Re: Getuigenis David Van de Steen

En vooral dat men David terug in de winkel is gaan opzoeken. Want dat lijkt me toch wel duidelijk te zijn. kenza, ik heb zowat dezelfde mening. Ze moeten iets gezien hebben (misschien hadden ze zelf de ernst niet van door). Haemers/Tyack hebben geen spijt van hun daden, dat hebben ze zelf 1000 keer gezegd. Ze waanden zich supersterren en dachten dat ze de nieuwe Bonnie & Clyde waren.

Wanneer deze opdracht "in het belang van het land" moest uitgevoerd worden, is het natuurlijk voor de uitvoerders "aanvaardbaar" om mensen neer te kogelen. Dan zijn de slachoffers (onrespectvol) collateral damage voor een hoger doel. Ik vermoed dat men de "uitvoerders" ook voor de gek gehouden heeft, of dat ze gechanteerd werden. Het was dit of 30 jaar de bak in voor één van hun misdrijven. 

Stel je staat op het punt om de helft van uw leven opgesloten te worden. En dan krijg je een aanbieding om "het land/Europe te redden". Je misdaden worden geklasseerd en je bent vrij man + de buit van de overval mag je zelf houden. Waarschijnlijk zijn de opdrachtgevers nadien hun beloften niet nagekomen. Reden ontvoering VDB? Reden moordbekentenis De Staerke aan pers? Uiteindelijk werd alles toch van hogerhand weggelachen. Wie blijft lastig doen wordt gezelfmoord, verongelukt, ...

Zoals Bultot in het filmpje (VRT 1995) zegt: wapens in ruil voor drugs (Bende Farcy, via Overboelare/Everbeek). Ook nog volgens Bultot, de wapenindustrie mag je niet aan raken want die hun macht is eindeloos. Is er een deal slecht afgelopen? Volgens Bultot werden deze transacties "financieel geregeld" door Finné (Bank Copine).

Het is één spinnenweb zoals bij de Maffia. Net daardoor is het moeilijk om de waarheid te achterhalen. Overal hebben ze hun mannetje (op basis van chantage?) om de zaken te verdoezelen, bewijzen te vernietigen, dwaalsporen te maken, ...

Re: Getuigenis David Van de Steen

Waarom gingen de aandelen van Delhaize ineens schommelen/kelderen. Ik heb er niet veel verstand van, maar daar moet ook een reden voor zijn. Waarschijnlijk gelinkt aan chantage/maffiapraktijken. Zoals maffia door incidenten probeert bedrijven te kelderen, om ze daarna goedkoop over te kopen? + Laat mensen in de problemen komen dat ze van jouw afhankelijk worden > creëer een groep van mensen met zelfde probleem in alle lagen van de bevolking (door chantage, schulden, afpersing, verslaving,...) en zorg dat deze je opdracht uitvoeren. Je hebt overal een mannetje die voor jou het vuile werk doet.

Loopt het fout af, worden zij opgepakt. Jij gaat vrijuit, want waarschijnlijk hebben ze nooit de hoofdopdrachtgever gezien.

Re: Getuigenis David Van de Steen

Op één van de posts van René Haquin vertelde ooit een man (die nogal erg getroubleerd leek wel, ofwel was dit opzettelijk om zich te verschuilen) dat hij samen met zijn echtgenote naar Delhaize ging. Hij parkeerde zich bovenaan op dak van Delhaize (Ukkel denk ik), en zijn vrouw ging alleen de winkel binnen. Zijn vrouw moet daar lang rondgehangen hebben en hij had een raar, verdacht gevoel, ook omwille dat zijn huidige ex-vrouw verandert was en zich met totaal andere mensen ophield. Enkele minuten nadat ze wegreden is de overval gepleegd. Hij had het gevoel dat zijn vrouw moest gaan verkennen of aanwijzingen geven.

Over Aalst lezen we ook de meest uiteenlopende dingen, alsof er personen waren die 'aanwijzingen' gaven aan uitvoerders. De personen voor appartement Van Den Abiel? Moest men zeker zijn dat Fam. Van Den Steen naar Delhaize was?

34

Re: Getuigenis David Van de Steen

Ik heb echt een sterk vermoeden dat er zich iets afgespeeld heeft op het industrieterrein van Erembodegem juist voor de overval in Aalst. Ik denk dat ze daar aan de oude vervallen watermolen met die leegstaande schuren en dat autokerkhof afgesproken hebben om van daaruit met hun 2 voertuigen te vertrekken voor hun moordtocht! Van daaruit reed de Golf naar de Delhaize van Aalst en de Mercedes naar Osbroek, die plek is heel strategisch gelegen en voor Mendez en Bouhouche niet onbekend!

Re: Getuigenis David Van de Steen

Kenza, deze keer zit je er helemaal naast want het bedrijf A.A.R.C. van de familie Van De Steen verhuisde pas veel later na de overval in Aalst naar de industriezone in Erembodegem. Ze kunnen dus helemaal niets gezien hebben in de Watermolenstraat vlak voor de overval.

Als ik het goed voor heb (anders moet David het via Ben laten aanpassen) was de firma A.A.R.C. achtereenvolgens op de volgende adressen gevestigd:

  • 1981 - De Gheestraat 12 in Aalst

  • augustus 1983 - Gustaaf Papestraat 27 in Aalst (*)

  • juni 1990 - Industrieweg in Erembodegem

  • juli 1998 - Watermolenstraat 14 in Erembodegem

(*) De garage van Podevijn was gevestigd in de Sint-Jobstraat 99, waarvan de achterkant uitgaf op de Gustaaf Papestraat.

Als ze al iets zouden gezien hebben dan zou het in de Gustaaf Papestraat geweest zijn en niet in Erembodegem.

36

Re: Getuigenis David Van de Steen

Ik heb mij laten vertellen dat er op het industrieterrein een familielid woonde. Dat de firma van het riviseren van electrisch automateriaal er pas een paar jaar later kwam, dat wist ik wel. In de jaren 80 was het daar een donker gat. Het rare is, er stond een Ford Transit (dezelfde dat beschoten is in Nijvel) er stond een Renault 21 (dezelfde dat beschoten is in Aalst) er stond een BMW 5 serie (dezelfde dat beschoten is in Aalst), toevallig stonden (staan er nu nog) ze allen bij elkaar. Ik vermoed dat de link met de familie Van den Steen daar te rapen is. In de jaren 80 werd er daar in die ouwe schuren aan auto's gesleuteld en er werd ook af en toe geschoten op projectielen dat aan de spoorwegberm stonden.

37

Re: Getuigenis David Van de Steen

Dus als we er van uit gaan dat het WNP was bij de overval in Aalst dan weten we ondertussen al - o.a. door de getuigenis van Joel Lhost - dat ze eerst heel goed voorbereid werk deden. We weten dat ze telkens met een confortzone werkten op een in te schatten afstand van de locatie waar ze gingen toe slaan. Ik kan niet geloven dat ze eerst nog wat toertjes gingen rond rijden in Aalst om dan ineens de parking op te rijden als een bende roekeloze zotten en te beginnen schieten. Neen, deze groep was heel gediciplineerd en alles goed tot in de puntjes voorbereid.

Ik vermoed dat ze eerst achter de - in 1985 - ouwe wasserij stonden waar het autokerkhofje was bij de vervallen watermolen met tal van leegstaande schuren op de Watermolenstraat. Vandaar hebben ze eerst geluisterd via hun walkie-talkie of de politie of rijkswacht ver uit de buurt was, dan zijn ze vertrokken via het veldwegje (dat nu niet meer bestaat) dat over de brug van de autosnelweg gaat en bijna aan het Houten Hand uitkwam. De Mercedes reed rechtdoor het wegje naar het Osbroekpark in en de Golf GTI is naar de Delhaize van Aalst gereden.

Ik kan mij echt niet inbeelden dat deze professionele bende (WNP) ergens op cafe of in de sexdreef heeft staan wachten want dan had hun gegarandeerd iemand gezien, want Aalst is heel dicht bevolkt. Overal zit er iemand te vissen, in ieder parkje loopt er iemand met een hond of zo en de parkingen waren en zijn nu nog niet rustig, er is altijd wel iemand en terug heeft niemand hun met zekerheid gezien.

Dus wil dit zeggen dat ze terug uit het niets kwamen en dat kan alleen van op een verlaten ingesloten plek waar er geen huizen stonden en dan is het terrein achter de oude wasserij de iedeale plek. Plus dat deze plek gekend was door Bouhouche en Mendez. Van de link met we familie Van de Steen ben ik inderdaad niet zeker maar dat ze van daaruit zijn vertrokken en dat ze daar al eens verkend en rond gehangen hebben, heb ik een heel groot vermoeden!

Re: Getuigenis David Van de Steen

Ja kenza, dat is best aan te nemen. Een professionele aanval beschikt over verschillende fases. Het moment voor men groen licht ontvangt bevind het team zich in wat de Final Assault Position noemt, kortweg FAP. Dit moet een plek zijn waar de leden de laatste voorbereidingen kunnen treffen om klaar te zijn voor actie.

Of deze plek ideaal is, dat hangt van de toenmalige omstandigheden af. In regel wil je niet ergens zitten wachten waar je aanwezigheid direct argwaan kan wekken. Een rustige parking ergens uit de buurt van de drukte zou dan ideaal zijn.

Tijdens de volledige actie zouden er nog andere voorafgesproken locaties operationeel geweest zijn:

  • Een ERV: Emergency Rendez Vous, plek waar men samenkomt indien er zich een noodsituatie heeft voorgedaan en men zich moet hergroeperen of verbergen. Er zouden er verschillende langs de route en in de buurt van de killzone moeten zijn. De wegen erheen zouden grondig verkend zijn door het team zodat ze er blindelings heen konden indien nodig.

  • Een FRV: Final Rendez Vous, plek waar men samenkomt na afloop om spullen af te geven, om te kleden, debriefing, ....

Indien er observatie teams betrokken waren achter de schermen, dan zullen die op zich mogelijk ook de taak gehad hebben op de RV's te vrijwaren.

De extractieroute die men uit Aalst heeft gebruikt heeft ook veel kenmerken van wat men een detectieroute noemt. Dit is een techniek van anti-surveillance waarbij men gaat vaststellen of men gevolgd wordt. Bij een serieuze detectieroute kan men contra surveillance teams inzetten die op strategische punten langs de route post vatten om een volgteam te kunnen detecteren.

Als we het hier over echte professionals hebben, dan is de kans groot dat ze onderricht hebben gekregen in deze technieken en dat er medewerkers achter de schermen bleven om hen hierbij te helpen. Het is de veiligste manier om zeker te zijn dat je ongemerkt gevlucht bent.

Servo per Amikeco

39

Re: Getuigenis David Van de Steen

DeadLetterBox, als u eens in de buurt bent, raad ik je aan deze plek eens te bezoeken. Ze is heel kort bij de Delhaize van Aalst, heel kort bij het Osbroekpark, heel kort bij de autosnelweg, heel kort bij de gewestwegen Aalst-Ninove, Aalst-Geraardsbergen en de steenweg Aalst-Ninove. Nu is de streek die ik beschrijf onherkenbaar veranderd in vergelijking met 1985, nu loopt het dood. In 1985 kon je weg via de tunnel onder de spoorweg die via een veldweg naar Welle liep en langs achter de firma Wellstraler kwam je uit op de steenweg Aalst-Ninove. In 1985 stond er er zeker geen enkel huis en nu trouwens nog niet, dus ideaal om zoals u zelfs schrijft bij professionele bendes om eerst vooraf op groen ligt te wachten dat de operatie kan doorgaan.

40

Re: Getuigenis David Van de Steen

Kunnen we David zelf niet eens aanspreken hierover? In zijn boek lees ik niets over rare toestanden aan die plaats. Even navragen is beter en makkelijker, dan hier vele paginas met gissingen te vullen.