1

Topic: Videotape

In het dossier 'Bende van Nijvel' werd een wel erg vreemde PV toegevoegd door de BOB van Waver. Daarin wordt de vraag gesteld kennis te mogen nemen van een onderzoek dat uitgevoerd wordt door het Hoog Comité van Toezicht ten aanzien van een overleden magnaat in de Brusselse bouwsector, Charly De Pauw, en naar 'verschillende personen die banden hadden met slachtoffers van de Bende van Nijvel'. Ook Charly De Pauw was in de jaren '70 lid van de zakelijke lobby rond Paul Vanden Boeynants. In het PV, nr. 665 van 18 juni 1985, is er sprake van een videocassette, opgenomen in La Hulpe.

Die cassette zou obscene beelden bevatten en verschillende belangrijke figuren zouden erop figureren. Charly De Pauw zou voor die cassette 140 miljoen frank betaald hebben. Een kopie van die cassette zou in het bezit zijn van een notaris. Adjudant Goffinon van de Brusselse BOB, belast met het onderzoek in Nijvel, gelastte zelfs een onderzoek naar de omstandigheden waarin de magnaat overleed. Volgens een bepaalde hypothese zou het paar Fourez-Dewit in de nacht van 16 op 17 september 1983 in het bezit geweest zijn van deze cassette. De Bende zou de videocassette uit de kofferruimte van de Mercedes van Fourez hebben genomen tijdens de moordpartij.

Meer » Nijvel | Roze Balletten

2

Re: Videotape

Volgens een ander rapport zou "de groep Fourez" in het bezit zijn van een videocassette van een sexfeest in Tunesië.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Videotape

Volgens dit scenario zou dan Fourez geliquideerd zijn. Maar dan blijven er wel rare vragen over?

  1. Waarom is Fourez niet gemarteld, bv om te vertellen of er nog kopieën waren?

  2. Waarom werd Fourez dan als eerste van veraf neergeschoten? Voor het zelfde geld was het mis, rent Fourez naar zijn auto en ontkomt met piepende banden met zijn witte Mercedes.

En natuurlijk de algemene vraag:

  1. Waarom gaan inbreken met de kans om betrapt te worden bij het uitvoeren van een liquidatie?

  2. Waarom nog de gestolen spullen in de Mercedes van Fourez laden?

Is dat dan allemaal om een vals spoor te maken? Moeilijk voor te stellen. Tevens hebben ze dan een grote kans gemist om de juwelen van mevrouw en de horloge van meneer te roven. Want in dat geval had iedereen gezegd de Bende van Nijvel is uit op geld.

De kans dat het echtpaar in een hinderlaag is gelokt om hen te liquideren acht ik 0,000001. Het is niet logisch. De videocassette is een onwaarschijnlijke piste. Alles wat er die nacht gebeurt, wijst er volgens mijn visie op dat een bende zeer gewelddadige overvallers ging shoppen. En dat liep uit de hand. Voor het zelfde geld, was de Bende die nacht gepakt na die achtervolging en autopech.

Re: Videotape

Ik beweer niet dat het Roze Balletten-verhaal volstrekt onmogelijk is. Maar waarom zou je van Parijs (of Geneve?) terugkomen met een cassette? Ik geloof niet in die piste. Waarom niet? Omdat het the oldest trick in the book is om mensen in diskrediet te brengen.

Wanneer is dat gerucht over die cassette van 130 of 140 miljoen beginnen lopen? Als je kan aantonen dat het ouder is dan de feiten in Nijvel heb je natuurlijk een sterk argument. Voor mij is het zwart geld, alternatief 'zwarte' diamant.

Re: Videotape

Ik heb mijn twijfels dat iemand als Albert II, gedekt door broerlief - de bijna heilig verklaarde Boudewijn Van Saksen Coburg - voor een schamele 140 miljoen zoveel volk laat afschieten. Voor een tapje waar staatsgevaarlijk gedrag opstaat daarentegen... Dat is volgens mij nog altijd het sterkste argument voor de Roze Balletten-piste.

6

Re: Videotape

Verschillende gangsterbendes hadden een kopie van die beruchte tape (de bende van Farcy, de bende rond Lacroix-Haemers en ook Beijer, Lekeu, Bouhouche en Jean-Pierre Callens). Ook het lief van Mathot, Eliane Van Vreckom was er van op de hoogte.

Herr Flick, het moet inderdaad zo zijn redenen hebben waarom topfiguren uit de Staatsveiligheid zulke risico's genomen hebben. De Staatsveiligheid staat in voor het beschermen van de monarchie. Het doel heiligt de middelen, denk ik dan.

7

Re: Videotape

raven wrote:

Verschillende gangsterbendes hadden een kopie van die beruchte tape (de bende van Farcy, de bende rond Lacroix-Haemers en ook Beijer, Lekeu, Bouhouche en Jean-Pierre Callens). Ook het lief van Mathot, Eliane Van Vreckom was er van op de hoogte.

Wat is jouw bron, raven? Dit lijkt me toch erg cruciale informatie.

8

Re: Videotape

Aubanel, Guy Bouten, De Bende van Nijvel en de CIA (pag. 77).

9

Re: Videotape

Het staat er wel anders, en ik citeer:

Al deze sekscommoties bemoeilijkten de speurtocht naar de Bende van Nijvel en haar opdrachtgevers. Het staat immers vast dat Beijer, Bouhouche, Lekeu en hun collega Callens goed geïnformeerd waren over deze Roze Balletten en bepaalde politici en magistraten konden chanteren.

Daarmee is niet gezegd dat ze een kopie van de videotape bezaten. Van Farcy wordt enkel gezegd dat hij op de hoogte was.

10

Re: Videotape

Als ze geen bewijs hadden vraag ik me toch hoe ze de betrokken personen konden chanteren.

Van Fourez-Dewit werd gezegd dat ze een videotape hadden. Van Camp idem (met zijn tasje die hij altijd bij zich had). Er is wel degelijk een tape geweest en ik denk dat het naïef is om te veronderstellen dat er geen kopiëen van circuleerden.