111

Re: Kester

Beveiliging? Ergens niet binnen geraken? Ik ken maar zéér weinig sites waar dit van toepassing is.

Re: Kester

Ernstig blijven toch.

113

Re: Kester

Héél ernstig. Tot 9/11 kon je met een kartonnetje (parkeerkaart) binnen in de gebouwen van de EG met de wagen en er daarna vrij in rondlopen, o.a. Europees parlement. Kazernes? meestal volstaat zeggen wat je komt doen en dat je weet waar je moet zijn.

  • SHAPE: ID check en dan mag je er rustig met de wagen rondrijden.

  • NATO: Moeilijk, zeer grondige check.

  • Politie: Nu nog steeds mogelijk om vrij in de gebouwen rond te wandelen na aanmelden als (geen id controle).

  • Gerechtsgebouwen: Zeggen dat je weet waar je moet zijn en de wachters begeleiden je (géén id controle).

  • Nucleaire installaties : no way, daar geraak je zonder screening niet binnen.

  • FN Herstal: id-kaart en collega brengen je binnen, uitgangscontrole is lachertje (er bestaat een gebouw waar géén controle is).

  • Etcetera.

114

Re: Kester

LEO wrote:

Een simpel vraagje: Wat indien de bevelhebber van basis Kester de opdracht zou krijgen om hulp en bijstand te verlenen aan bijv. een oefenactie van Special Forces of iets dergelijks?

Hoe zie je dat dan? Ik bedoel, wat zou de specifieke vraag kunnen zijn waarbij de basis van Kester bijstand kan verlenen aan de Special Forces? Het enige dat ze van betekenis konden hebben was datacommunicatie. Kester was een permanente basis die niet verplaatst kon worden maar het Belgisch Leger beschikt wel over materiaal die het mogelijk maakt om communicatie op te zetten in bijvoorbeeld een conflictgebied waar ze aanwezig zijn die verplaatsbaar is. Dat is maar normaal dat je kan communiceren met elkaar uiteraard. Dat is geen geheim, fotos van die apparatuur kan je zelfs gewoon op de website van Defensie zelf vinden. Dat is trouwens niet zo speciaal en meer dan normaal. Praktisch elk land heeft dat materiaal (elk land groter dan Liechtenstein bij wijze van spreken). Ik denk dat Kester weinig kon betekenen voor de Special Forces, maar misschien heb je een specifiek voorbeeld waaraan je denkt ?

luk paard wrote:

Misschien dat er door de bewakers aldaar wel eens een scenario geoefend werd maar ik denk dat dit intern was ... de militairen betrokken bij zo een post dus.

Zoals elke militaire basis wel zal hebben, hoe groot of klein die ook mag zijn, en zoals vele bedrijven en fabrieken hebben, zijn er wel evacuatieplannen voor bijvoorbeeld in geval van brand (ik zeg maar iets). De specifieke oefeningen die eventueel gehouden werden waren eerder met betrekking op het feit van wat er gebeurt als de communicatie weg viel door eender welke reden, want communicatie moet blijven verzorgd worden, ook bij het uitvallen van bijvoorbeeld de complete basis.

De basis wrote:

Beveiliging? Ergens niet binnen geraken? Ik ken maar zéér weinig sites waar dit van toepassing is.

Oke ja, je hebt gelijk, als je het puur op "binnen geraken" bekijkt. Er moet verschil gemaakt worden tussen "ergens ongewenst binnen geraken" en "ergens ongewenst en ongemerkt binnen geraken".

Als de Bende Van Nijvel met een Golf GTI door de omheining van de Kesterbasis vlamde zaten ze op de basis. Als die gevolgd werden door nog wat andere kompanen en daar binnen vielen mee een man of 20 die zwaarbewapend waren, welnu, dan had geen enkele militair op Kester aanwezig het overleefd als ze die allemaal wouden afknalden of granaten op smeten. Dus ja, 't is te zien hoe je "beveiligd" natuurlijk bekijkt. Ik denk dat het niet onopgemerkt zou blijven als je op zo'n manier zou binnenvallen.

Onopgemerkt de basis betreden leek me een pak moeilijker enkel en alleen al om de reden dat het echt wel een zeer kleine basis betrof. Als "Bende" zou je het uzelf wel extreem veel moeilijker maken om daar te gaan binnendringen, laat staan om er u nog eens enkele uren te gaan verbergen ook. Eender welke garagebox of loods of bedrijf of boerderijschuur of garagist is 100x geschikter en veel makkelijker als schuiloord.

De basis wrote:

Tot 9/11 kon je met een kartonnetje (parkeerkaart) binnen in de gebouwen van de EG met de wagen en er daarna vrij in rondlopen. oa Europees parlement.

Dat kan ik best wel geloven. Als je bij grote gebouwen waar duizenden mensen werken of passeren per dag de beveiliging kan omzeilen, dan kan je er wellicht rondlopen zonder er al teveel vragen zullen gesteld worden bij uw aanwezigheid. Bij de basis van Kester ligt dit wel een beetje anders. Die is zodanig klein dat als ge bij wijze van spreken een scheet laat, iedereen het gehoord heeft. Als er iemand in mijn living zou rondwandelen terwijl ik ook in de living zit, zal ik deze ook wel gezien hebben. Daar hoef ik zelfs geen detectiesystemen voor te hebben.

De basis wrote:

Kazernes? Meestal volstaat zeggen wat je komt doen en dat je weet waar je moet zijn.

Zelfs al had de poort in Kester open gestaan en je zomaar naar binnen zou gewandeld hebben, was je gezien. Laat staan dat je er u zou gaan verstoppen (en al zeker niet ongemerkt zou binnenrijden). Zelfs als iemand de toelating had om de site in Kester te betreden als buitenstaander of bezoeker had men u niet alleen in een ruimte gelaten. Dat was nu ook niet bepaald moeilijk daar, door de geringe omvang van de gebouwen.

Non semper ea sunt quae videntur

115

Re: Kester

Beste Raf, ik heb je berichten hier nog eens herlezen en ik kan bevestigen dat wat je conclusies zijn over de fax die je gevonden hebt en beschrijft in post #37 hier, de juiste bevindingen bevatten. De mast werd zoals je verder vermelde inderdaad vernieuwd in de loop der tijd van uitzicht. Hedendaags hangen er bijvoorbeeld antennes in van Orange/Mobistar en Base/Telenet welke het ministerie van Defensie een kleine bijverdienste oplevert.

Behoudens specifieke vragen van de forumbeheerder of specifiek aan mij gerichte vragen waarbij verduidelijking gewenst of noodzakelijk is, acht ik het verder niet meer relevant om in dit topic te antwoorden omdat ik van mening ben dat alles gezegd is geweest met betrekking op Kester en de Bende Van Nijvel, waarover dit forum tenslotte gaat.

Non semper ea sunt quae videntur

116

Re: Kester

luk paard wrote:

En ja, zo kwam ik in de jaren tachtig toen ik met mijn toenmalig liefje (afkomstig van Halle/Lembeek) van Gooik naar Halle reed weliswaar langs de binnenweg ... dus via Lennik en de Pelikaanberg, eens (en ik ben kwasie zeker hoor, ook nu nog als ik zijn foto zie van die tijd) Kapllan Murat tegen in een zware Audi (model van die jaren) tegen enorm hoge snelheid ter hoogte van Breedhout! Er zaten nog twee personen meer in die Audi! En dat was zo een rotvaart, de Audi zwiepte doorheen de bocht daar, het gezicht van de chauffeur (Kapllan dus ben ik vrijwel zeker) in een grimas van opperste concetratie, dat we er over hebben gepraat in de auto.

Dat je Murat Kapllan herkent in een rotvaart is heel interessant. Wie herkent er nu iemand in een rotvaart?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Kester

kenza wrote:

Waar hebben ze zich dan verstopt? Van Aalst tot Kester zijn ze ontelbare keren gespot! Ze zijn het laatst gespot op het kruispunt Hogeberg (kester) en dan zijn ze verdwenen! In Heikruis was de mis juist gedaan van de abdij waar heel veel volk naar toe gaat. Niemand heeft de Bende gezien! En de enige andere weg is via Halle en dat is een stad en daar heeft ook totaal niemand de bende gezien en de Golf doe Joost Van Stichel heeft opgemerkt in Saintes was een andere Golf! Het kan niet anders dan hun schuiloord was op de Kesterheide. Let ook dat er oefenpatronen zijn gevonden die op kartonnen borden van de Gordel waren gekleefd van het jaar 1983.

Ik lees hier en daar dat een getuige de Golf zou gezien hebben in Saintes. Dit klopt totaal niet, hij zag de Golf in Bierghes op de Route de Quenast nabij Rebecq.

118

Re: Kester

Inwoner van Aalst, de Golf die opgemerkt is door Joost Van Stichel was een ander type Golf als de Golf van de overval in Aalst. Deze diende net zoals het Bois de la Houssieres en de wapens in het kanaal als dwaalspoor. De Golf van de Delhaize in Aalst is toevallig het laatst gezien in Kester waar er toevallig een leegstaande militaire basis was. En zoals nu loopt - o.a. het verhaal van cobra - wordt het alsmaar meer duidelijk dat Kester best zou kunnen. Niets spreekt het tot nu toe tegen.

Re: Kester

Dat het een dwaalspoor kan zijn ga ik zeker niet tegenspreken. Maar het betrof wel degelijk een donkerkleurige Golf van het type GTI gelet op de snelheid en het geluid dat de wagen maakte. Daarnaast is diezelfde Golf iets verderop (+-500m) op de Route de Quenast gespot aan een woning, de mannen zaten er niet meer in. Dus zelfs als dit een dwaalspoor was dan nog moet er worden onderzocht wie er woonde. Tevens is hij niet de enige getuige, er was iemand die de Golf achterna reed tot in Bierghes wie deze getuige was weet vermoedelijk alleen journalist Dupont.

120

Re: Kester

kenza wrote:

En zoals nu loopt - o.a. het verhaal van cobra - wordt het alsmaar meer duidelijk dat Kester best zou kunnen. Niets spreekt het tot nu toe tegen.

Foutje in jouw zin geslopen waardoor ik niet begrijp wat je wil zeggen, kan je die zin verbeteren aub en een heel klein beetje verklaren waarom je naar cobra verwijst, ik ben niet mee.