21

Re: Arsène Pint

luk paard wrote:

En ja, dat er dus een onderzoek werd gedaan en wel meteen wijst op het feit dat de leiding echt wel niets wenste uit te sluiten! De alibi's werden zelfs nagecheckt en dus dan kan men stellen dat het ernstig werd genomen. Het resultaat was negatief!

En je vindt het normaal dat de bevelhebber van de Rijkswacht losjes uit de pols beweert dat er bij de Rijkswacht niets abnormaal te vinden was? Een bevelhebber en zijn 'inner circle colonels' die zelf niet onbesproken zijn? Je moet je eens goed verdiepen in de 'Korpsmentaliteit ' van de toenmalige Rijkswacht! Mijn vader was er lid van!

22

Re: Arsène Pint

Of de bevelhebber dat losjes uit de pols beweert, is weer iets wat jij er van maakt en niet Pint (zie bovenstaande info van luk). Ik vind niet dat wij ons moeten inleven in de korpsmentaliteit waar uwe pa onder diende, om de woorden van Generaal Bernaert in twijfel te trekken.

Re: Arsène Pint

zeno wrote:

Of de bevelhebber dat losjes uit de pols beweert is weer iets wat jij er van maakt en niet A. Pint (zie bovenstaande info van luk).
Ik vind niet dat wij ons moeten inleven in de korpsmentaliteit waar uwe pa onder diende, om de woorden van Generaal Bernaert in twijfel te trekken.

Over de mentaliteit van uit de rijkswacht hoek naar één van de slachtoffers/nabestaanden.

Ben wrote:

Hij [de grootvader van David Van de Steen] was er rotsvast van overtuigd dat de rijkswacht betrokken was bij de Bende van Nijvel.

“Mijn opa is met dat verhaal naar de rijkswacht gegaan. Wat later kreeg hij telefoon: ‘Blijf voortdoen en er zal u hetzelfde overkomen als Vernaillen.’”

Wat is er toch met de rijkswacht?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Arsène Pint

Wie zegt dat dat telefoontje van iemand van de rijkswacht komt?

Re: Arsène Pint

Wat wil je daarmee zeggen? Denk je de opa van David zomaar naar de Rijkswacht kijkt? Dat hij iets uitvindt of zo i.v.m. dit telefoontje? En wat met de bekeuringen achteraf die hij kreeg? Dit is een pure doodsbedreigingen aan zijn adres, met een verwijzing naar de rijkswacht. Veel medeleven met nabestaanden heb je blijkbaar niet Luc!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

26

Re: Arsène Pint

Dat valt niet meer na te gaan natuurlijk en zal een open vraag blijven. Natuurlijk de hele nummerplaat-affaire die ik hier niet ga vertellen, te complex! Was wel een rechtstreekse link naar de Rijkswacht, hier hebben we genoeg in meegemaakt! Ik had twee Rijkswachters als nonkel in die tijden, deze mensen wisten niks van wat er allemaal gebeurde en waren steeds zeer correct in omgang! Je kan nooit spreken van alle Rijkswachters zijn corrupt of alle speurders zijn slecht! Het is juist van de goeie dat ik zoveel info kreeg en die vandaag het nog niet kunnen vatten hoe het allemaal zo ver is kunnen komen.

27

Re: Arsène Pint

Merovinger wrote:

Tja, enkel Pint weet precies wat hij toen bedoelde met zijn uitspraak "Verdomme, het zullen toch die van ons niet zijn?". Anderen, zoals wij, kunnen hier enkel maar over gissen. De beide opties zijn mogelijk: "Het zullen toch niet onze wapens zijn?" of "Het zullen toch niet onze gasten zijn?" In beide gevallen blijft zijn (impulsieve) reactie opmerkelijk.

Persoonlijk gis ik het volgende: Pint bedoelde: het zullen toch niet onze wapens zijn, meaning: de wapens die wij hebben gebruikt in onze clandestiene 'staatsveiligheid' operatie in '82-'83.

Wat ik nooit goed begrepen heb is waarom 1 van de stichtende leden van de SIE per se op de schoot van onderzoeksrechter Troch moest gaan zitten in Dendermonde. Tenzij om op tijd aan de alarmbel te trekken?

Re: Arsène Pint

Hij bedoelt niet enkel de wapens en munitie, maar ook hun uitrusting en vooral de manier van uitvoering.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

29

Re: Arsène Pint

Trojan, mutaties binnen de Rijkswacht waren heel normaal. Niet zoals bijvoorbeeld bij de gemeentepolitie waar iemand heel zijn leven op een zelfde commissariaat kon blijven als hij dat wou en er plaats was, ook na een bevordering. Mutaties was de gewoonste zaak bij bevorderingen van onderofficieren en officieren bij de Rijkswacht. Groep Diane werd opgericht  begin jaren 70. Daarbij was de sportieve heer Pint betrokken. Het zou ongewoon zijn dat de heer Pint later in zijn carriere (midden jaren 80) niet ergens anders was terecht gekomen, in casu als commandant in Gent. Uiteraard was hij vanuit die functie betrokken bij het onderzoek in Aalst. Aalst behoorde nu eenmaal tot het gerechtelijk arrondissement Gent.

Ik denk dat deze ex-kolonel echt buiten elke verdenking staat. Zijn uitspraken toen en later zullen door de toenmalige Rijkswachttop niet altijd in dank zijn afgenomen.

Wat betreft de voornaamste gebruikte wapens in Aalst, die zijn nu niet zo heel speciaal. Een Riot Gun was vrij te koop (onder model 9 als ik het me goed herinner) in België en al helemaal vrij in Frankrijk voor de jacht. Het is niet zo dat de daders super speciale wapens gebruikt hebben. Hadden ze de wapens gebruikt die bij het SIE waren gestolen of nog erger op de militaire basissen (FAL, FALO, misschien al FNC, granaten) dan had het er nog veel beroerder uitgezien. Voor de wapen-leken onder de lezers, een militair automatisch wapen in Cal.7.62 of 5.56 is nog heel wat anders dan de gebruikte Riot Guns met chevrotines of een 9mm pistool/pistoolmitrailleur. Dat is een Porsche Turbo vergelijken met een VW Golf. 

Het vermoeden dat er in Aalst nog een ploeg aanwezig zou geweest zijn op afstand, in stilte, maar met bijvoorbeeld een sniper-rifle is niet ondenkbaar binnen een militaire aanpak. Er moest maar toevallig eens in de straat een jager of sportschutter wonen die de moed had om als moedige burger met zijn kogelgeweer-jachtwapen en kijker zich gaan moeien. Ik denk niet dat ze dat risico zouden genomen hebben. Want er zijn heel wat vergunde burger-wapenbezitters in België, ook toen al.

De modus operandus was dat naar mijn idee voor Dhr. Pint wel, militair of para-militair-getraind-politioneel of hoe je het ook wil noemen. Praktische uitvoering van de basistechnieken van Jeff Cooper, grondlegger van de combat shooting. Eén ding is zeker, die daders wisten waarmee ze bezig waren.

30

Re: Arsène Pint

Dan suggereer je eigenlijk: het waren gerichte moordpartijen. Diegenen die niet geviseerd werden, waren eigenlijk "collaterale damage"... noodzakelijk om de ware toedracht van de operatie te maskeren. Kan zijn maar ook niet: er is te veel in het wilde weg geschoten om deze theorie te onderbouwen. Echte "killers" die doelgericht te werk gaan, doen dat niet op zo'n wijze.