681

Re: Nijvel: 17 September

noorderling wrote:

Over dit circuit is jaren terug op dit forum al het nodige geschreven. Kan het alleen niet zo snel terugvinden met de zoekfunctie hier.

Denk bij topic Colruyt Nijvel, ergens in het tweede gedeelte als ik me goed herinner.

Re: Nijvel: 17 September

noorderling wrote:

Over dit circuit is jaren terug op dit forum al het nodige geschreven. Kan het alleen niet zo snel terugvinden met de zoekfunctie hier.

noorderling, je vindt het hier terug in de topic van de foto's van Nijvel » Forum

683

Re: Nijvel: 17 September

kenza wrote:

Frecr, je hebt waarschijnlijk gelijk. Als ik wat in mijn geheugen graaf was er op de plaats van de vijver in 1985 een crossparcours voor crossmotoren.

Yep, dan hebben we het over dezelfde vijver. 10 jaar na de bendefeiten lag deze vijver er nog niet, dus uitgesloten.

In de jaren '80 werd er daar enorm veel (dag en nacht) gestreetraced, wat verboden was, maar oogluikend toe gelaten werd. Iedereen uit de buurt die zich eventjes Nikki Lauda, Alain Prost of Ayrton Senna wou voelen, ging daar wat racen. Echt enorm verlaten was het niet heb ik de indruk, maar dat het best wel een wat spooky locatie was door leegstand en snel verval, dat is waar.

Non semper ea sunt quae videntur

684

Re: Nijvel: 17 September

Vernaillen is ook aanwezig geweest in Nijvel na de moordpartij daar, hij was immers commandant van de regio! Met de gruwelijke moord op de rijkswachter in Nijvel die ook een dossier of onderzoek deed naar zaken is de vraag natuurlijk of dit te maken heeft met dossiers waar Vernaillen en of Luc Vanden Daele van ver of dicht bij betrokken waren. Het duo Vernaillen en Deprêtre in Nijvel, dit was blijkbaar niet de beste combinatie.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

685

Re: Nijvel: 17 September

Oei vanuit de nota's van nog een rijkswachter die in bizarre omstandigheden om het leven gekomen is die ook een eigen onderzoek voerde! En het zal wel toeval zijn dat VDB met Nijvel in verband gebracht wordt.

the end wrote:

Zwits. firma Alvo Magma Basel
zorgt voor witwassen geld vd SAC
+ geld vr bouch. Ghijssels
Euromeat (VD Haegen, VDB)
rol Bellimo vr Fourez idem

Bron: Nota's Willy Acke

De bestuurder van de Mercedes is waarschijnlijk met SAC en hun drughandel betrokken. Ik kan me niet voorstellen dat Fourez met hun te maken heeft maar wel dat hij iets met zwart geld van VDB en of zijn vrienden te maken heeft. Zwart geld witwassen door leningen aan te gaan en te investeren. Van Camp, die kort erna in Ohain vermoord is, had ook iets met leningen met een spoor tot Oostende.

En dan maar lullen over die zogenoemde onkunde. Beschaamd zou de rijkswacht tot moeten zijn!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

686

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

Vernaillen is ook aanwezig geweest in Nijvel na de moordpartij daar, hij was immers commandant van de regio! Met de gruwelijke moord op de rijkswachter in Nijvel die ook een dossier of onderzoek deed naar zaken is de vraag natuurlijk of dit te maken heeft met dossiers waar Vernaillen en of Luc Vanden Daele van ver of dicht bij betrokken waren. Het duo Vernaillen en Deprêtre in Nijvel, dit was blijkbaar niet de beste combinatie.

In het overzicht van de militaire carrière van Herman Vernaillen (in post nr 4 in dat topic) staat chronologisch:

  1. KCS

  2. KMS

  3. K Sch Gd

  4. Pl Comd 1 Mob Gp Gent. Opleiding computer analist (IBM). Opleiding automobiel expert (School der experten te Brussel)

  5. Verkeersofficier Territoriale Gp Gent - oprichter autowegenpolitie

  6. Comd District Asse.

  7. 1976: Majoorsexamens: primus bij eerste zit.

  8. 1977: Majoor benoemd. Drugonderzoek in de schoot van de Rijkswacht (zaak François).

  9. 1977 eerste bevelhebber Speciale interventie eenheid (Diane)

  10. Comd District Brussel

  11. Comd Log C GD

  12. Comdo Gebied Antwerpen-Limburg Opleiding Bedrijfsmanagement (HIPO)

  13. pensioen op 1/10/1988

Ik merk hierbij op dat er een deeltje niet werd opgenomen in die chronologie van de functies die hij bezette. Tijdens de periode rond de feiten van Nijvel (17 september 1983) was Vernaillen kortstondig (+- 1 à 1,5 jaar) tweede commandant van de groep Provincie Brabant (waartoe de districten Brussel, Asse, Leuven en Waver zich bevonden). In bovenstaand lijstje situeert deze functie zich tussen zijn functie als commandant van het District van Brussel (Comd District Brussel) en zijn functie als commandant van het Logistiek Centrum van de Rijkswacht/Gendarmerie (Comd Log C GD).

Ik ken de agenda van Vernaillen niet en weet bijgevolg niet waar hij overal al dan niet aanwezig was, maar wat forumlid "the end" hierboven schrijft kan mogelijks juist zijn aangezien Vernaillen op die moment kortstondig de tweede-commandant was van de groep Provincie Brabant.

Non semper ea sunt quae videntur

687

Re: Nijvel: 17 September

Mag ik er voor de volledigheid er nog op wijzen, want dit is toch wel heel belangrijk, dat Dekaise voor de moordpartij in Nijvel als verdachte werd behandeld. Hij was immers op de een of manier betrokken in een zaak van cocaïnehandel. Pas na Nijvel is de houding tegenover Dekaise veranderd en werd hij niet meer als verdachte behandeld in die zaak.

In deze zijn de handelingen van Beijer en Dekaise met goedkeuring van Deprêtre om de BOB'ers van Waver in diskrediet te brengen een belangrijke factor.

FreCR wrote:

Ik merk hierbij op dat er een deeltje niet werd opgenomen in die chronologie van de functies die hij bezette.

Dat was me ook opgevallen, hij voelt er zich niet comfortabel mee blijkbaar want in de media heeft hij het er ook nog nooit over gehad dat hij er was. Tevens is dit niet de enige rijkswachter die daar aanwezig was die er over zwijgt.

En een heel belangrijk element en misschien ook de redenen waarom men de lippen stijf op elkaar houdt, is dat er onder alle duistere connecties er een duidelijk spoor is van smokkel van radioactiefmateriaal die in feite zo naar de uitvoerders leidt. Het is onder andere dit spoor dat WNP (Latinus, Lekeu) koppelt aan Nijvel.

K& wrote:

Raar is dat Fourez- Dewit toen ze vermoord werden, net een dancing Le Joy aan de Emile Jacqmainlaan hadden verhuurd aan Lafaurie.

Lafaurie van Belcar waarvan Angelou met een naamkaartje van rondliep, en het is Bouhouche en Beijer die een ondervraging van Lafaurie aan het afluisteren waren waardoor Vernaillen hen tot straatgendarm heeft gedegradeerd.

De vraag is in deze is het de drugs die via het vlees binnenkwam (VDB) die dan via Lafaurie en de Farcy clan verder zijn weg vond naar de gebruikers?  Waarbij er ook nog is dat Lekeu drugs aan prostituees overhandigde en V. Louvaert aan een overdosis is gestorven.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

688

Re: Nijvel: 17 September

Toen ik Aalst op de voorstelling was van het boek ‘Littekens’  ben ik slechts een keer geschrokken. Vernaillen was er ook en werd door Sabine De Vos ingeleid. Over Nijvel was Vernaillen zeer duidelijk toen hij zei: "Ik was daar ook aanwezig en had ik gemerkt dat een collega deed wat Deprêtre deed, in woede de kogelhulzen in het rond schoppen, dan had ik die collega meteen uit het onderzoek laten verwijderen!”

Ik volg dit verhaal al een tijdje, maar deze opmerking van Vernaillen had ik nog nergens gelezen of gehoord.

689

Re: Nijvel: 17 September

Dat is een gegeven dat al lang gekend is. Voor de bendecommissie in 1989 zei Vernaillen letterlijk:

"Ik ben ter plaatse geweest na de overval in Nijvel waar rijkswachter Morue en de twee burgers (Fourez & Dewit) aan de benzinepomp werden gedood. Ik ben ter plaatse geweest in mijn hoedanigheid van tweede commandant van de groep Brabant. Het onderzoek werd gedaan door de heer Deprêtre, de Procureur des Konings ln Nijvel."

Non semper ea sunt quae videntur

690

Re: Nijvel: 17 September

FreCR wrote:

Dat is een gegeven dat al lang gekend is. Voor de bendecommissie in 1989 zei Vernaillen letterlijk:

Voor een 'gesloten commissie' heeft hij dit verteld ja, dit staat niet in de Bendecommissie-verslagen. En naar mijn weten is het pas heel recentelijk dat Vernaillen het zelf verteld.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.