Re: Rodolphe Culot

Volgens Bouten verloor Culot een voet tijdens een autorace. Vermeldt hij ook wanneer? De naam Rodolphe Culot komt nl. meermaals voor op de deelnemerslijst van autokoersen in 2006 en 2008. Ik vind echter geen enkel krantenartikel over het feit dat hij tijdens een race zijn voet is verloren.

Soit. De man lijkt zeker een interessant profiel te hebben. Ik vraag me echter toch af wat er van waar is want als je het interview van Cathérine Van Camp erop naleest zegt zij niets over het feit dat ze iemand zou herkend hebben en dit al jaren tegen de speurders zou gezegd hebben. Het interview met Hilde Geens komt uit Humo en dateert van oktober 2004, dus vóór de ontmoeting van Bouten met Catherine Van Camp. Het is goed om in deze topic even een aantal antwoorden van Catherine Van Camp over te nemen.

Zag u het gezicht van die indringer?
"Nee, hij droeg het masker van een oude man." (...)

"Die andere dader heb ik trouwens op geen enkel moment te zien gekregen." (...)

Hebt u zelf enig idee waarom uw vader vermoord werd? In De Morgen stond onlangs dat hij voor zijn dood zou zijn gefolterd. Dat maakt roofmoord niet echt waarschijnlijk.
"Wij hebben dat soort rare verhalen ook gehoord. Zo zou mijn vader, voor hij doodgeschoten werd, eerst de laarzen van de moordenaar hebben moeten kussen. Maar de speurders hebben mij nooit zoiets gezegd, en de jobstudente die zich met mijn vader op de parkeerplaats bevond ook niet. En wie anders kan het weten? Er heeft zich nooit een andere getuige gemeld."

Onderzoeksrechter Jean-Marie Schlicker, die jarenlang het onderzoek naar de moord op uw vader en zijn activiteiten heeft geleid, denkt dat uw vader zich verzet heeft en daarom werd vermoord. Het leek toch meer op een roofmoord dan op een liquidatie, vertelde hij in de tweede Bendecommissie.
"Ik heb dat altijd gedacht. Ik denk dat de daders echt die wagen wilden, de Porsche. Misschien dat ze razend werden toen ze merkten dat mijn vader de sleutels niet had? Misschien heeft hij zich inderdaad verweerd, en die ene dader zijn masker afgerukt? Dan zou hij hem gezien hebben, en werd hij een hinderlijke getuige." (...)

Volgens datzelfde parlementaire rapport werd de vrouw in de dagen na de arrestatie van de twee bedreigd, en is ze daarom op haar woorden teruggekomen.
"Dat weet ik niet. Eén ding weet ik wel, de dader die op ons geschoten heeft in de keuken, zit nu in de gevangenis."

Wat bedoelt u nu? Dat de politie de dader kent?
"Absoluut. Volgens de speurders heeft die verdachte tegen een celgenoot zijn mond voorbijgepraat. Hij zou gezegd hebben dat het er die nacht ‘heel grappig’ toegegaan was in Les Trois Canards, want ‘één van de meisjes had in haar broek geplast’. In feite had de dader, toen hij op die jobstudente vuurde, door de koelkastdeur geschoten, daar stond een fles witte wijn in, en die was uitgelopen."

Had hij het verhaal niet ergens in een krant gelezen of zo?
"Wie zoiets vertelt, was er zelf bij. Maar de verdachte heeft later tegengesproken dat hij zoiets ooit gezegd zou hebben."

Zit de verdachte nu nog steeds in de gevangenis?
"Hij is ondertussen uitgeleverd aan Tunesië of Marokko, vertelden de speurders, maar dat is alweer jaren geleden. Op een dag, toen die man nog in een Belgische cel zat, moesten we met het vroegere personeel van Les Trois Canards naar Jumet komen voor een identificatie. De man die in het politiekantoor voor ons stond, leek kleiner dan de dader die ik in mijn hoofd had, maar bij de overval lag ik op de grond: dan lijkt iemand die rechtstaat imposanter. Over zijn stem kon ik al helemaal niks zeggen, want met een masker voor de mond is die sowieso vervormd. Niemand van ons zevenen kon met zekerheid zeggen of hij de juiste man was of niet. Dat was de enige keer in meer dan twintig jaar onderzoek dat ik met een verdacht geconfronteerd ben. Ze hebben me ook nooit de stem van de tweede verdachte laten horen."

Die man moet Mohammed El Bourajradji geweest zijn, volgens de verslagen van de Bendecommissie zijn alle getuigen in Les Trois Canards met hem geconfronteerd. Alleen, El Bourajradji beweert dat hij niet eens in België was, de nacht dat uw vader vermoord werd.
"Het gerecht heeft hem uiteindelijk niet vervolgd, de bewijslast woog te licht om hem voor een Assisenhof te brengen. Het was het woord van de ene tegen de andere, zeiden de speurders."

12

Re: Rodolphe Culot

Merovinger wrote:

Volgens Bouten verloor Culot een voet tijdens een autorace. Vermeldt hij ook wanneer? De naam Rodolphe Culot komt nl. meermaals voor op de deelnemerslijst van autokoersen in 2006 en 2008. Ik vind echter geen enkel krantenartikel over het feit dat hij tijdens een race zijn voet is verloren.

Nee, dat staat er niet bij. We weten alleen dat hij in '89 veroordeeld is tot 4 jaar en na zijn vrijlating naar Spanje is verhuisd. Dus ergens tussen 1993 en ...

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Rodolphe Culot

Ik had gisteren ook al alle Spaanse websites afgespeurd op zoek naar een Culot, maar buiten het feit dat hij enkele jaren geleden af en toe aan rallywedstrijden deelnam, is er niets te vinden. Heb ook de websites van de autoclubs bezocht. Daar vind je veel foto's, maar zonder bijhorende tekst is het moeilijk te zeggen of Culot één van de personen op die foto's is. Wat wel opvalt, is dat de info over de rallywedstrijden dateert van de periode 2006-2008. De laatste jaren duikt zijn naam niet zoveel op. Dus misschien toch een voet verloren?

Daarnaast valt inderdaad op dat de verklaringen van Catherine Van Camp redelijk tegenstrijdig zijn. De taal van de daders, het postuur van de daders, het ene moment is ze 100 procent zeker dat het Culot was, het andere moment lag ze op de grond en kon ze de lengte van de dader niet juist inschatten, ... Met zoveel uiteenlopende verklaringen raken we niet ver. Maar het verandert niks aan het feit dat Culot een zéér interessant profiel heeft.

14

Re: Rodolphe Culot

Ik heb ook al gezocht en vooral deelnemers op het circuit van Nijvel want dat zou het meest voor de hand liggen dat Culot daar ging racen of oefenen want het ligt bij zijn vroegere woonplaats.

15

Re: Rodolphe Culot

Waar - volgens "Wolf" - ook de sudisten (in het bijzonder Vincx) zich gingen uitleven. Vincx die zich - opnieuw volgens "Wolf" - ophield met de ex-rijkswachter Luc Bouchat (nog zo'n race-fanaat).

16

Re: Rodolphe Culot

Ik stel mij hoe langer hoe meer vragen over de waarde van dit spoor. Dit komt voornamelijk door het interview dat Catherine Van Camp heeft gegeven in 2004 en de verslagen van de Bendecommissies. Het interview kan je hier lezen » Feiten

Hieronder een aantal punten:

  • Culot is een reus van 1m90. De dader in Ohain wordt omschreven als een man tussen 1m70 en 1m80 (geen reus dus).

  • Catherine van Camp heeft nooit het gezicht van de dader gezien. De man droeg een masker, Catherine kon zich - vanwege de schrik - nadien niet meer herinneren wat voor masker het was.

  • In het interview uit 2004 zegt ze dat de dader die op hen heeft geschoten in de gevangenis zit: "Eén ding weet ik wel, de dader die op ons geschoten heeft in de keuken, zit nu in de gevangenis." Het gaat hier niet over Culot, die op dat moment van de Spaanse zon geniet.

  • En de belangrijkste uitspraak: "Over zijn stem kon ik al helemaal niks zeggen, want met een masker voor de mond is die sowieso vervormd." In het nieuwe boek van Guy Bouten lezen we dan opeens dat "Catherine de stem en de fysionomie van Culot heeft herkend, want ze waren ooit jeugdvrienden".

  • Over de taal: de gangster in de keuken sprak Frans maar kon een tweede taal. Catherine weet niet wat de tweede taal was die de gangsters gebruikten, maar het was geen Europese taal (waarschijnlijk Arabisch). Bestaat er één aanwijzing dat Culot een niet-Europese taal kon spreken?

Ik moet bij deze verdachte aan volgende scène denken uit de film Zodiac » YouTube

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17

Re: Rodolphe Culot

Er waren minstens twee daders bij de overval in Ohain. Als ik me niet vergis, was het Adriano Vittorio die met deze overval tegenover een celgenoot had opgeschept, hoewel de spreekwoordelijke korrel zout hier best op zijn plaats is. Cathérine vertelde dat de dader "die op ons [Cathérine en anderen, binnen in het restaurant] heeft geschoten in de gevangenis zit". Maar ze zegt niet dat het diezelfde dader is die buiten op haar vader heeft gevuurd. Ze hield de piste open dat haar vader mogelijk het masker van de dader had afgerukt, hem heeft herkend en "een hinderlijke getuige" werd, en misschien om die reden werd vermoord. 

Hoe dan ook: de overval in Ohain lijkt me een atypische Bende-overval. Ook Cathérine had de indruk dat het de daders om de Porsche te doen was. En het minste wat men in dat geval kan zeggen, is dat dit inderdaad een atypisch element is, wegens het feit dat het geen Saab of Golf was die in Ohain werd gestolen. 

Een foto van Rodolphe Culot zou hoe dan ook handig zijn.

Re: Rodolphe Culot

Ze kwamen voor de Porsche (geen sleutel), graaien in de kassa (leeg), maar nemen uiteindelijk genoegen met de Golf.

Re: Rodolphe Culot

noorderling wrote:

Ze kwamen voor de Porsche (geen sleutel)

* Herstel, de ene overvaller riep om de sleutels van de Porsche. Of ze ook daadwerkelijk de Porsche wilde meenemen, staat niet vast.

Re: Rodolphe Culot

Een member op tueriesdubrabant vraagt zich af of er een mogelijk verband is tussen Jaques Culot (eigenaar van de Audi 100 die beschoten werd in Genval en naderhand gestolen bij de garage) en Rodolphe Culot.

Kumbaya, it never hurts to help !