Topic: Acrim

Ik ben op zoek naar meer informatie over de firma Acrim met vermoedelijk adres Tervuursesteenweg 142 in Zemst (Hofstade). Deze firma was actief in de jaren tachtig maar ik weet niet welke activiteiten zij precies uitvoerde. Het bedrijf werd stopgezet op 2 december 1986.

Alle info over deze firma zijn welkom.

2

Re: Acrim

Opgericht op 15 juli 1982 met ondernemingsnummer 0422.996.214. Na de stopzetting in 1986 werd op 9 april 1987 in de Zwarte Leeuwstraat 70 te Bonheiden "New Acrim" opgericht (hoewel ik niet zeker weet of dit gerelateerd was aan de oorspronkelijke Acrim). Het is niet veel, maar hopelijk ben je hier wat mee?

3

Re: Acrim

Heb je het over de bewakingsfirma Acrim? Op het forum van onze Franstalige vrienden vond ik het volgende over een bewakingsfirma met de naam Acrim:

Bewakingsfirma's die een uitzondering op het verbod van privé-milities be­zitten (datum van het Koninklijk Be­sluit waarbij de uitzondering werd toegekend): Acrim (28 mei 1986)

Mogen we ook al weten waarom je info zoekt over die firma?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Acrim

Ben, deze info komt uit dit interessant artikel over bewakingsfirma's (zie vooral ook Monitor, Securitas, ...) » www.scribd.com (met in het achterhoofd dat bepaalde Sudisten voor bewakingsfirma's werkten).

5

Re: Acrim

dim, bedankt voor de link. Een verdere zoektocht naar Acrim op mijn computer levert niets op.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Acrim

Bedankt dim en Ben voor die info. Een heel interessant artikel trouwens.

Ik stelde de vraag omdat in een rapport van 1985 vermeld wordt dat de firma Acrim (een veiligheidsfirma dus) kogelwerende vesten gebruikten van het type welke ook de onderbuik beschermde en die afkomstig zijn van een fabriek in de omgeving van Temse. Die vesten zouden daar ofwel onder Israëlische licentie gemaakt zijn ofwel bestemd geweest zijn voor Israël. Het is misschien vergezocht maar met de ligging in Hofstade bij Zemst dacht ik ook aan dat telefoontje aan Radio Mi Amigo: "Van de Bende van Hofstade voor de Bende van Nijvel ...".

7

Re: Acrim

Voor de volledigheid:

(...) Deze bijzondere ploeg trad altijd op in uniform van Wackenhut en werd door Wackenhut betaald. Naast deze speciale équipe had Calmette nog een "eigen" ploeg, welke altijd optrad in burger. (...) Voorts werd deze speciale ploeg gebruikt voor interne ordedienstploegen te Vorst Nationaal, waarbij steeds ruw werd te werk gegaan.

Deze ploeg draagt altijd kogelvrije vesten van het type welke ook de onderbuik beschermt. Dezelfde vesten worden ook gebruikt door de veiligheidsmaatschappij Acrim. Ze zijn afkomstig van een fabriek uit de omgeving van Temse. Ze werden aldaar gemaakt ofwel onder Israëlische licentie ofwel waren ze bestemd voor Israël.

Bron: Vervolg van PV 4.001 | 5 december 1985 | BOB Gent

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Acrim

Onderbuik beschermen? Begin jaren '80 droegen we kogelwerende vesten tijdens het waarden (geld) transport. Deze vesten waren aan de voorkant voorzien van een halfrond aanhangsel dat met velcro werd bevestigt aan de eigenlijke vest. Dit halfrond aanhangsel hing dus voor je euh .... hoe noemt het nu weer, ... euh ja, ... je scrotum. Het meest nutteloos voorwerp als chauffeur want je mocht of kon toch niet uit de gepantserde wagen. Als je dringend moest urineren (je zat toch enkele uren opgesloten) moest je dat maar in een lege plastiek oliekruik doen! En dan was dat halfrond aanhangsel een grote belemmering als je op je knieën een plasje aan het doen was! Je vond dat aanhangsel dan ook in alle hoeken van de voertuigen!

Re: Acrim

Hier nog een kleine info over Acrim. Het wordt vernoemd op plaats 14 in de onderstaande tabel. Blijkbaar kreeg de firma Acrim in juli 1983 de toelating om bewakingsfuncties te mogen uitvoeren op de openbare weg of op openbare plaatsen en om geldtransporten gewapend te mogen begeleiden. Gelet op de bovenstaande informatie uit het PV 4.001 van 5 december 1985 van de BOB Gent, is die toelatingsdatum interessant want dat is twee maanden voor de diefstal van de vesten in Temse.

http://nsm07.casimages.com/img/2017/11/21//17112109150314738715380013.jpg

Bron: Les entreprises de gardiennage et de sécurité | Anne Vincent | Courrier hebdomadaire du CRISP 1998/11 (N° 1596)

Re: Acrim

Volgens de Kruispuntbank van Ondernemingen werd Acrim opgericht op 15 juli 1982. In de bovenste tabel is de datum van het goedkeurend KB echter 14 juli 1983. Vermoedelijk zit er dus ergens een foutje in de jaartallen. Dus ofwel opgericht op 15 juli 1982 of op 15 juli 1983. Het adres van de hoofdzetel werd dan weer volgens de Kruispuntbank vastgelegd op 1 september 1982.

De locatie van de hoofdzetel in Hofstade kan ook vragen oproepen (zie de plaataanvraag op Radio Mi Amigo) » Google Maps.

Vreemd dat deze onderneming er dan al na enkele jaren mee gestopt is, meer bepaald op 2 december 1986.