Topic: CIA

Ik ben de eerste om toe te geven dat er meer achter de Bende zit. En ik ben ervan overtuigd dat bepaalde inlichtingendiensten er meer van weten en nauw betrokken waren. Maar bij de vraag of de CIA achter de strategie zit, vraag ik mij het volgende af:

Waarom maakt men gebruik van mensen van wie hun connectie met de CIA overduidelijk is? Zoals DEA-CIA agent Eaton of Jeff Cooper? Of Carl Armfelt?

Bij een zogenaamde Deniable Operation, gebruikt men Deniable Operators. Bij MI6 noemt men dit NOC-agenten (= Non Official Cover). De bedoeling is personen in te zetten waarvan hun banden met een geheime dienst niet kunnen worden aangetoond. Hun contact, betaling, briefing gebeurd via ondoorgrondelijke wijze. Meestal gaat het om mensen met een militaire achtergrond die in het geheim getrained werden. Vervolgens gaan ze een gewoon leven lijden en worden dan via een cover-firma betaald voor hun diensten.

Waarom zo omslachtig tewerk gaan via de WNP, SAC, groep G, criminele bendes en currupte magistraten, als je een stel NOC's kan laten infiltreren. Een man of 6 die onder de radar leeft en gedurende enkele jaren aanslagen pleegt en dan verdwijnt zou hetzelfde effect hebben gehad en veel belangrijker nog: er zouden geen sporen bestaan die naar de CIA of gelijk welke dienst kan leiden. De betrokkenheid van officiële officieren van bepaalde geheime diensten lijkt mij erg onvoorzichtig en ongewoon.

Zou het kunnen dat de betrokkenheid van bepaalde geheim agenten of personen met banden met geheime diensten, eerder toevallig is, omdat diezelfde mensen hetzelfde milieu frequenteerden en simpelweg betaald werden om te helpen? Misschien is de Strategie van de Spanning niet meer dan een kopie van het origineel, ten uitvoer gebracht door een complot bij de Rijkswacht-Staatsveiligheid?

Servo per Amikeco

2

Re: CIA

De CIA/NATO/SHAPE/DIA was verantwoordelijk voor de opbouw van een aantal anticommunistische structuren. Stay Behind, propagandabureau's, WACL-spin offs, militante extreem-rechtse cellen (WNP, Groep G, ...), maar ook Europese bewegingen, in het bijzonder de Europese Federalisten rond Otto von Habsburg. Deze stonden in symbiose met Opus Dei en Europese ultrareactionairen en aristocraten. Hierdoor kwamen obscure en elitaire kringen tot stand: de AESP, de Cercle Pinay, de P2-loge, tempelier- en ridderorden allerlei, ... die al snel acties opzetten met wapenhandelaars en de maffia.

Zoals Libert tijdens het befaamde Gladio-debat op de RTBF aangaf: degenen die de leiding hadden over WNP waren na verloop van tijd niet langer de Amerikanen maar maffiose figuren allerlei. Hij noemde specifiek Otto von Habsburg (en de mysterieuze Rabijn Samuel Groher?). Maar men kan ook denken aan: VdB, Rossignol, Felix Przedborski, Gherardi Dandolo, Salik, ... Via Charles Verpoorten (L'Eventail), Delombaerde, Faez Al Ajjaz, Marc Menassa, en co, zou WNP wel eens opdrachten ontvangen kunnen hebben vanuit veel hogere sferen, die niet langer anticommunistisch waren (zoals oorspronkelijk bedoeld) maar wel gericht waren op het uitvoeren van allerlei taakjes met maffieuze inslag (uitschakelen van personen, chantage, etc).

Dus: zijn het dossier Atlas en de Bende van Nijvel aan elkaar gekoppeld? Ik denk het wel.

Trouwens:

  • Zijn het dossier Atlas en de affaire Dutroux aan elkaar gekoppeld? Oh yes!

  • Is de bende Haemers gekoppeld aan het dossier Atlas. jawel.

  • Is de bende Haemers gekoppeld aan de Bende van Nijvel. Mogelijk.

  • Is de bende Haemers gekoppeld aan de affaire Dutroux? (zie Achille Haemers en Logitel?)

  • Zijn de Bende van Nijvel en de affaire Dutroux aan elkaar gekoppeld? (zie Van Hees? X2 en dr. Mahieu)?

En welke naam komt prominent voor in zowel het dossier Atlas, het dossier Dutroux en de bende van Haemers? Michel Van der Elst! En in zijn zog Michel Nihoul. Steeds opnieuw. Waarschijnlijk stellen ze zelf niet veel voor in de maffieuze hiërarchie, maar ze zijn wel steeds in het oog van de orkaan terug te vinden. Hun entourage in kaart brengen zou dan ook zeer delicaat zijn. Elke poging stootte dan ook op sabotage door justitie, rijkswacht en media.

Re: CIA

Zeer helder antwoord, waarvoor mijn dank. Dus de betrokken netwerken zijn een eigen leven gaan leiden, buiten de wil om van de CIA. Het kan dus nog best mogelijk zijn dat de aanslagen zoals van de CCC, de Bende etc niet perse een gevolg zijn van de CIA /DIA maar van een meer interne keuken nadat de Amerikanen de controle over hun netwerk verloren.

Servo per Amikeco

4

Re: CIA

Inderdaad, dat is wat ik vermoed. Maar wie zal het bewijzen.

5

Re: CIA

Misschien ook interessant:

In het boek Hoe de rijken de wereld regeren staat een volledig hoofdstuk over Cuba en de manier waarop de VS dit land behandelen. In 1960 ondertekende president Eisenhouwer het uitvoeringsbesluit Program of Covert Action against the Castro Regime. Hiermee gaf hij zijn officiële goedkeuring voor alle illegale operaties om de revolutionaire regering uit het zadel te lichten.

Er werd een paramilitaire eenheid opgericht die Cuba clandestien binnendrong met de bedoeling terroristengroepen te trainen, gewapende overvallen te plegen en boeren in de centrale bergstreek te vermoorden. Een andere clandestiene groep moest informatie inwinnen en sabotage-acties opzetten.

Eisenhower eiste dat de acties achterbaks werden uitgevoerd zodat er nooit een link met de VS kon worden gelegd. Wie aanwezig was bij het ondertekenen van het uitvoeringsbesluit moest zweren er nooit met één woord over te reppen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: CIA

Ook in afghanistan werden deze praktijken gebruikt. Toen de Soviets in het land waren, werden de rebellen aanzienlijk geholpen door een geheim legertje van militairen, spionnen en huurlingen. De Afghanen werden getraind in speciale operaties en voorzien van wapentuig zoals de toenmalige splinternieuwe Stinger (luchtdoelraketten).

De hen toen aangeleerde technieken van bermbommen, guerrilla tactiek, ... worden nu nog steeds toegepast maar dan op dezelfde mensen die het hen hebben aangeleerd. Ook toen men na 9-11 de Taliban wou afzetten heeft men de Noordelijke Alliantie gebruikt. CIA teams, enkele huurlingen en een paar teams SF werden ingezet om de aanvallen te stimuleren en coordineren.

De geschiedenis zit vol van de voorbeelden waarbij deze strategie werd toegepast. Ook de opstand tegen Khadaffi werd gesteund door huurlingen en spionnen in dienst van de Britse MI6.

Servo per Amikeco

7

Re: CIA

Inderdaad, maar wat mij vooral interesseerde in dit programma is het feit dat één van de onderdelen om het Castro-regime omver te werpen, het gebruik van gewapende overvallen is. Het kan misschien wel eens interessant zijn om te kijken of deze eenheid er ooit in geslaagd is om acties te voeren en hoe deze gewapende overvallen werden gedaan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: CIA

De grote vraag is, waren deze overvallen bedoelt als fondswerving of als terreur? Er moet daar wel meer info over beschikbaar zijn, er zijn heel wat boeken geschreven over de CIA praktijken tegen Castro.

Servo per Amikeco

Re: CIA

Het IRA en RAF en dergelijke voerde ook tal van overvallen uit, maar eerder met het doel om hun oorlog te finacieren.

Servo per Amikeco

10 (edited by Michiel 11-05-2012 11:50)

Re: CIA

DeadLetterBox wrote:

Het IRA en RAF en dergelijke voerde ook tal van overvallen uit, maar eerder met het doel om hun oorlog te finacieren.

Bij de Bende van Nijvel kunnen we het financiële gewin denk ik wel uitsluiten. Buit was in vergelijking met het gebruikte geweld miniem.