11

Re: Theorie van speurneus

Toch 2 opmerkingen die je misschien even kan meenemen:

1. Je geeft zelf aan dat de Bende van Nijvel ontspoorde op een extreme wijze, maar dat dit frequenter voorkwam, ook bij andere bendes. Het is niet omdat jij dit extreem vindt, dat de bende daar hetzelfde over dacht.
2. Nu noem je de Zigeunerwereld ook marginaal. Hoe omschrijf jij nu eigenlijk die marginaliteit naar de bende toe? » wikipedia.org

Re: Theorie van speurneus

De Bende van Nijvel was marginaal in de zin van dat de personen cq leden leefden in de marge van de samenleving. Wij noemen dat de onderste laag, deze personen komen veel in aanraking met politie en plegen over het algemeen veel kleine misdrijven. Het is bekent dat in de zigeuner wereld veel mensen in aanraking komen met criminaliteit, vaak kleinere delicten.

Dus in mijn opinie waren dit ontspoorde marginalen die op een moment besloten hebben het anders te gaan doen met deze ernstige gevolgen. Het kan inderdaad zo zijn dat de bende niet vond dat zij ontspoorde maar dat is eigenlijk niet aan hun dat te beoordelen omdat dit soort gedrag niet normaal is. Zelfreflectie hebben ze denk ik zeker niet gehad. Het gedrag van de Bende van Nijvel is voer voor geleerden en die komen denk ik tot de conclusie dat de Bende van Nijvel een zeldzaam geval van absolute ontsporing is.

Dit soort mensen hebben tijd zat om op afgelegen gebieden ongezien auto's om te bouwen, ze hebben tijd zat zich te vergewissen van het gebruik van wapens en auto's vaak rommelen ze zelf aan de auto's, het opfokken van de motoren vind ik daarom zeker in het plaatje passen. Ik krijg de kriebels van mensen zoals de lui van de Bende van Nijvel.

Re: Theorie van speurneus

Ik deel je theorie wel speurneus. De Bende bestond uit marginalen, waarschijnlijk uit leden van de zigeunerclans die leven op de as Sint-Pieters-Leeuw, Anderlecht, Ukkel, Elsene en waarvan wij enkele namen kennen. Voor de non-believers in deze theorie:

Zijn zigeuners marginaal? Dat is te veralgemenend. Ik heb deze zomer in de Ardennen enkele leden van de net geschetste zigeunerclan ontmoet op een camping en ja, zij waren zeer marginaal. Wegrijden zonder camping betalen, vuilnis, inclusief uitwerpselen, laten liggen waar hun caravan stond op een nota bene zeer nette camping en dergelijke. Vanuit mijn interesse voor de Bende herkende ik hun namen en wist ik dat ze familie zijn van De Staerke en co.

Zijn deze marginalen niet in staat tot de grootste, goed uitgekiende criminele feiten? Waarom niet? De De Staerkes hebben veertig jaar ervaring. Zij kunnen met wapens overweg. Zij zijn in staat tot een zogenaamde crossfire zoals aan de Diable Amoureux die overigens niet zo professioneel uitgevoerd was als soms wordt beweerd. Zij zijn ook in staat tot domme inbraken zoals die in Maubeuge en aan de Colruyt te Nijvel, iets wat ik een buitenlandse spion niet gauw zie doen. En bovenal, hun gesloten wereld maakt het mogelijk dat er geen info uitlekt en dat niemand zijn mond voorbij praat.

Re: Theorie van speurneus

Werner wrote:

Toch 2 opmerkingen die je misschien even kan meenemen:

1. Je geeft zelf aan dat de Bende van Nijvel ontspoorde op een extreme wijze, maar dat dit frequenter voorkwam, ook bij andere bendes. Het is niet omdat jij dit extreem vindt, dat de bende daar hetzelfde over dacht.
2. Nu noem je de Zigeunerwereld ook marginaal. Hoe omschrijf jij nu eigenlijk die marginaliteit naar de bende toe? » wikipedia.org


1. Speurneus zegt dat er bendes zijn, zoals in Venlo, die ook veel geweld gebruiken, en toch niet erg professioneel zijn, en al zeker geen huurmoordenaars zijn. De Scarfacebende was ook zo: leek zeer professioneel en was gewelddadig maar bestond uit gewone criminelen. Hoe die over hun gewelddadigheid denken doet er niet toe, het gaat er om dat dit inderdaad frequent voorkomt.

2. Speurneus zegt dat het duidt op marginaliteit om pralines te stelen uit een Colruyt en daar drie mensen voor te doden. Of iemand te folteren zoals Vanden Eynde en ondertussen wat van een kerstbûche te eten en dat klopt: dat duidt op marginale criminelen die geen professionele ingehuurde moordenaars zijn maar teren op hun overlevingsinstinct, dat van iemand die voor 100 euro iemand vermoordt omdat ze perse willen gokken op de paardenrennen of wat eten willen kopen voor hun gezin.

Re: Theorie van speurneus

fipilip wrote:

Ik deel je theorie wel speurneus. De Bende bestond uit marginalen, waarschijnlijk uit leden van de zigeunerclans die leven op de as Sint-Pieters-Leeuw, Anderlecht, Ukkel, Elsene en waarvan wij enkele namen kennen.


Precies wat ik bedoel! De leden van de Bende van Nijvel hadden ervaring in criminaliteit, wapens en gebruik van auto's. Dit alles maakt de dingen die ze deden makkelijker, een huurling gaat niet voor wat pralines moorden die doet zijn taak en is weg met zo weinig mogelijk herrie. Het verstand van de leden van de Bende van Nijvel was gewoon beperkt. Het is oliedom om deze risico's te nemen voor zaken als pralines maar zij deden het. Heb je getuigen en personen die in de weg staan, dan schiet je ze toch gewoon af. Geen haan die er in de Bende van Nijvel naar kraait, er word niet gepraat.

Heb je dan ook nog een persoon in de groep die graag moord dan is het hek van de dam. Deze groep deed wat het wilde hadden ze geld nodig of zin om gewoon iemand af te schieten voor de kick dan deden ze dat gewoon. Ik geloof wel dat ze het steeds leuker gaan vinden en dus grover en grover werden. Vergeet niet dat in de marginalen wereld bijvoorbeeld pralines luxeproducten zijn. Pakken wat je pakken kan tegen elke prijs, niks te verliezen. Ze hadden niks om echt voor te leven: diefstal geweld, drugs was iets dat deze personen gewend waren van huis uit.

16

Re: Theorie van speurneus

Persoonlijk zou ik niet een profiel van de misdadigers opstellen aan de hand van de gebeurtenissen in een verzamelde context. De rede dat het geweld van de Bende van Nijvel als extreem werd bekeken, ligt in het feit dat het geweld op dat moment in België ongezien was.

Re: Theorie van speurneus

Werner wrote:

Persoonlijk zou ik niet een profiel van de misdadigers opstellen aan de hand van de gebeurtenissen in een verzamelde context. De rede dat het geweld van de Bende van Nijvel als extreem werd bekeken, ligt in het feit dat het geweld op dat moment in België ongezien was.


Ja, ongezien voor die perioden maar als je terug gaat in de geschiedenis zal je zien dat er al bendes in de middeleeuwen waren die misschien nog wel erger waren het zijn periodes dat een groep misschien wel toevallig vormt en dit soort daden pleegt het is iets wat minder vaak voor komt dan een gewone inbraak. Ik sluit overigens niet uit dat er marginalen uit de groep van de Bende van Nijvel contact hadden met sommige aan lager wal geraakte agenten die voor een paar grijp stuivers, drug of hoeren een oogje toe deden of wat papieren lieten verdwijnen. Maar ook dit is iets wat je nog steeds ziet.

Re: Theorie van speurneus

Ik denk ook dat het onderzoek vast loopt door al die ingewikkelde hypotheses over huurlingen, staatsveiligheid, ... je krijgt daardoor zoveel papieren dossiers dat het gewoon niet meer te doen is. Ik denk dat men het niet zo ver moet zoeken de kennis van het gebied die de leden van de Bende van Nijvel hadden, zegt voor mij al veel heel veel ze wisten alles te vinden tot het kleinste steegje. Het kan haast niet anders dan dat de lui uit de buurt kwamen. Altijd moesten ze geld hebben bij de overvallen op de supermarkten ze gisten zelfs bij Dekaise in de winkel nog een handtas, mee dit is marginaal.

Re: Theorie van speurneus

Het zal niemand verbazen, ook ik deel de mening van speurneus, een zienswijze die ik hier al jaren uitdraag. Er zijn wel wat misten en maren.

1. Ik ben er niet zeker van dat het ook geldt voor 1985;
2. Ik sluit ook niet geheel uit dat er mollen of agenten zijdelings al betrokken waren in '82/'83.

Voor de rest kan ik me er geheel in vinden. Vooral omdat zoveel acties van de Bende op improvisaties lijken. Ik heb nog geen rode draad ontdekt in de eerste reeks anders dan vooral ontspoorden die het doen voor de kick. Echter zolang de marginalen-piste niet is bewezen, sluit ik niks helemaal uit. Het wachten is al decennia op de missing link.

20

Re: Theorie van speurneus

Ik denk dat het weinig zin heeft om volgens een geweldpatroon naar een vergelijkende groep in de geschiedenis of de toekomst te gaan zoeken. Dat gaat ons niet dichter bij de waarheid brengen. Maar als men twijfelt aan de noodzaak om te doden en wat artikelen te stelen, dan kunnen de plunderende militairen in het Westgate-complex ook wel tellen. Spoils of war, zeker » YouTube

Allemaal niet zo moeilijk om te begrijpen.