Re: Johan Demol

NN10 heeft bij mij de bijnaam "scheve neus"... want hij heeft een behoorlijk scheve neus, in tegenstelling tot de neus van Demol. Echter, NN10 heeft vooral ook een oorbel in zijn linkeroor... iets dat in die tijd bij de rijkswacht vast "not done" was.

Re: Johan Demol

U heeft gelijk. De neus zou moeten kloppen temeer deze van Demol scherp en recht is. Heb mij een beetje laten leiden door Mero.

De grote Manitou ziet alles

13

Re: Johan Demol

Er zijn bepaalde gelijkenissen maar volgens mij heeft Demol niets te maken met de Bende van Nijvel. Al kan hij volgens mij wel meer vertellen over het rechts radicale milieu in Brussel en binnen de rijkswacht.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Johan Demol

In interne rijkswachtnota’s over de zaak Mendez werd Johan Demol ook als sympathisant van het WNP genoteerd.

Bron » Onderzoek

15

Re: Johan Demol

Ben wrote:

Al kan hij volgens mij wel meer vertellen over het rechts radicale milieu in Brussel en binnen de rijkswacht.

Onderstaand overzicht versterkt mijn standpunt:

(...) Op 8 januari 1979 treft Demol Michel Libert, een latere kopstuk van het WNP. Die organisatie werd berucht door het infiltreren van de Staatsveiligheid, de diefstal van geheime telexen bij de Navo en de moord (bij wijze van ‘oefening’) op een bejaard koppel in Anderlecht in 1982. Op 22 september 1979 ontmoet Demol bij het FJ een lid van het moordcommando: Marcel Barbier. Aan moordenaars is in de bunker geen gebrek. Demol zit vijf keer zij aan zij met Jean-Marie Paul en Béatrice Bosquet (21 en 26 april, 2 juni, 11 september en 23 december 1979). Dit stel vertoeft vandaag ergens in Paraguay. In België is het veroordeeld voor de racistische moord op een Algerijn in Laken, eind 1980.

In de bunker ontmoet Demol ook Alain Weykamp (2 juni en 11 september). Met hem zijn Paul en Bosquet net voor de moord gaan oefenen in een schietclub, waar ene Madani Bouhouche lessen practical shooting gaf. Die techniek wordt later toegepast door de Bende van Nijvel, die 28 lijken achterliet. Bouhouche is in 1979 nog BOB’er. Nu zit hij in de cel wegens moord.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Johan Demol

Onderstaand kantschrift, opgenomen in het notitieboekje van Willy Acke, mocht (in 1981?) niet worden uitgevoerd. Er mocht toen geen onderzoek gevoerd worden naar het mogelijke lidmaatschap en de rol van Johan Demol bij het Front de la Jeunesse. Waarom niet en wie had dit bevolen? Wie heeft het kaartje ondertekend met de vermelding "ne doit pas être entendu - sortir pièce"?

http://nsm07.casimages.com/img/2018/02/05//18020510093014738715536588.jpg

Re: Johan Demol

Lhost?

Zijn voormalige collega Lemasson verklaarde echter dat er wel degelijk namen genoemd zijn van extreem-rechtse leden van de rijkswacht die bij de actie betrokken geweest konden zijn. Onder hen Johan Demol, die momenteel commandant is van de politie in Schaarbeek. Volgens Lemasson waren er duidelijke aanwijzingen van rechtsextremistische betrokkenheid, maar die sporen werden door L''Host niet serieus genomen. Volgens Lemasson en rijkswachtkolonel Bruggeman paste de wapenroof bij de rijkswacht net als de aanslagen van de Bende van Nijvel in de daaropvolgende jaren in het extreem-rechtse scenario dat erop uit was het vertrouwen van de burgers in de officiële instellingen te ondermijnen. Dat zou de weg moeten effenen voor een autoritair regime.

Bron: Reformatorisch Dagblad | 21 mei 1997

Tijdens een ondervraging van kolonel Aelbrecht stelt Tony Van Parijs nog een laatste vraag aan kolonel Aelbrecht:

Pour finir, une question piège du président Van Parijs: Quelqu'un a-t-il pris contact avec vous avant votre audition ici?
Réponse: Quelqu'un a essayé. Le colonel Lhost. Il n'a pas eu mon numero privé.

Bron: Le Soir | René Haquin |  24 juni 1997

Vertaling:

Heeft er iemand contact opgenomen met u voor uw ondrvraging hier?
Antwoord. Iemand heeft het geprobeerd. Kolonel Lhost. Hij heeft mijn prive nr niet gekregen.

Re: Johan Demol

coconut wrote:

Lhost?

Neen coconut. Die verklaringen over de weigering van Lhost naar onderzoek naar extreem-rechtse leden bij het SIE handelen over het onderzoek naar de wapenroof bij het SIE. De wapenroof bij het SIE gebeurde in de nacht van 31 december 1981 op 1 januari 1982. Het kantschrift dateert echter van 4 maart 1981. Dat is dus vóór de wapenroof bij het SIE. Het dateert ook vóór de brand bij Pour die plaatsvond op 4 juli 1981.

Mogelijks heeft het kantschrift te maken met de sollicitatie van Johan Demol bij de politie van Brussel in 1981. Zie nl. de volgende passage uit het boek 'De zaak Demol':

Onze ABT-patrouilleur leert de negentien Brussel gemeenten op zijn duimpje kennen en doorkruist liefst van al de "moeilijke wijken". Daar is tenminste nuttig werk te leveren. Tijdens die patrouilles moet hij een paar keer tussenbeide komen op de Brussel Materialenkaai waar het lokaal van het Front de la Jeunesse gelegen is.

Dat lokaal wordt immers regelmatig getrakteerd op graffiti of stenen. Zo leert de jonge SIE-rijkswachter ene Francis Dossogne kennen, de verantwoordelijke van het Front de la Jeunesse. Dossogne klampt in die dagen zoveel mogelijk politiemannen en rijkswachters aan, hij probeert ze te winnen voor zijn rechtse ideologie. De 22-jarige Demol gaat nu en dan een pint drinken in het FJ-lokaal, temeer daar hij zijn oog laat vallen op een bevallige militante, een zekere Marie-Christine. Dossogne slaagt erin hem op 22 februari 1979 een lidkaart te verpatsen, maar Demol is niet echt geïnteresseerd en gaat uiteindelijk niet meer dan een tiental keer naar de Materialenkaai. Marie-Christine is trouwens ook niet geïnteresseerd.

Na het voorjaar van 1980 komt hij er niet meer. In 1981 loopt Demols' vierjarig contract bij de rijkswacht af en wanneer hij in de krant advertenties van de Brusselse politie ziet, opteert hij voor een carrière als officier bij 'PolBru'.

Re: Johan Demol

(...) In het bijzonder memoreerde hij [Dussart] het volgende voorval uit 1984. Hij wilde toen bij de BOB te Brussel een lijst zien die Gobert en De Pauw hadden opgesteld van "politiemensen in het algemeen die deel uitmaakte van het WNP. Ik spreek hierover de periode 1984. Naar zeggen van Gobert en De Pauw konden zij mij geen inzage geven van die lijst, gezien zij mij meedeelden dat die lijst uit de machine was gerukt door kolonel Lhost".

Bron » Forum

Indien het het geschrift van Lhost niet is, is het bijna zeker iemand die het onder zijn bevel moest doen. Het koppel Deprêtre-justitie en Lhost-rijkswacht hebben er voor gezorgd dat de pistes die resultaat hadden kunnen opleveren stopgezet werden. Bovenstaande bewezen door minstens 3 getuigen.

Re: Johan Demol

Coconut, waarschijnlijk hebben onze berichten elkaar gekruist. Zie nl. mijn voorgaande bericht » Forum. Het door u hierboven aangehaalde voorval uit 1984 heeft dus niets te maken met het bevel om het kantschrift uit 1981 niet uit te voeren.

Voorts werd het kantschrift opgestuurd naar de Gerechtelijke Politie meer bepaald naar de 'commissaire en chef aux délégations judiciaires où l'officier dirigeant'. Het kantschrift werd dus niet naar de Rijkswacht gestuurd en Lhost was een rijkswachter. Het moet eerder iemand van de GP of van het parket geweest zijn die bevolen heeft om Demol niet te ondervragen.