Re: Herman Geschier

http://nsm08.casimages.com/img/2014/11/18//14111802321414738712715516.jpg

12

Re: Herman Geschier

Volgens de fiche op de vorige pagina woonde Geschier in de Plantin en Moretuslei 107 in Antwerpen (in 1982-1983), dat is vlakbij het Delhaize-warenhuis aan de Plantin en Moretuslei. Toen ik dat las, moest ik aan onderstaand verhaal denken. Het heeft waarschijnlijk niets met elkaar te maken, maar je weet nooit:

(...) Zo werd ook gemeld dat bij Delhaize op de Plantin en Moretuslei te Antwerpen een mislukte poging tot overval zou gepleegd zijn door drie gemaskerde mannen, die zich verplaatsten met een Golf GTI. De politie zei echter dat het hier niet om een echte overval ging, maar dat het geheel is terug te brengen tot de angstpsychose die er momenteel heerst.

Bron: Gazet van Antwerpen | 13 november 1985 (tweede krant na de overval in Aalst)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Herman Geschier

Ik vind het vreemd dat de opsteller van de fiche schrijft:

L'ident a été à l'origine de l'arrestation du terroriste allemand Eckerhard Weill mais, également de sa fuite. L'Ident a collaboré pour ce faire avec un certain C. Smets de la Sûreté Nationale.

'un certain C. Smets'... alsof het hier om een nobele onbekende gaat, terwijl de hele affaire van Smets 'infiltratie' in de WNP op het moment van het opstellen van dit deel van de fiche al op straat lag. Of heeft de opsteller van de fiche hier enige ironie aan de dag gelegd?

Re: Herman Geschier

Inderdaad, het zal wel ironie zijn. Zie ook onderstaande uitspraak van Michel Libert waar hij zegt dat een lid van de Staatsveiligheid (diezelfde Smets?) groen licht gaf aan de WNP voor de inbraak bij Geschier. 

In Antwerpen voerden we ooit zo'n operatie uit. We moesten er inbreken in het kantoor van de Antwerpse zakenman Herman Geschier. Onze opdracht was uit zijn koffer documenten te halen die bezwarend waren voor de veiligheidsdienst van Zuid-Afrika; documenten waarvoor de Belgische Staatsveiligheid interesse had.

Een lid van de Sûreté gaf ons trouwens groen licht voor de operatie. Ons commando bestond uit vier man: NemryElnikoffSaucez en ikzelf. Wij kregen allen informatie mee over de verkeerslichten in de buurt, de interventietijd van de politie én we hadden een sleutel van het kantoor. Omdat een onvoorzien alarmsysteem in werking trad, moesten we er onverrichter zake vandoor gaan. Dat heb ik later allemaal aan mijn ondervragers verteld, maar ik heb er niets meer over gehoord.

15

Re: Herman Geschier

In de PV's die kaderen in het onderzoek naar de dood van Latinus is herhaaldelijk sprake van een dossier Geschir (sic). Vooral de link met Eurosystem Hospitalier is interessant. Inbraken van WNP bij Geschier, dus zeer goed mogelijk dat Latinus delicate informatie over ESH had. Of bepaalde verbanden begon te zien, al dan niet onder invloed van de lectuur van de Protocollen van Zion.

Via welk luchtvaartbedrijfje zou Geschier hier Libanezen ongezien binnen en buiten hebben gekregen? Oostende? Of Bierset (zie Tillf)?

Kan de Libanese echtgenoot van Irena Palsterman ergens een plaats hebben in deze context?

Re: Herman Geschier

Om op uw vraag te antwoorden: NEE.

Dapper hé Trojan vanachter uw schuilnaam. Ik wens je voor 2018 een portie "fatsoen". Alweer wordt de naam van een slachtoffer te grabbel gegooid in de meest wilde veronderstellingen.

Re: Herman Geschier

Tja, dat krijg je dan natuurlijk bij toprot. Misschien beter om die energie te besteden aan het lamlendig vehikel genaamd roverheid.

Re: Herman Geschier

Trojan wrote:

In de PV's die kaderen in het onderzoek naar de dood van Latinus is herhaaldelijk sprake van een dossier Geschir (sic). Vooral de link met Eurosystem Hospitalier is interessant. Inbraken van WNP bij Geschier, dus zeer goed mogelijk dat Latinus delicate informatie over ESH had. Of bepaalde verbanden begon te zien, al dan niet onder invloed van de lectuur van de Protocollen van Zion.

Via welk luchtvaartbedrijfje zou Geschier hier Libanezen ongezien binnen en buiten hebben gekregen? Oostende? Of Bierset (zie Tillf)?

Een gezonde logica zou zijn je af te vragen of met het de Libanezen van Bourgerol te maken heeft en of Hage Maroun. Dit zou immers verklaren waarom het Geschier dossier bij WNP komt. Er zijn interessante Libanezen genoeg rond WNP. Is het toeval dat Lekeu voor Temse genoemd wordt?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

19

Re: Herman Geschier

Uitgebreid artikel over Herman Geschier:

Ik heb geen beroep. Ik werk voor mezelf. Ik koop en verkoop alles en dit overal op de wereld. Met alles bedoel ik dan ook alles. Zaken waar ik niets van af weet, zoals computers, verzekeringen, gesofistikeerde machinerie, transport en dergelijke liggen niet in mijn belangensfeer of in mijn kunde. Wat wel in mijn belangensfeer ligt zijn bijvoorbeeld landbouwmachines, wapens, investeringsprojecten enzomeer. Ik bezit geen kapitaal. Ikzelf ben mijn kapitaal, dit wil zeggen mijn leeftijd en mijn gezondheid.”

Aan het woord is een zelfverzekerde Amand Geschier, toen hij op 26 januari 1984 voor de zoveelste keer werd ondervraagd door de Gerechtelijke Politie. De Antwerpenaar presenteerde zich graag als zakenman, maar verklapte niets over zijn activiteiten als extreemrechtse militant, geheimagent en wapensmokkelaar. Zijn hele leven lang was hij betrokken bij een eindeloze stoet diefstallen, politieke aanslagen, corruptiezaken, spionage-affaires, clandestiene operaties en vooral veel schimmige wapendeals. Wat over hem geweten is, volstaat om meer dan één spannende misdaadthriller te vullen. Maar lang niet al zijn activiteiten zijn in kaart gebracht en er blijven nog veel mysterieuze gaten in zijn biografie.

Het verhaal van Amand (soms Armand genoemd, soms ook Herman) Geschier begint in Belgisch Congo. Als de kolonie in 1960 holderdebolder haar onafhankelijkheid in de schoot geworpen krijgt, is de 25-jarige Amand directeur van het familiebedrijf Geschier in Congo. De onderneming begon als houtzagerij-houtexporteur en importeert vanaf 1965 ook investeringsgoederen, machines, apparatuur en voedingsmiddelen. Het bedrijf telt 700 werknemers en is onderdeel van Avrona Holding Luxemburg. Volgens Geschier wordt de familiale groep in 1969 door dictator Mobutu ‘gezaïriseerd’, dit wil zeggen: zonder vergoeding genationaliseerd. Geschier verliest zijn job, zijn familie is haar bezittingen in Congo kwijt. Zoals veel andere oud-kolonialen is hij wellicht in die periode ideologisch geradicaliseerd en politiek actief geworden als extreemrechtse militant.

Lees hier het hele artikel » Extreem-rechts

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube