1

Topic: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Dag iedereen,

Ik ben masterstudent Geschiedenis aan de Universiteit Gent. Momenteel werk ik aan een onderzoek naar de Bende van Nijvel waarbij ik de slachtoffers en nabestaanden centraal zet. Mijn onderzoek draait rond hun percepties,  vertogen en verhalen. Het begrip “slachtoffer” wordt daarbij breed gedefinieerd. Dit kan gaan van mensen die effectief aanwezig waren bij een van de feiten gepleegd door de bende, alsook nabestaanden en familieleden.

Praktisch gezien neem ik een interview af bij een slachtoffer om zo zicht te krijgen op de verschillende meningen van de verschillende slachtoffers.

Hiervoor ben ik echter nog op zoek naar mensen die mij te woord willen staan.

Indien je geïnteresseerd bent, of meer vragen hebt, aarzel niet om contact op te nemen.
Mijn email-adres: liesa.leroy@ugent.be

Vriendelijke groeten,
Liesa

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Veel geluk!

Servo per Amikeco

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Dag Liesa, welkom op het forum. Zoals DeadLetterBox reeds liet verstaan zal je een beetje geluk nodig hebben om van de nabestaanden een interview te kunnen afnemen. Deze mensen hebben een enorm wantrouwen gekregen in de voorbije 30 jaar. Wie kan het ze kwalijk nemen?

Veel succes met je onderzoek.

4

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

geronimo en DeadLetterBox: bedankt voor de reacties. Ik ben al langer een stille volger van dit forum. smile

Ik heb inderdaad al geluk gehad dat verschillende nabestaanden mij te woord wouden staan. Toch hoop ik op deze manier nog aan 'nieuwe' getuigenissen te komen. Elk verhaal bevat andere interessante elementen.

5

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Weet je wat interessant zou zijn? Een reactie van de nabestaanden van Angelou - we weten toch zo weinig over die man en wat we weten roept aleen meer raadsels op.

6

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Wat ik erbij had moeten zetten in de eerste plaats is dat alle gegevens anoniem verwerkt worden. Elke nabestaande heeft zijn eigen verhaal. Namen worden daarom niet opgenomen in mijn onderzoek.

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Zou je achteraf eventueel je thesis willen delen op het forum? Of je eigen bedenkingen/conclusies? Het zou leuk zijn om jou inzicht in het dossier te leren kennen op basis van wat je hebt gehoord via de getuigenissen.

Servo per Amikeco

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Doe je ook onderzoek naar de indirecte slachtoffers van de Bende van Nijvel? Mensen die omwille van hun lengte, crimineel verleden,... opgesloten werden en waarbij men uiteindelijk tot de conclusie kwam dat er geen harde link was met de Bende? Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de Borains, maar ook aan De Staerke en Bouhouche. In dit verhaal zijn er eigenlijk alleen slachtoffers.

9

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

DeadLetterBox, mijn thesis zal openbaar gemaakt worden (zoals elke thesis van de faculteit Geschiedenis van de UGent). Wat ik wel nog wil meegeven is dat het niet mijn bedoeling is om deze zaak 'op te lossen', of mij bezig te houden met de mogelijke theorieën. Mijn nadruk ligt op de verhalen van de slachtoffers en hoe deze veranderen in de tijd. Daarbij komt dat ik anonimiteit garandeer voor al mijn interviews.

Charly, in dit verhaal zijn er verschillende soorten slachtoffers. Ik beperk mij tot mensen die benadeeld zijn door de directe acties van de Bende van Nijvel. Mensen die aanwezig waren tijdens de feiten en hun familieleden en directe omgeving. Dit kan zelf enkele generaties verder gaan. Mensen die u hier opnoemt zijn eerder slachtoffers van het systeem, politie en politiek. Deze zijn natuurlijk ook bijzonder interessant. Maar ik moet ergens de lijn trekken, anders duurt mijn onderzoek nog jaren.

10

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

In tegenstelling tot wat ik hier eerder heb geschreven, zal mijn thesis toch niet openbaar toegankelijk zijn. Deze beslissing werd gemaakt om de getuigen te beschermen die meegewerkt hebben aan mijn onderzoek. Ik kan na afloop wel eens wat bedenkingen neerpennen.