Topic: Aalst: Café Ooievaar

Het is misschien terug ver gezocht van mij, maar heeft iemand meer info over deze moord (tijdstip, motief, ...). Het komt van een Aalsters forum over oude cafés, geschiedenis van de stad, ... Het is een klein wereldje en niet iedereen is gelukkig in staat tot moorden:

Ik herinner mij uit de beginjaren '72-73 café Ooievaar, op de hoek van de Gasthuisstraat en Violettestraat met Rudolf (Maes als achternaam) de pompier als waard, hij had een zoon en een dochter; Maggy en Tommy. Tommy werd later in verdachte omstandigheden levenloos gevonden (naar het schijnt in de kofferbak van een auto) volgens de geruchten die toen de ronde deden. De Ooievaar was een klein, volks café die rond +/-1983 een tijdje uitgebaat werd door een Antwerps koppel uit het variétés-milieu.

Re: Aalst: Café Ooievaar

Dat verhaal rond die zoon van Café De Ooievaar intrigeert me ook wel, die zou dood terug gevonden zijn in een koffer van een wagen. Weet iemand wanneer? Ik vermoed ergens tussen 1973 tot ...?

Ik herinner mij uit de beginjaren '72-73 café Ooievaar, op de hoek van de Gasthuisstraat en Violettestraat met Rudolf (Maes als achternaam) de pompier als waard, hij had een zoon en een dochter; Maggy en Tommy. Tommy werd later in verdachte omstandigheden levenloos gevonden (naar het schijnt? in de kofferbak van een auto) volgens de geruchten die toen de ronde deden. De Ooievaar was een klein, volks café die rond +/-1983 een tijdje uitgebaat werd door een Antwerps koppel uit het variétés-milieu.

Re: Aalst: Café Ooievaar

Hier al iemand meer info over?

Re: Aalst: Café Ooievaar

Dit sluit zeer goed aan bij het 'lijk in de koffer' verhaal dat ik mij herinner van mijn vader. Indien dat Antwerps koppel in 1983 bestond uit een Johny en een Marie Claire, dan heeft mijn vader die mensen zeer goed gekend, en dat is zacht uitgedrukt. Niet alleen mijn vader, ook ikzelf heb die mensen gekend. Wie op zoek is naar informatie in dat verband, mag me altijd mailen. Omgekeerd ook. Wie informatie heeft i.v.m. de dood van Tommy Maes, gelieve mij zeker te contacteren.

Is er een verband tussen café Ooievaar en het Fabriekske? Kan iemand navigeren tot op het forum van de site aalstwaarisdetijd? Die site gedraagt zich zeer vreemd bij navigatie.

In dit verband duikt de naam op van Jef ... Michiels. Onlangs overleden, en lijkt sprekend op Willy.

Re: Aalst: Café Ooievaar

Die Johny en Marie Claire hielden daar in elk geval café op een van de hoeken van de Gasthuisstraat. Maar de Johny in kwestie heb ik ondertussen gevonden op facebook en die lijkt van Aalst. Werkte wel in de haven van Antwerpen. Ook bij variétémilieu heb ik m'n twijfels wat die twee betreft. Dus dat Antwerps koppel is dan vermoedelijk nog een ander koppel. Zodra ik m'n vader te pakken krijg, doe ik nog een keer een poging z'n bek open te breken. Dit stuk mysterie raakt wel opgelost denk ik.

Maar Jef van den Ooievaar beter in beeld krijgen, is minstens even interessant.

Wat ook interessant is, via die Johny en Marie Claire kom ik bij een rallypiloot, een vrouw. Helaas geen naam, maar heb haar ooit ontmoet, zelfs mee meegereden. Iets ouder, geboren circa 1950?

Wat ook zeer interessant is: begin juni kreeg ik een rij intimidaties van iemand die is opgegroeid tussen de Gasthuisstraat (café den Ooievaar) en de Moorselbaan ( lees Stock Americain en slachthuis ). Intimidaties is zacht uitgedrukt. Als er een kettingzaag op de oprit ligt op een zodanige manier dat je er bijna over moet struikelen en de handleiding van die kettingzaag ligt manifest op de trap naar de voordeur, om er nog een accent op te leggen , dan noem ik dat een doodsbedreiging, zeker als dat gebeurt een paar weken nadat ik betrokkene begon te ondervragen over zijn verleden in de buurt van (een tak) Podevijn, met verwijzing naar Bende van Nijvel dossier, en waarbij het gesprek ook de merkwaardige dood van Bouhouche aansneed.

Als Jef van den Ooievaar inderdaad Jef Michiels is, en indien Jef de broer is van Willy Michiels, en dat is zo afgaand op de foto bij zijn overlijdensbericht, dan is het volledig traject van deze cafébaas zeer interessant. En het feit dat de hierboven website volstrekt eigenaardig gedrag vertoont, een indicatie dat hier een poging wordt gedaan om belangrijke informatie te verbergen. Volgens mij passeert die Jef ook het Fabriekske, relevant, want de plaats waar ik 'betrokkene' leerde kennen. En dan later ook El Gringo. Dat laatste maakt van Jef een verbinding tussen Willy Michiels en de bende van Woluwe.

De rode draad in het curriculum van Jef is dan drugverkoop. Elke plaats die ik tot dusver aan Jef kan koppelen heeft een dergelijke reputatie, o.a. ook Lord Nelson en Half Maantje in Dendermonde. Van mijn vader weet ik dat Willy Michiels al eind jaren 60 een spilfiguur is in de drughandel rond Aalst. Volgens mij kent mijn vader de omstandigheden van de dood van Tony Maes, en is dat de reden dat ikzelf om de zoveel tijd een keer herinnerd word aan de omerta.

Het zou me niks verbazen als de moordenaar van Tony Maes ook de kindermoordenaar van de Bende van Nijvel is. En misschien is het tegelijk de slachter die graag de poort van het slachthuis op de Moorselbaan open liet staan, op het moment dat schoolkinderen daar passeren? Betrokkene is misschien niet echt betrokken bij de misdaden, maar zal wel de identiteit kennen van de kindermoordenaar? of betrokkene is gewoon lid van die maffia?

Betrokkene was heel intiem met godsdienstwaanzinnige, die op haar beurt intiem was met de boswachter van de Osbroek. Grondige ondervraging van dit trio, of met mijn vader erbij, kwartet, kan leiden tot een doorbraak in het Bende van Nijvel dossier. Ik ben daar echt van overtuigd.

Re: Aalst: Café Ooievaar

'De Ooievaar' van Jef was gelegen aan de Hopmarkt in Aalst. Dat was een heel gewoon café. Als ik me het goed herinner, kende ik hem inderdaad van 't Fabriekske. Het zou mij sterk verbazen dat hij familie was van Willy Michiels.

Re: Aalst: Café Ooievaar

Kan inderdaad interessant zijn om keer wat verder in het verleden van Aalst te duiken (of ook criminaliteit jaren nadien) - uit het milieu geraak je niet zomaar uit, dus moeilijk te geloven dat ze later brave huisvaders geworden zijn met 9to5-job. Er moet een reden zijn waarom men Aalst heeft uitgekozen. Iemand uit de entourage moet vertrouwd geweest zijn met de regio. Ik kan me moeilijk inbeelden dat ze alle Delhaize's van België zijn afgereden om te controleren waar ze het best weg kunnen (of plannen van ieder filiaal één voor één doorgenomen hebben). Er moet zeker en vast al een 'voorselectie' geweest zijn. 

Die verzoekplaat op de radio lijkt me toch typische Aalsterse zwarte/droge humor, dat is een tekst dat binnen deze context door een Aalstenaar (of regio) moet opgesteld zijn. Het nacht/caféleven in de regio (daar reken ik ook de dancings in nabijgelegen gemeentes Affligem en Haaltert bij) zou wel eens de plaats kunnen geweest zijn waar de eerste wilde plannen gesmeed zijn.

Het Aalsterse nachtleven was toch vrij bekend in de regio. Dat was ook de eerste plaats in de wijde regio waar er al sprake was van drugs volgens mijn ouders. Tegenwoordig kan je drugs gemakkelijk kopen voor een appel en een ei, maar in die tijd kostte dat een fortuin en was dus niet weggelegd voor de modale Jan-met-de-Pet die 's weekends eens buitenkwam na een zware werkweek.

Het cliënteel zal dan ook vermoedelijk wel vooral rijkeluiszoontjes geweest zijn: de gewone man die verslaafd geraakte zit onmiddellijk in de schulden, aangezien als ik soortgelijke artikels lees een drugsverslaving op jaarbasis met gemak een miljoen BEF kostte (cocaïne, heroïne,...)  En schulden moeten (net zoals bij gokken) op één of andere manier terugbetaald hebben, en het criminele milieu heeft zo wel zijn eigen werkwijzes.

Dan is er ook nog de homoscene in het Aalsterse - in die tijd was dat heel wat voor een provinciestadje en over zulke dingen werden in de volksmond gesproken. Een vooraanstaand persoon in een homobar in die tijdsgeest kunnen ook aanleiding zijn tot chantage.

Zoals ik eerder al een keer gezegd heb, heb ik ooit in Aalst aan stationsbuurt een zwaar beschonken man ontmoet die het ook had over vrienden die vermoord werden (alsof dat hij het zien aankomen had maar er niets aan gedaan heeft). Hij beweerde zelf een ex-voetballer te zijn (wel geen echte topper) die op de dool geraakt was door allerlei blessures, privé- en relationele omstandigheden.

Ik was toen nog vrij jong en was nog niet echt op de hoogte over de Bende van Nijvel en heb dan ook de link niet gelegd. In die periode kwam ik af en toe wel eens in de Aalsterse cafés in de stationsbuurt (van daar uit spraken we soms af met vrienden) en moet zeggen dat sommige Aalstenaars een duister randje hebben.

Ik heb ook een collega gekend die bekend was met één van de slachtoffers en die kon zich enorm in opjagen als mensen over de Bende van Nijvel begonnen als het voor de zoveelste maal in het nieuws was. Ze is altijd blijven volhouden dat de politie de betrokken families al jaren geleden (ik vermoed zelfs kort na de feiten) gezegd zou hebben dat de daders inmiddels allemaal al dood waren. Meer wilde ze er niet over kwijt. Een andere collega die dit nogal weg lachte kreeg een snauw, alhoewel die persoon zich anders nooit opjaagde.

Soms heb ik de indruk dat de Bende van Nijvel voor Aalstenaars een publiek geheim is en dat er veel mensen zijn die meer weten, maar ze worden natuurlijk allemaal een dagje ouder en sommigen zijn er al niet meer.

Re: Aalst: Café Ooievaar

De namen van het Antwerps koppel uit de openingspost, bleken vrij makkelijk te vinden, nl. op het forum van de site aalsthistoriek. Voor zover ik kan zien volstrekt irrelevant wat de Bende van Nijvel betreft. Wel lees ik op deze site, uit de pen van stadsgids Jan Louies, dat Jef van den Ooievaar inderdaad een Jef Michiels is.

Den Ooievaar van Jef is naar alle waarschijnlijkheid een café op de Hopmarkt. En dan is een hoekcafé in de Gasthuisstraat misschien een homoniem, gezien de nabijheid van de materniteit, lijkt die naam daar wel te kunnen. Of de hoger genoemde Jef Michiels een verwant is van Willy Michiels? Geen idee.

Of de in augustus 2014 overleden Jef Michiels de Jef Michiels is van den Ooievaar? Ook geen idee. Maar Jef van den Ooievaar had vier kinderen en de overleden Jef ook.

Jef van den Ooievaar stond ook achter den toog van 't Fabrieksken ooit. Wat nu de volgende rij betreft: Arrista, 't Half Maantje, El Gringo en Lord Nelson, daar zou het gaan om Zwarte Jef. En dat zou dan Jozef Roelandt zijn.

Re: Aalst: Café Ooievaar

HIPA, er is in de jaren 70-80 ook een moord op de zoon van een cafébaas geweest in het Aalsterse. Hij zou teruggevonden zijn in de koffer van een auto volgens Aalsters forum. Niet iedereen is tot zulke dingen in staat ... dus af en toe vraag ik me toch af, dat de uitvoerders niet hetzelfde uitschot zijn als bij de Bende en zijn entourage.

10

Re: Aalst: Café Ooievaar

Over de Johny uit mijn verhaal hierboven vond ik nog iets erg intrigerend: hij reed in 84 en 85 de rally Paris Dakar samen met J.D.B., die in '89 in Aalst genoemd wordt ivm xtc pillen en waar men bij een inval een arsenaal wapens vindt op zolder.