671

Re: Nijvel: 17 September

Deze inbraak/moorden waren te goed voorbereid om zomaar per toeval gebeurd te zijn. Het materiaal op voorhand gestolen en meegevoerd, de vermoorde vrouw haar rok naar boven getrokken als teken van vernedering/verraad. Wie gaat 2 mensen op een nachtelijk uur doodschieten, wetende dat de knallen in de luide omgeving gehoord moeten zijn, en dan rustig met de gasbrander een deur open slijpen? Om hierna in een donkere supermarkt wat goedkope prullaria te stelen? De bende heeft die nacht voor meer geld benzine verreden/kogels verschoten als ze aan buit meegenomen hebben. Buit die dan nog gedeeltelijk achtergelaten werd.

Het stelen van een wagen was in de jaren 80 geen groot probleem, waarom de Saab niet ergens achterlaten, en in Nijvel een wagen nemen?Waarom zo een groot risico nemen? Gangsters hebben een broertje dood aan werken, dus al die moeite doen voor een Mercedes lijkt mij van de zotte.

Er waren andere en veel betere alternatieven.

672

Re: Nijvel: 17 September

Raf wrote:

De bende heeft die nacht voor meer geld benzine verreden/kogels verschoten als ze aan buit meegenomen hebben. Buit die dan nog gedeeltelijk achtergelaten werd.

Dat is helemaal niet zeker Raf. Het vermoeden is vrij groot dat er zich in het magazijn bv. een partij drugs tussen de goederen bevonden. Dat zou in elk geval de inbraak met snijbrander verklaren. En wij staren ons blind op wat achtergelaten prullaria. Er zijn zoveel scenario's mogelijk ... we staan nog nergens.

673

Re: Nijvel: 17 September

Is er ergens enige indicatie dat daar effectief een partij drugs zou zijn geweest? Anders is dit ook louter gissen.

674

Re: Nijvel: 17 September

Was een hypothese (= mooier woord dan gegis) naar aanleiding van de mogelijkheid dat de bende rond Habran achter de bende overvallen zat.

675

Re: Nijvel: 17 September

zeno wrote:

Dat is helemaal niet zeker Raf. Het vermoeden is vrij groot dat er zich in het magazijn bv. een partij drugs tussen de goederen bevonden Dat zou in elk geval de inbraak met snijbrander verklaren. En wij staren ons blind op wat achtergelaten prullaria. Er zijn zoveel scenario's mogelijk ... we staan nog nergens.

zeno, sorry maar dit zijn eens te meer niet bewezen aannames.

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Drie dodelijke slachtoffers voor een beetje sterke drank, wat koffie en pralines. Dat is de balans van een bloedbad dat volgens berekeningen van de firma Colruyt de belachelijke som van 22.070 frank opleverde. De buit bestond uit vijf dozen pralines, vijf bussen arachide olie van vijf liter, vijf bussen maïsolie van vijf liter, tien zakken koffie van twee en een halve kilo en veertig pakjes Maragogype van vijfhonderd gram. Op 17 september 1983, om 1u26, weerklinkt in de bewakingscentrale van de firma Colruyt in Halle de alarmschel van het magazijn in Nijvel.

Minder dan vijf minuten later zijn twee rijkswachters uit Nijvel ter plaatse en worden er op schoten onthaald. Rijkswachter Marcel Morue, die een eigen dossier heeft aangelegd in verband met Brabantse moordenaars, wordt gedood. Zijn collega wordt gewond maar brengt het er levend van af door zich dood te houden. Op de plaats van de misdaad ontdekt men ook de lijken van de heer Jacques Fourez, 49 jaar, en van mevrouw Elise Dewit, 49 jaar, allebei met meerdere kogels door het hoofd omgebracht.

Zit het antwoord niet in het dossier van Marcel Morue?

677

Re: Nijvel: 17 September

Heb je gelijk in Leo; het zijn inderdaad denkoefeningen. Dat het om Marcel Morue ging is ook mogelijk. Alleen zit je dan weer met de vraag waarom ze die inbraak erbij nemen waar ze vooraf speciaal een gasbrander zijn voor gaan stelen. Als dwaalspoor kan dat dan wel tellen.

Re: Nijvel: 17 September

Ik treed Zeno hier bij en ik zeg meer (maar dat is niks meer dan wat het is, nl mijn gedacht) dat het toch voor mij ongeloofwaardig is dat er zoveel gedoe nodig is om dan af te rekenen. Je moet je maar eens inleven in die situaties (hoe verschrikkelijk ook en verwerpelijk hoor voor alle duidelijkheid) en dan kan ik (mijn gedacht dus) niet geloven dat dit allemaal gepland is. Ja, de roof is zeker gepland maar wat er allemaal verder gebeurd is, is volgens mij een samenloop van omstandigheden en "opgelost" zoals een doldrieste gangsterbende dat oplost!

Dat zij niet schroomden om gratuit geweld buiten alle proporties te gebruiken hadden ze al eerder bewezen. Telkens er een politie/Rijkswacht-patrouille aankwam er meteen op knallen en wel om te doden, getuigen omleggen ook! Overigens zijn er recentelijk nog zo een killers op de baan geweest als we nog maar het voorbeeld van de jonge vrouwelijke politie-agente Kitty (in Beersel/Drogenbos dacht ik) aanhalen. Daar kwam een roversbende uit het huis waarin ze ingebroken hadden buiten toen een politiecombi de straat in draaide, de gangsters namen meteen zonder boeh of bah die combi onder zwaar vuur en doodden de jonge agente en verwondden de collega! Ik bedoel: zo vreemd is dat allemaal niet als het zware nietsontziende gangsters zijn.

679

Re: Nijvel: 17 September

zeno wrote:

Heb je gelijk in Leo; het zijn inderdaad denkoefeningen. Dat het om Marcel Morue ging is ook mogelijk. Alleen zit je dan weer met de vraag waarom ze die inbraak erbij nemen waar ze vooraf speciaal een gasbrander zijn voor gaan stelen. Als dwaalspoor kan dat dan wel tellen.

Het inbraakalarm zou het lokmiddel kunnen zijn voor een Rijkswacht-interventie. De gasbrander een afleidingsmiddel voor de ware toedracht! Als rijkswachter Morue in ziekenverlof was, wat was dan de dringende reden dat hij ging werken. Zeker niet in opdracht van een overste. Morue was toch thuis en nam op een rare manier afscheid van zijn vrouw. Als je ziek bent en je gaat werken ben je niet verzekerd en niet ingeschreven in een dienstrooster!

Re: Nijvel: 17 September

Als je het zo stelt LEO en ik geloof jou hoor maar wat zijn de bronnen en bovenal zijn die bronnen ook echt geloofwaardig of wordt er een verhaalverklaring opgedist om de denkrichting te sturen? Dat weet ik niet maar zou mij niet verwonderen vermits al heel veel nevel en mist zijn getrokken rond het dossier! Maar dat jij het gelooft, neem ik aan en ik heb er niks op tegen! Toch zie ik het anders en dat mag kunnen.