lekeu wel eens willen lezen dat zeker deel uitmaakte van deze contractonderhandelingen dat misschien gewoon ergens in een stoffige dossierdoos zit bij deze advocate. Maar de onderzoekers moesten er wel moeite voor doen. Is dat onderzocht, prima, schouderklopje. Is er nooit naar gevraagd, misschien toch de moeite. Dit zijn dingen die jaren later misschien nog vrij neutraal kunnen gebeuren en de feiten misschien duiden. Bestaat het niet, geen probleem, dan kan dat ook afgevinkt worden. Zou Lekeu namen noemen, ik denk het niet, maar de verhaallijn, het scenario zelf zou interessant kunnen zijn en er zouden wel eens stoemelings details kunnen in staan waar hij niet aan gedacht heeft om over te zwijgen.

63

Re: Dossier Pinon

Weliswaar uitzonderlijk, maar de arrondissementscommissaris kan ook voor bijkomend onderzoek gelast worden door de Procureur des Konings of zijn substituten.

64

Re: Dossier Pinon

Iedereen in Overijse kende 2 balletten clubs: les jardins d’Agrippines vandaag begrafenissen Coorevits en een club op de Hengstenberg waar een leeg binnenzwembad stond. We zijn daar is moeten weggaan omdat VDB op komst was. De lokale bevolking staat achter de comptoire en zo, niet vergeten dat die mensen veel zien. Van de parenclub op enkele 100den meters van de villa waarin ze zaten werd ook vanalles gezegd.

Re: Dossier Pinon

In het oorspronkelijke dossier Pinon zouden listings gezeten hebben van de boxen gehuurd door of voor de Bende (met namen van de huurders etc.). Was dit de info waarnaar Vernaillen verwees? Was dit ook één van de redenen waarom het in de beruchte kluis van Deprêtre terecht kwam en Lyna het niet kreeg omdat er "niets" in stond. Heeft iemand dit ooit gezien? Gelezen? Werd er ergens naar verwezen?

Re: Dossier Pinon

Voeg hier eveneens de belastende dossier die Latinus in handen had (nota Willy Acke) toe.

67

Re: Dossier Pinon

Nummer 5.
Volgens Frans Reyniers in de Bendecommissie was de oprichting van de Delta-cel dus een blunder.
Delta moest gestopt worden want er werden teveel juiste linken gelegd.

Uit het proces 'Reyniers':

"De gerechtelijke politie had een beperkt budget voor informanten en trachtte de tipgevers op andere manieren een dienst te bewijzen. En een groot deel van de magistraten waren perfect op de hoogte van die gunsten."

Het aantal 'acties' dat de Gerechtelijke Politie van Brussel onder leiding van Frans Reyniers daartoe ondernam is schrikwekkend lang, nummer 5.  Chronologisch vanaf nu.

1. In het kader van het 'dossier 'Pinon' kwamen er drie cassettes op de proppen kwamen met gesprekken tussen Pinon en zijn advocaat. Deze cassettes werden overhandigd aan Audenaert van de gerechtelijke politie te Brussel, zonder dat hiervan in het betrokken proces-verbaal van ondervraging melding werd gemaakt. Zij werden ook niet neergelegd ter griffie, maar werden meegenomen door een collega van Audenaert, Georges Marnette, die ze op zijn beurt overhandigde aan Frans Reyniers; deze laatste heeft ze ook beluisterd (hun inhoud was verstaanbaar). Daarna zijn ze aan de eerste Parlementaire Onderzoekscommissie overhandigd, maar bleken toen geen (verstaanbare) relevante informatie te bevatten.
2. WIE pookte het vuur op, door te stellen dat Delta pas dagen voordien opeens naar Ronquières werd geleid om de wonderbaarlijke zoekactie met gekend resultaat te ondernemen?
Er is een interne nota van 20 SEPTEMBER 1986, van de procureur van Dendermonde aan de procureur van Gent, waarin FORMEEL besloten werd de zoekactie in het kanaal uit te breiden tot "Large de Fauquez", de plaats in Ronquières die in het rapport Soignies wordt genoemd. De Delta-cel ging niet opeens in Large de Fauquez zoeken naar die befaamde zakken, dat was al maanden op voorhand gepland om ook daar te gaan zoeken! Sinds 6 november 1986 werden er bewust leugens verspreid om de zoekactie van Delta in diskrediet te brengen.
2.Misschien moet er ook eens nagegaan worden wie het foutieve gegeven verspreidde dat Gérard Lhost ervoor zorgde dat speurder Philippe Vermeersch bij de Delta-cel werd gevoegd, gekoppeld aan de beruchte zoekactie die daarop zou gevolgd hebben... ook dat is NIET WAAR dus. Alweer een bewust manoeuvre van sommigen.
3.Nog een voorbeeld: Onderzoeksrechter Freddy Troch hoopte via het bestuderen van het dossier Reyniers en het ontwarren van de onderlinge relaties met de andere dossiers, het aspect van mogelijke chantage in bepaalde kringen na te gaan. Zo kende Sonja Camps, een highsocietyfiguur, Frans Reyniers persoonlijk, maar had ze eveneens dubieuze contacten met bijvoorbeeld Robert Darville, de wapentrafikant van de Bende Haemers. Ze kreeg de volledige dekking van Frans Reyniers zodat Freddy Troch voorzichtig moest te werk gaan: ‘Ik moest op een bepaald ogenblik Sonja Camps verhoren. Zij was – dat is algemeen bekend – goed bevriend met de heer Reyniers. Ik wist voor zij bij mij naar het bureau kwam, dat ze Reyniers al had gesproken. Dat verhoor was een steriel verhoor, dat ik zelfs niet durfde voeren op de manier die ik het wou, omdat ik wist dat zij, vanaf het ogenblik dat zij mijn bureau verliet, opnieuw naar Reyniers ging. Ik voelde me geblokkeerd. Achteraf stond er een artikel in de krant waarin Sonja Camps zegt dat Troch haar heeft verhoord en vragen heeft gesteld over leden van de parketten van Nijvel en Brussel, waarover ik uiteraard geen enkele vraag had gesteld. Dat zou mijn bevoegdheid niet geweest zijn. Trouwens, het zou toch direct aan de oren van Reyniers gekomen zijn. Toch lanceert men dat bericht, erbij zeggend: “ik heb niets gezegd”. Dat zijn van die zaken waarbij ik me afvraag: laat u nu de alarmklok luiden of hoe zit het? Wat voor nut heeft dat?’
4. quote Ben: Christian De Vroom, de commissaris-generaal van de Gerechtelijke Politie, kwam eveneens in opspraak in de Bendecommissie bis. Toen in 1987 een rogatoire commissie naar Paraguay vertrok om Bultot te ondervragen, werd de plaats van de twee echte Bendespeurders Ruth en Lachlan ingevuld door De Vroom, toenmalig GPP-chef van Charleroi. Toenmalig procureur Defourny van Charleroi verklaarde dat volgens hem De Vroom dit dossier zelf niet kende. Onderzoeksrechter Lacroix stelde voor dat De Vroom zich over het dossier Bultot zou informeren bij de BOB'ers Ruth en Lachlan, maar De Vroom liet niets van zich horen. Volgens Ruth en Lachlan was De Vroom bevreesd dat Bultot revelaties zou doen over de zaak-Reyniers, die later in alle hevigheid zou losbarsten. Bovendien moeten rijkswachters hun neus niet steken in de interne keuken van de Brusselse Gerechtelijke Politie. De Vroom kende de toenmalige vriendin van Bultot, die samen met hem in Paraguay woonde, zeer goed. Deze Dominique Mersch was de ex-vrouw van de gecorrumpeerde en veroordeelde parketmagistraat (en ex-kabinetsmedewerker van Jean Gol) Claude Leroy. Volgens haar verklaringen was het Leroy die De Vroom in de Loge patroneerde. De reisgezellen van De Vroom,GPP-commissaris Doraene en Delta-lid Sack waren niet op de hoogte van deze voorgeschiedenis. Opmerkelijk was nu dat juist De Vroom in Paraguay als eerste enkele uren met Dominique Mersch gesproken heeft, en dit buiten de rogatoire commissie om en voorafgaand aan de ondervraging van Bultot. Hierover werd nooit een proces-verbaal opgesteld. De Vroom verantwoorde zich hiervoor in de Bendecommissie bis met de uitleg dat hij toevallig 's avonds om acht uur van de hotelreceptioniste het telefonisch bericht kreeg dat een dame hem in de hal opwachtte. Hij ging naar beneden en ontmoette Dominique Mersch, die hij - dixit De Vroom en gelove wie wil - enkel herkende van foto's. Hij beweerde haar daarvoor nooit in levende lijve te hebben gezien. Volgens De Vroom hebben ze zo'n drie kwartier gepraat en heeft hij haar daarna nooit meer teruggezien. Terug in zijn kamer verwittigde hij onmiddellijk zijn reisgezellen. Volgens rijkswachtkolonel Sack die de Delta-cel vertegenwoordigde, maakte De Vroom dit contact kenbaar omdat ze betrapt waren door de Paraguayaanse Staatsveiligheid, die hen schaduwde.



Tot vandaag wordt er nog steeds getwijfeld aan mogelijke manipulatie in het onderzoek naar de 'Bende van Nijvel'…

Re: Dossier Pinon

Pinon voegde eraan toe dat de door hem verhaalde feiten enkel werden meegedeeld aan zijn advocaat Hiernaux. Nog volgens Pinon kreeg Garot ooit een telefoontje van een advocaat, die hem trachtte te overtuigen niets te publiceren, aangezien dit van aard zou zijn om de Belgische staat te destabiliseren.

Het proces-verbaal nr. 15262 van de gerechtelijke politie van 30 juli 1981, waarbij een kopie werd overgemaakt van de correspondentie tussen Pinon en A., en van de briefwisseling met zijn raadslieden Saels en Hiernaux. Het proces-verbaal meldt het bestaan van de bijlagen 1 tot 15, doch deze bevinden zich niet in het Nijvelse dossier.

Uit het verslag van de parlementaire onderzoekscommissie van 14/10/1997 » www.dekamer.be

Guy Hiernaux is ook de (een) raadsheer van het Belgisch koningshuis (zie o.a. de zaak Boël) » www.nieuwsblad.be

Gaat het hier om dezelfde persoon, of een familielid? Wat wel héél bizar zou zijn (en tegelijk veel zou verklaren) als men de theorie in aanmerking neemt dat er een lid van het koningshuis zou deelgenomen hebben aan de roze balletten. Ik vind hier op het forum niks terug over deze advocaat Hiernaux ...

Re: Dossier Pinon

Meester Guy Hiernaux, advocaat, was de raadsman van dokter André Pinon en hij kwam inderdaad ook tussen in de zaak Delphine Boël.

In de tweede zaak (Delphine Boël) was hij de raadsman van het koningshuis.

Re: Dossier Pinon

Scaramouche wrote:

In de tweede zaak (Delphine Boël) was hij de raadsman van het koningshuis.

Inderdaad, dat had ik reeds gevonden ... Maar ik vroeg me af of het dezelfde Hiernaux was. Wat bij deze dus door jou bevestigd wordt Scaramouche. Héél bizar toch, gezien de mogelijke betrokkenheid van het koningshuis (bij de Roze Balletten), en ook vreemd dat hier nog niet veel over geschreven of gezegd is ... Of zie ik dit dan zo verkeerd?