11

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Prima Liesa dat je ons accuraat op de hoogte houd over je thesis, waarvoor mijn dank.

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Bedankt! We kijken er naar uit!

Servo per Amikeco

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Dag Liesa, eerst en vooral bedankt voor je interesse voor dit dossier en voor je invalshoek. Ik weet niet hoever je staat met de these stelling, maar het lijkt me interessant - zeker gezien het feit dat je het dossier benadert vanuit de slachtoffers en vanuit je vakgebied geschiedenis - om de vraag te stellen aan de slachtoffers en nabestaanden hoe ze denken over de verjaring van het dossier.

Gezien dit dossier zeer uniek is houden houden volgende vragen heel wat mensen bezig:

Is een verjaring al dan niet opportuun?

Als het dossier echt verjaart, kunnen de nabestaanden misschien - misschien - 'closure' krijgen over het hoe en waarom. Immers als het dossier verjaart, kunnen - eventueel anonieme - getuigenissen licht werpen over de echte motieven van deze zaak. Is dit niet wat de nabestaanden na al die jaren willen ? Anderzijds als het onderzoek verder gezet wordt, hoe groot is de kans dat de zaak nog opgelost raakt ? Vele betrokkenen zijn intussen waarschijnlijk overleden of zullen blijven zwijgen. Is dit niet waar de opdrachtgevers op aansturen: nu ze weten dat er geen bewijslast is, is voor hen een verlenging welgekomen.

Wat met de geheimhouding van het dossier?

Als de verjaringstermijn intreedt, wat gebeurt dan met het dossier: blijft het geheim, wordt het publiek, of kan het toevertrouwd worden aan een 'waarheidscommissie' die het dossier publiek kan maken, of academisch kan benaderen en ontleden. Zijn er precedenten? Wat is de opinie hierover van de burgerlijke partijen?

Het is wellicht interessant hier omtrent een studie te doen, al had je hier natuurlijk al over nagedacht.

Natuurlijk is onze 'nieuwsgierigheid' ondergeschikt aan de belangen van de nabestaanden. Het zou fijn zijn als jouw thesis een licht kon werpen op bovenstaande vragen - vanuit het standpunt van de nabestaanden uiteraard.

Interessant ook om dit vraagstuk te koppelen aan de besluitvorming van de huidige politieke partijen - volop aan de gang - en de vraag in hoeverre deze besluitvorming gebaseerd is op de wil van de nabestaanden, dan wel image building.

Genoeg stof voor een baanbrekende thesis, lijkt me. Veel succes alvast!

14

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Mijn thesis zal waarschijnlijk af zijn in augustus. De vragen die je hier stelt, Sebastiaan, doen mijn vingers al jeuken om wat antwoorden te geven. Maar dit zou nog te voorbarig zijn. Ik ben nog maar net begonnen met alle gegeven te verwerken.

Alleszins bedankt voor het zeer motiverende bericht.

Re: Thesis: Slachtoffers en nabestaanden van de Bende van Nijvel

Een extra thesisjaartje voorzien? wink