61

Re: Getuigenis Joël Lhost

Met dit verhaal komt het oude militaire domein in Kester terug in aanmerking aangezien dit bij de basis van Chièvres hoort en heel strategisch lag voor hun overval in Aalst. En vooral, ze zijn in de buurt van dit militaire domein voor het laatst gezien. Ik denk dat de CWB op het juiste spoor zit. Ik vind gewoon dat het heel veel meer aandacht zou moeten krijgen in de Vlaamse media. Maar ja, de relatie met de NATO is blijkbaar veel belangrijker dan ons rechtssysteem en de onschuldige families inclusief hun kinderen dat ze overhoop hebben geschoten! Ik ben er zeker van dat de daders vinden, dat ze onze samenleving een dienst hebben bewezen. Wanneer gaat er nu eindelijk iemand met ballen aan zijn lichaam deze gangsters opsluiten?

Re: Getuigenis Joël Lhost

Het probleem zijn de bewijzen. Zolang die er niet zijn, is terughoudendheid geboden.

Re: Getuigenis Joël Lhost

Het is al bevestigd wie Lhost was en wat hij toen deed. Zou hij nu nog dergelijk verhaal gaan verzinnen? Een man die altijd in de schaduw stond voor zijn eigen veiligheid. Een man die het reilen en zeilen kent van dat bijzonder milieu. Lhost is volgens mij geen fantast.

Servo per Amikeco

64

Re: Getuigenis Joël Lhost

Kali: en waarom zou dit niet inderdaad de volle en bewuste ondersteuning van de Amerikanen kunnen hebben gehad (en niet enkel van ontspoorde enkelingen)? Mensen die de Italiaanse situatie geanalyseerd hebben weten alvast dat dit niet uit te sluiten is » Forum

Ik beweer niet dat dit voor de Bende hetzelfde verhaal is. Ik zit tot tegenindicatie persoonlijk nog altijd meer op de piste maffieuze wapen/drugshandel met eventuele betrokkenheid geheime diensten (maar dan eerder Israël), maar ik hou wel rekening met de hypothese NATO-SDRA8-DIA (niet Stay-Behind maar een soort schaduw-"Gladio"). Ik zou ze alvast niet staalhard durven naast me neerleggen, de nieuwe elementen zijn interessant en ze lijken me minstens toch wel het overwegen waard. De pistes kunnen zelfs in zekere mate verenigbaar zijn (toch voor de 2° golf).

Re: Getuigenis Joël Lhost

Voor wie het moeilijk vind te aanvaarden dat de DIA, CIA of Mossad hierachter kan zitten en denken dat het de acties van één dolgedraaide geheim agent is:

Leer eerst hoe die diensten werken, verdiep je eens in hun geschiedenis. Zelfs als je de niet gecensureerde "officiele" geschiedenis bestudeerd dan weet je al tot wat ze in staat zijn en hoe ze te werk gaan en dat ze dus niet zouden terugdeinzen voor dit soort operaties. Het is zelfs klein bier vergeleken met wat ze hebben aangericht in landen zoals Laos, de Filipijnen, Vietnam, Thailand, Afrika, Zuid Amerika, .... noem maar op.

Om het Bende van Nijvel-dossier te leren begrijpen, moet je je verdiepen in de werking van geheime diensten. Het verbaast mij enigzins dat er nog mensen zijn die nu verrast op dit nieuws reageren.

Servo per Amikeco

66

Re: Getuigenis Joël Lhost

Probleem is dat geen enkele Belgische politieker er zijn handjes zal aan branden!

Re: Getuigenis Joël Lhost

Probleem is ook dat geheime diensten zich in hun acties primair richten op politieke doelen (of politiek actieve/riskante personen). Delhaizes, taxi's en restaurants in Beersel passen niet goed in zo'n plaatje. Nog een probleem is dat de moordenaars van de Mossad, CIA en consorten professionals zijn. Die voeren een gerichte taak uit en maken dan dat ze wegkomen, na een gedegen voorbereiding. Een professionele killer gaat niet doodgemoedereerd kip eten en champagne drinken nadat hij een minuut eerder een 72-jarige huisbewaarder met zes kogels van het leven heeft beroofd. Een professional maakt dat hij wegkomt en gaat ook niet telkens hetzelfde wapen gebruiken. 

Het klopt dat geheime diensten smerige dingen doen. Maar daarmee zijn niet alle smerige dingen gedaan door geheime diensten.

Getuigenissen zoals van Joël Lhost moeten zeker aangehoord worden. Maar ze moeten met scepsis worden gelezen, zeker omdat het om gebeurtenissen van 30+ jaar geleden gaat. Ik zeg niet dat alles gelogen is. Een deel ervan kan waar zijn, maar de rest kan een constructie achteraf zijn die het waargebeurde deel zin geeft. Dat is zelfs meer dan waarschijnlijk, want zo werkt het menselijk geheugen. Wie zich verdiept in geheugenpsychologie komt zulke praktijkvoorbeelden keer op keer tegen.

68

Re: Getuigenis Joël Lhost

Joël Lhost moest paraat staan om als noodplan de overvalwagen naar Chièvres te loodsen moest er iets misgegaan zijn, maar er was niets misgegaan dus kon de overwagen naar zijn schuilplek rijden. En ik las dat de leden van WNP soms in het niets verdwenen in de buurt van Lasne en Ohain, dan zou het best kunnen dat ze een schuilplek hadden waar niemand kwam of waar er geen huizen stonden dus vermoed ik dat hun schuilplek de atoomschuilkelder was op de rand van het Hallerbos in Braine l'Alleud.

Re: Getuigenis Joël Lhost

Ik vind het raar dat er behalve in bovengenoemd artikel nergens een woord vuil gemaakt wordt aan deze zaak.Is er na zoveel jaren dan onverschilligheid opgetreden? Als er echt iets van aan is, is dit een schandaal dat op de voorpagina van elke krant hoort te staan, al is het maar om de druk op te voeren. Eigenlijk zou er een soort petitie gelanceerd moeten worden die de regering dwingt om alle informatie vrij te geven.

Re: Getuigenis Joël Lhost

Pas bij een arrestatie komt het in het nieuws. De pers heeft de zaak in de loop der jaren geprobeerd op te lossen maar heeft gefaald en wacht nu af.