Re: Kester

Vermoedelijk aan de oude baan van Aalst-Denderleeuw richting Ninove (kruispunt Den Doorn?). En richting Brussel/E40? Kuros verklaarde ooit dat ze al Denderhoutem (binnenbaantjes) zouden rondgereden zijn ... via Erembodegem? Was richting Denderleeuw-Liedekerke-Okegem-Pamel geen andere optie (binnenbaantjes)?

Re: Kester

In die tijd duurde het wel eventjes vooraleer alle brigades in de omgeving op de correcte hoogte van het gebeuren waren en al zeker een nationaal of regionaal alarm af ging! Dus vooraleer er roadblocks ruimer dan de onmiddellijke omgeving van de ordediensten die meteen werden gealarmeerd opgezet werden gingen er kostbare tijd verloren (nu met de communicatie middelen vandaag is dit geheel anders uiteraard) en dus is het zaak van heel snel weg te zijn via de kortste en snelste weg.

Kortom die binnenwegjes om van Aalst naar Halle en verder te rijden? Heb jij die wel eens gereden dan? Ik ken die wegjes en streek wel hoor en geloof mij je verliest er heel veel tijd. De steenweg volgen is een recht snel stuk en de binnenwegjes zijn kilometers alom om dan toch alsnog later dan via de snelle weg op het zelfde punt uit te komen met ... precies: intussen wel de kans op een roadblock!

Kortom, weinig professioneel en heel risicovol! Te vermijden dus na een drieste overval! Geloof mij, de bende kon niet sneller en veiliger weg geraken dan via de rechte steenwegen en dit zelfs vooraleer er nationaal politiealarm was! Maar nog eens, misschien zijn die Golfjes die allemaal en overal werden gezien niet eens bij de overval betrokken geweest (langs links of rechts zoals jullie zeggen).

club_le-happy-few wrote:

Vermoedelijk aan de oude baan van Aalst-Denderleeuw richting Ninove (kruispunt Den Doorn?). En richting Brussel/E40? Kuros verklaarde ooit dat ze al Denderhoutem (binnenbaantjes) zouden rondgereden zijn ... via Erembodegem? Was richting Denderleeuw-Liedekerke-Okegem-Pamel geen andere optie (binnenbaantjes)?

Ook hier: dit moet je eens doen hoor. Al dat gekronkel door kleine gehuchtenkerntjes ook. Intussen had de politie wel al de nodige gegevens over de overval en kon overgaan tot roadblocks. Dus waarom veel tijd verliezen via binnenwegjes om nadien toch die steenweg te nemen richting Halle en taalgrens verder over (zoals beweerd wordt). Dus vluchten via binnenwegjes en dan te Halle of de taalgrens Edingen, Tubize, Bierk whatever toch op een versperring te stoten. Niet echt professioneel of onder leiding van commando's toch?

253

Re: Kester

Zelfs zonder roadblock's waren de politie en rijkswachtbrigades alert tijdens de toenmalige weekend avonden! Ik weet uit ondervinding dat er vele mobiele patrouilles rondcirculeerden op de rijks- en gewestwegen. Een toevallige confrontatie op deze wegen was zeker niet uitgesloten.

254

Re: Kester

Ik kan enkel spreken uit eigen ervaring met binnenwegen in de jaren 80. En ik kan je verzekeren dat als je reed in rallyestijl je langs de binnenwegjes toch sneller ter plaatse was in welke richting dan ook in die regio. In die tijd hebben we vaak geraced op die binnenwegjes en je was overal sneller dan via de grote wegen. Je moest uiteraard wel je weg kennen.

Re: Kester

LEO wrote:

Zelfs zonder roadblock's waren de politie en rijkswachtbrigades alert tijdens de toenmalige weekend avonden! Ik weet uit ondervinding dat er vele mobiele patrouilles rondcirculeerden op de rijks- en gewestwegen. Een toevallige confrontatie op deze wegen was zeker niet uitgesloten.

Dat zeg jij hier en dat was zeker ook zo toen er alarmen werden afgekondigd! Echter, onmiddellijk na een overval toen is niet het onmiddellijke van vandaag en zelfs verre van! Overigens waren de brigades, eens Aalst uit en Ninove voorbij niet echt sterk bemand en stond voor de regio Galmaarden en Gooik om die bv. te noemen (wat niet min is qua omvang) enkel ofwel Galmaarden ofwel Lennik/Gooik in.

Neen, met een goede rijder en snelle wagen was je heel snel ver weg en zeker dus als je kwasie in rechte lijn kan! Iets wat van Aalst naar Halle en verder riichting de taalgrens heel erg goed mogelijk was.Zelf heb ik die wegen jarenlang gereden bij het uitgaan zowel overdag als tijdens de nacht!

256

Re: Kester

HIPA wrote:

Verleden jaar was ik alleen op 9 november op de parking. Er kwam een man bij mij met een raar verhaal. Toen hij als kind achter een pakje chips ging stond er een Mercedes op de parking voor de ingang achteraan, deze man gebaarde met openstaande ruit; "maak dat je weg bent", dit met armen in de lucht! Het kind begreep er niets van en ging binnen, toen hij aan de kassa stond begon de overval! Hij kwam de auto terug tegen 20 min na de overval voor zijn huis, dit was in dezelfde straat als Delhaize niet ver van het rond punt, Houten Hand! Wat deed die Mercedes zo lang nog na de aanslag. Ik vermoed dat hij de bendeleden opgehaald heeft die langs de Osbroek vluchten! Zij moesten nog een tijdje door het bos stapen om terug verder te kunnen instappen. Niks leek wat het was, er zijn nog meerder autos geseind die avond. Onder andere de spookpatrouille van de Rijkswacht die mijn grootvader zag en nadien niemand kende?

Beste Hipa, ik was er verleden jaar ook op 9 november. Wij hebben er u niet mogen ontmoeten. Ook is er niemand opgedoken die zijn verhaal kwijt wilde. Verklaar u nader aub.

257

Re: Kester

Je hebt gelijk, ik heb het opgezocht, het was 9 november 2016. Nader verklaard!

258

Re: Kester

Agent Nevens is de Golf gevolgd en in Ninove was kruispunt De Doorn afgesloten en geen Golf gezien! De Golf is gezien in Roosdaal aan café De Molen door 2 getuigen en bevestigd bij de CWB.

Re: Kester

Hier moet ik even formeel zijn; "een getuigen ziet een Golf" dus niet de Golf.

Quote:

19u49: De Volkswagen Golf verlaat de parking van het warenhuis en vlucht via de Geraardbergsestraat. Ze worden gevolgd door een Ford van de politie van Aalst. 700 meter verder ligt het kruispunt Houten Hand. Daar geeft de Ford de achtervolging op en worden ze ingehaald door een wagen van de rijkswacht.

19u50: Een getuige ziet een Golf op de brug over de E40. De koffer staat open, de wagen rijdt zeer snel en heeft geen lichten aan. De afstand tussen de brug en de Delhaize is 1,8km. Beneden draait de Golf naar rechts, in het Industriepark Zuid en komt even later op de rotonde van Erembodegem waar ze links draaien en de N45 nemen.

19u50: De rijkswacht van Ninove wordt verwittigd en plaats een blokkade aan De Doorn. De blokkade staat er om 19u53 of om 19u58.

20u05: De baan tussen Ninove en Halle, de N28. Net voor Leerbeek zijn er twee bochten en beperkte zichtbaarheid. Een getuige ziet een Golf tegen hoge snelheid passeren, ongeveer 200 km/u. De wagen wordt gevolgd door een BMW.

20u05: De Golf komt aan in Leerbeek en rijdt door een rood licht. De BMW staakt de achtervolging.

20u05: Aan het Hogenbergkruispunt in Leerbeek ziet een getuige een VW Golf met gesloten kofferdeksel waarin twee personen zitten.

260

Re: Kester

HIPA wrote:

Je hebt gelijk, ik heb het opgezocht, het was 9 november 2016. Nader verklaard!

Straf. Toen was ik er ook. Kan me geen Hipa herinneren...