1

Topic: Jean-Jacques Cordonnier

Zijn bijnaam was Obelix en was volgens Jean-Paul Dauphin lid van WNP. En als we Obélix zeggen, dan denken we natuurlijk ook direct aan de moord op Asterix.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Jean-Jacques Cordonnier

Volgens Michel Libert waren "Obelix en Asterix leden van het Front de la Jeunesse, die men in bedwang wilde houden". Obelix stond in de agenda van Libert eind november 1982. Op 1 februari 1983 had Libert opnieuw een afspraak met Obelix. Een laatste ontmoeting vond plaats op 7 februari 1983 met Obelix in het Centraal Station. Er was sprake van dubbele sleutels. Verder helemaal niets in de drie jaar dat de WNP actief was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Jean-Jacques Cordonnier

Ben wrote:

Een laatste ontmoeting vond plaats op 7 februari 1983 met Obelix in het Centraal Station. Er was sprake van dubbele sleutels. Verder helemaal niets in de drie jaar dat de WNP actief was.

Ik vraag mij af of er een verband is tussen deze "laatste ontmoeting" en de dubbele bomaanslag in Brussel op 7 februari.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Jacques Cordonnier

Ik vond nog deze info over het overlijden van een zekere Jean-Jacques Cordonnier bij een autoongeluk. Ik weet niet of het hier om dezelfde persoon gaat maar in de wagen werd heel wat Nazi materiaal gevonden en de bestuurder van de wagen was lid van de extreem-rechtse groep Assaut.

A Maldegem, dimanche [4 juli 1993], vers 7 heures, une voiture dans laquelle se trouvaient quatre personnes a raté un virage et percuté un pilier d'éclairage. Trois des passagers de la voiture sont morts: un Anderlechtois de 23 ans, Yannick Stoefs, un habitant de Rhode-Saint-Genèse de 26 ans, Stephane De Ginst, et un autre Anderlechtois de 27 ans, Jean-Jacques Cordonnier. Le quatrième passager, Pierre Berrevoets (27 ans), d'Elsene, est très grièvement blessé.

La particularité de cet accident réside dans la découverte, au milieu des décombres, de drapeaux nazis, bombes lacrymogènes, armes blanches, cassettes diverses. On se rappelera que Yannick Stoefs, qui conduisait le véhicule, était membre du groupement d'extrême droite Assaut et avait été placé sous mandat d'arrêt en mars 1992 pour appartenance à une milice privée, transport et port d'armes prohibées, coups volontaires, associations de malfaiteurs...

Bron: Le Soir | 5 juli 1993

Re: Jean-Jacques Cordonnier

Is er nog over Obelix?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jean-Jacques Cordonnier

Volgens een bron zou Obelix een vriend van Bozo (RF) zijn geweest. Hij kwam naar het centrum van Brussel, had contacten met punkers maar was zelf geen punker. Bozo was eerst een punker maar niet lang. Obelix was klein van gestalte en dik. Ik weet niet als die info klopt en als het over dezelfde persoon gaat.

Re: Jean-Jacques Cordonnier

Whoknows, heel veel dank. smile 

Om zeker te zijn: de Obelix waar je het over hebt, is die van WNP? Agenda Libert? En is dit dezelfde of die in het artikel van Mero, en klopt die leeftijd dan? En nog 1 vraag, die Obelix is dus te linken aan het punkmilieu van Van Hees?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jean-Jacques Cordonnier

Die Obelix is te linken aan het punkmilieu van Christine Van Hees. Hij zou blijkbaar ook nog skinhead zijn geweest. Volgens mijn bron was hij niet extreemrechts (wat raar is als hij een vriend van Bozo was). Blijkbaar was hij na een tijdje in het centrum niet meer gezien.

De vraag is: gaat het over dezelfde persoon?

En als Obelix een kennis van Asterix was, komen we weer dichter bij de zaak Van Hees (wagen van Asterix).

Re: Jean-Jacques Cordonnier

Hij was 27 in '93 dus, 20 in '84 en als hij van FJ kwam dan 14 in 78. Jong maar het kan. En wie is Bozo, een skinhead? Weet je of Jean-Jacques Cordonnier ooit een lief (vriendin) heeft gehad?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jean-Jacques Cordonnier

Bozo was eerst een punker dan een skin en nadien "gewoon". Hij was een vriend van Lammers en Weykamp.

Zie » Forum