331

Re: Theorie van speurneus

Mr. Kite wrote:

Ik lanceer toch geen complottheorie, Howitzer? Ik stel enkel aan de kaak dat de begrippen als rechts/links/ relatief zijn...

Nee ik heb het niet over u maar over de vele theorieën in het algemeen hier.

332

Re: Theorie van speurneus

Karel wrote:

Ik had ergens op het forum iets gelezen over dat de Reus alleen contact zou hebben met een recruiter. En daardoor de andere leden niet zou kennen.

Ik begrijp howitzer wel.

1. Als er daadwerkelijk sprake zou zijn van een opdrachtgever, dan kan het bijna niet anders dan dat er een tussenpersoon (i.e. recruiter) was.
2. Ik heb nog geen/weinig argumenten gelezen in het dossier die aantonen dat de Bende van Nijvel-leden elkaar goed kenden.
3. De wisselende samenstelling van de bende ga ik geen zekerheid noemen, maar het is op zijn minst de meest gangbare piste.
4. Uitvoerders van criminele feiten die elkaar vooraf niet kenden en enkel een recruiter als gemeenschappelijk band hebben is niks nieuws onder de zon.
5. Punt 4 is een mogelijke uitleg waarom er gedurende 32 jaar nog geen enkele deftige getuigenis is geweest tegen een dader.

Het tegendeel is uiteraard evengoed mogelijk. Maar het is niet omdat jij een "vermoeden hebt dat het allemaal iets platter en informeler was", dat bovenstaande plots een complottheorie is. Jouw vermoeden is -sorry- niet meer dan een vermoeden, De piste dat het gewoon om een paar rijkswachters zou gaan, zonder aansturing is even waarschijnlijk als de piste waar er wel degelijk aansturing zou zijn.

Re: Theorie van speurneus

Wisselend? Er zijn toch echt wel vaak dezelfde gezien de reus de killer de oude, waarschijnlijk kwamen ze uit een gesloten mileu waar inderdaad voor  verkenning auto diefstal , wat verschillende bekenden van de 3 werden gebruikt. Ik zie abosoluut geen huurlingen enz , ik vind sommige.complot theorieen hier met alle respect echt belachelijk zoniet bijna onmogelijk. Ik spreek voor mezelf ik respecteer uiteraard ieder zijn mening.

334

Re: Theorie van speurneus

Het zou me niet verbazen als De Staerke er iets mee te maken heeft. Hij komt uit een gesloten zigeunermilieu en was ex legionair van het vreemdelingenlegioen.

335

Re: Theorie van speurneus

speurneus wrote:

Wisselend? Er zijn toch echt wel vaak dezelfde gezien de reus de killer de oude, waarschijnlijk kwamen ze uit een gesloten mileu waar inderdaad voor  verkenning auto diefstal , wat verschillende bekenden van de 3 werden gebruikt.

Dan vermoed ik dat we verschillende boeken, krantenartikels, getuigenissen, docu's, ... etc gelezen/bekeken hebben. Ik verwijs bvb naar de tijdlijn van merovinger.

Re: Theorie van speurneus

howitzer wrote:

Het zou me niet verbazen als De Staerke er iets mee te maken heeft. Hij komt uit een gesloten zigeunermilieu en was ex legionair van het vreemdelingenlegioen.

Volgens David geen twijfel dat Haemers en Phil De Staerke aanwezig waren.

Haemers was drugsklant van DS > De Staerke bevoorrading bij > Farcy?

Het zou kunnen dat deze laatste hen geselecteerd heeft op vragen van Bouhouche & Beijer.

Bouhouche & Beijer selecteren de ex-rijkswachters, maar vullen het team altijd aan met minimum 1 crimineel die gewoon is dit soort feiten te plegen. vb. ook Lekeu & Louvaert voor Temse, Vandeuren,... Dit wordt dan geregeld via de Fransman die het milieu kent, sommigen hebben misschien schulden bij hem waardoor het kiezen is: moorden of vermoord worden.

Ook de Belgische staat had waarschijnlijk schulden bij de Fransman, er was geen budget meer (Finné) maar er moesten drugsoperaties opgezet worden... wie anders dan de Fransman zou hen voorschieten (via François)?

Hij wordt tot op vandaag door Belgische overheid met rust gelaten. Hij moest er voor zorgen dat andere importeurs gepakt werden, en mocht in ruil zelf zijn ding doen. Als er maar één grote dealer overblijft kunnen de autoriteiten alles gemakelijker in kaart brengen en mee de markt controleren.

Staat schulden bij de Fransman = wederdiensten

Delhaize-baas wil panden opkopen in zijn Aarschotstraat waar hij drugshandel en prostitutie controleert. Ah nee, zelfs een brief aan vdb helpt niet! chantage Delhaize?

Re: Theorie van speurneus

Uit G.Bouten eerste boek:

"Een van de weinigen bij wie ik echt het gevoel had dat hij openhartig sprak, was Patrick Baudry, een Corsicaanse wapenhandelaar, eind de jaren zeventig werkgever van Robert Darville (rechterhand van gangster Patrick Haemers, DDC) en ooit zakenpartner van Paul Vanden Boeyants. 'Over de Bende weet ik alleen iets concreets over Aalst', zei hij. 'Het commando was samengesteld uit ex-militairen en rijkswachters, leden van een extreem rechtse organisatie die deel uitmaakten van een stay behind-netwerk. Vlak na de raid zijn ze ondergedoken in Marseille"

338

Re: Theorie van speurneus

Volgens mijn bescheiden mening heeft Bouten ook veel onzin verteld.
Wel is het duidelijk dat de Bende informatie moet hebben gekregen van leden of ex leden uit de ordediensten. Hoe konden ze anders weet hebben van de aanwezigheid en zelfs exacte locatie van kogelwerende vesten bij Wittock-Van Landeghem in Temse in 1983?
De Staerke had in ieder geval connecties met de criminele gevangenis directeur Bultot voor wie hij een inbraak deed bij de pastoor van Wieze, Bultot heelde de buit. Bultot zou daarvoor in 1985 zelf veroordeeld worden tot een gevangenisstraf.
Mij lijkt het aannemelijker dat de Bende een groep psychopatische criminelen was die connecties had met criminele ex rijkswachters zoals Bouhouche en Beijer of Bultot en die wraak wilde nemen op de maatschappij en de ordediensten voor schut wilde zetten.
Ik zie niet in waarom dit groepje zou willen meewerken aan een staatsgreep die een autoritaire politiestaat wil installeren, dit gaat totaal in tegen hun belangen. Ik kan me ook wel voorstellen dat er indertijd mensen waren die dit potje gedekt wilden houden, niet om ze te beschermen maar wel omdat het een grote politieke en institutionele crisis zou betekenen indien bekend zou raken wanneer leden of ex leden van de rijkswacht betrokken zouden zijn.

Re: Theorie van speurneus

Kan er op ingaan...  , maar zoals je waarschijnlijk weet zijn heel veel.robot foto,s gelijkend op elkaar .Het gaat hierbij hoogsteaarschijnlijk om dezelfde personen .  We kunnen interessant gaan doen maar waarschijnlijk kijkt u anders naar de beschikbare info.De kern bestond uit 3 man  geen cia geen huurlingen geen mossad  etc etc.

340

Re: Theorie van speurneus

speurneus wrote:

  geen cia geen huurlingen geen mossad  etc etc.

Zo denk ik er ook over.

Een uitzondering is onderstaande situatie, echter een totaal andere context. Maar toch het vermelden waard ter informatie.

De aanslagen in Bombay daar zat trouwens wel de Pakistaanse geheime dienst achter. https://www.trouw.nl/home/-pakistaanse- … ~a47aa30d/

Als je echt terreur wilt zaaien hadden ze dat ook op die schaal kunnen aanpakken. Van alle klanten zoveel mogelijk mensen ombrengen. En geen geld uit de kassalade of een relatie met een inbraak bij de Franse grensstreek is overbodig.

In Parijs zijn ze ook niet het restaurant binnengewandeld om geld uit de kassa te halen en dan mensen dodelijk uit te schakelen. Het was direct vuren met wapens. https://www.ad.nl/nieuws/beelden-opgedo … ~a2c65405/
http://video.dailymail.co.uk/video/mol/ … 269894.mp4


Ik begrijp dat bij de Bende van Nijvel het lijkt op terreur (angst aanjagen), maar je hebt een "hekel" aan je werkgever (de Rijkswacht) en wil een politiestaat. Dat raakt kant nog wal.

Ik denk nog steeds dat het gaat om een x aantal criminelen en criminele rijkswachters.
Ik vermoed dat de groep ook niet buitengewoon groot is.