Re: Achterbank

Mel33 wrote:

fipilip, het interieur zoals te zien zijn in jouw twee YouTube-filmpjes (de cabrio's) is pas vanaf ongeveer 1991 leverbaar geweest, het eerste filmpje van sebastiaan toont exact de achterbank zoals die bij de CBW staat. Kijk hier maar eens » users.telenet.be | www.doppel-wobber.de

(Leert ons dat dit type interieur vanaf modeljaar 1981 leverbaar was in de GTI.)

Dank. Hieruit blijkt volgens mij toch dat vanaf 1981 er 4 kleurmotieven waren en dat die in elke Golf, van welke kleur ook, werden geleverd. Dus als je een zwarte Golf kocht had je de keuze tussen een rood motief, een grijs, groen en geruit. Ik kan me inbeelden dat iemand die een zwarte Golf kocht vaak voor rood koos. Waarschijnlijk meer dan voor groen. Op de 100 zwarte Golfs moeten er minstens 25 met rood gestreepte zetels geweest zijn. En dat ondersteunt de theorie van Hilde Geens. Iemand die bij Volkswagen werkt kan onmogelijk beweren dat een Golf oorspronkelijk rood was "omdat de zetels rood zijn".

22

Re: Achterbank

Je kan natuurlijk lang over de kleur blijven praten maar er is nog een ander belangrijk detail: de bank werd pas gevonden nadat de getuige naar de politie is gestapt en dus niet de avond van de feiten. Ofwel lag de bank er toen nog niet, ofwel deed de politie een zeer slecht onderzoek ter plaatse. Een ander probleem: de getuige was die avond aanwezig en had alles gezien maar blijkbaar vond hij het toen geen goed idee om de politie de achterbank aan te wijzen.

Dit wijst er - volgens mij - op dat de achterbank er toen nog niet was (wie haalt er nu ook tijdens een overval een achterbank uit een wagen?). Daarom blijft de theorie van Hilde Geens - volgens mij - wel correct. De getuige had daderkennis en is naar de politie gestapt zodat er een link zou bestaan tussen de feiten in Beersel en de moord in Ohain. Zonder die bank was die link er nooit geweest.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Achterbank

Ik vraag me af wat de speurders hiermee gaan doen. Eigenlijk is dit in gans het Bende-onderzoek het eerste element dat een mogelijke medeplichtige koppelt aan een materieel bewijs van schuld. Tot hiertoe was volgens mij het grootste bewijs van betrokkenheid bij Bendefeiten het getuigenis van Yvette Van Hemelryck over Philippe De Staerke. Maar daar kon nog sprake zijn van toeval. Het zetelverhaal toont een onweerlegbare link aan tussen de (hopelijk niet te) anonieme getuige en de daders.

24

Re: Achterbank

Al toen ik het hele verhaal van die getuige voor de eerste keer las, bekroop mij een gevoel van ongeloof over de onwaarschijnlijkheid van het hele verhaal. 'Hij was de getuige waar elke politieman van droomt,' schrijft Hilde Geens (p. 189). En gelijk heeft ze. Maar als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook. Een getuige die iets af weet van wapens, auto's, toevallig alles ziet, dan nog de hulpdiensten belt én nog de daders achtervolgt. Wie gelooft dat nu?  Terecht opgemerkt dus door Geens...

Re: Achterbank

Elke pv en getuigen in het bendeonderzoek is verdacht. Het verhaal van de achterbank is geen uitzondering. Het eureka gevoel van "yes, dit is een geloofwaardige link", begin ik te verliezen. Forumleden zoals merovinger zetten mij telkens met beide voeten op de grond. En gelijk hebben ze, we moeten kritisch blijven. Welk stel ongeregeld schreven die pv's ? Mijn schoonvader was ook inspecteur bij de flikken in het Brusselse. Hij heeft zijn pensioen niet gehaald want hij had zich kapot gezopen. Van zo een gasten moesten we het hebben. En hij was geen uitzondering. Zuipen en achter de vrouwen lopen, dat was hun lang leven. Die jaren 70 en 80 waren totale anarchie binnen de ordediensten. En daar profiteerde de bende van. Als niemand echt weet heeft over de plaatsing van die achterbank , is het een verloren piste.

Re: Achterbank

Ik heb ook geen eureka-gevoel. Kritisch zijn en blijven wil niet zeggen dat je in niets meer gelooft. Het is gewoon een spoor dat moet onderzocht worden. De piste lijkt zeer interessant maar er zijn een aantal vraagtekens. Zo was het veel makkelijker voor de anonieme getuige om gewoon te bellen ipv de speurders te ontmoeten. Zo kon hij echt anoniem blijven. Waarom nam hij dat risico? De kans bestaat dat het pv niet weergeeft wat er werkelijk door de getuige gezegd is. Of dat de getuige werkelijk meende dat rode zetels enkel in een rode Golf voorkwamen (hoewel op deze site en dankzij enkele leden in deze rubriek is aangetoond dat zwarte Golfs met roodgestreepte zetels courant moeten geweest zijn). Desalniettemin dient dit spoor gevolgd te worden, hoe klein de kans ook is dat het eindelijk tot opheldering zal leiden.

Re: Achterbank

De vraag is? Is er wel een getuigen? Daar moet je kritisch over zijn. Anders was het wel een geweldige vondst van Hilde Geens. Maar daar geloof ik niet meer in. Anoniem is een synoniem voor de daders en tientallen getuigen. Alleen de daders weten het. Ook anoniem ... zoals heel het dossier.

Re: Achterbank

Sebastiaan wrote:

Alain Weykamp?

Indien Weykamp de getuige was en hij effectief daderkennis zou hebben, dan zitten we weer in de entourage van Bouhouche en Lammers.

Re: Achterbank

Volgens dit artikel van Le Soir van 17 oktober 1983 werd de achterbank op woensdag 12 oktober 1983 gevonden, dus zes dagen na de overval van 7 oktober 1983. Hilde Geens schrijft dat de getuige vier dagen na de moord de politie contacteerde en diezelfde dag ergens met hen op café heeft gezeten. Verder is in de beschrijving in het boek van Geens niet duidelijk of de speurders op dezelfde dag van het gesprek met de getuige naar de Delhaize zijn gereden en de achterbank hebben gevonden of dat dit een paar dagen later na het gesprek gebeurde. Ook nog volgens Geens werd de achterbank pas op 20 oktober [ik veronderstel juridisch], dus pas dertien dagen na de feiten, in beslag genomen.

http://i43.servimg.com/u/f43/09/03/15/13/lesoir17.jpg

In onderstaande artikel van Le Soir van 3 oktober 1983 over de moord op Van Camp wordt enkel vermeld dat de daders er vandoor gingen met de auto van de dochter van Van Camp zonder melding van type noch kleur. Wat natuurlijk niet uitsluit dat het autotype of de kleur niet in een ander artikel of op televisie vermeld is geweest.

http://i43.servimg.com/u/f43/09/03/15/13/lesoir14.jpg

30

Re: Achterbank

Misschien heeft de politie na de moord op Van Camp een landelijk opsporingsbericht verspreid met vermelding van de rode Golf. Maar zelfs al kon de getuige een link leggen tussen de diefstal van de Golf in Ohain en de overval in Beersel door middel van de zwarte Golf, dan nog zijn er te veel onduidelijkheden in zijn verhaal.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube