21

Re: PSC

LEO wrote:

Maar welke partij heeft minstens 28 doden op haar conto?

Elke partij, zelfs diegene die nog nooit in een regering hebben gezeten. Ik geef een voorbeeld:

Ik ben geen politiek-expert maar stel dat er eind jaren '80 vanuit de politiek mogelijke aanwijzingen zouden geweest zijn naar bijvoorbeeld de toenmalige PSC/CVP door bijvoorbeeld de toenmalige PS/SP. Mogelijk wist de PSC/CVP van de feiten rond het Agusta-schandaal toen al af (en eventuele bewijzen). Simpelweg "onderlinge chantage" van "als jij dit zegt, dan zeggen wij dat" zou misschien genoeg zijn om beide te laten zwijgen.

Ik weet dat niet natuurlijk, maar het zou me niet verbazen als zo'n dingen gebeuren in de politiek. Dit is dan op partijniveau dat het gespeeld wordt, maar bent u er maar zeker van dat het niet enkel op partijniveau maar ook op de man af gespeeld wordt. Situaties zoals we kennen van "Le Jonathan" en dergelijke, elke partij had wellicht wel gelijkaardige toestanden in hun bezit inclusief bewijzen over hooggeplaatste personen binnen een "concurent-partij". Er waren partij(en) die er zelfs geen geheim van maakten dat ze een eigen inlichtingendienst hadden. Zo zijn er voorbeelden gekend van politiekers waarvan bijvoorbeeld bewijzen waren dat ze naar "de hoeren" gingen (op kosten van de belastingbetaler) om het op zo'n platte manier te zeggen. Dat zijn dingen die we weten, wat weten we dan allemaal niet.

"Chantage", doeltreffender dan men denkt. smile

Non semper ea sunt quae videntur

22

Re: PSC

Dat gaat m.i. over personen en niet over een partij. Die persoon mag dan wel lid zijn van een partij, om hele partij verantwoordelijk te stellen moet bijna het volledige partijbestuur deelnemen/op de hoogte zijn.

23

Re: PSC

Jacques Van Ypersele de Strihou (PSC) kabinetchef van 2 koningen.

24

Re: PSC

Jacques Van Ypersele de Strihou wordt de machtigste man van het land genoemd.

LEO, je bent Generaal Bernaert vergeten, de aller opperbevelhebber van de toenmalige rijkswacht en hij woonde aan zee, als ik mij niet vergis in Nieuwpoort. Bron: zijn doodbrief

25

Re: PSC

Goed lezen vriend, hij staat erbij.

26

Re: PSC

Sorry LEO, had het niet gezien! WNP had banden met CEPIC.

Waarom Delhaize? Omdat Vanden Boeynants geen vlees mocht leveren aan Delhaize! Volgens mij haalde WNP hun sponsorgeld door het afpersen van supermarkten en was Aalst een voorbeeld en betaalt iedereen vanaf dan keurig op tijd. En hebben ze een chantagemiddel tegen prominente personen.

Re: PSC

Wat mocht VDB niet leveren aan de Colruyt?

28

Re: PSC

In de laatste 70 jaar zijn er 42 (federale) regeringen geweest. Daarvan heeft de PSC (en later cdH) en/of CVP (en later CD&V) slechts 3x niet in de regering gezeten. Van die 39x dat ze wel in de regering zat, hebben ze maar liefst 34x de Eerste Minister afgeleverd. Behalve een kleine onderbreking tussen januari 1973 en april 1974 (minder dan 1,5 jaar dus) hebben ze altijd de premier geleverd van 1958 tot 1999. Dat is dus zo'n 40 jaar op een periode van 41 jaar dat ze zowat "de belangrijkste" politieke functie in België hadden.

Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat veel belangrijke functies bij de overheid in die periode opgevuld werden door mensen met een PSC/CVP (cdH/CD&V) signatuur.

Behalve officiële benoemingen heb je ook officieuze benoemingen. Als je in België carrière wilt maken bij een overheidsorgaan dan is het bijna een verplichting om tot een politieke familie te behoren, anders kom je er niet. Het is zeer simpel, hoe groter de partij en regeringsdeelname, hoe belangrijker de postjes zijn om te verdelen.

Belangrijke functies zoals kabinetchefs, directeurs bij ministeries (en zo zijn er extreem veel), chef van de generale staf bij het leger, justitie, administrateur generaal van de staatsveiligheid, commissaris-generaal van de federale politie, (semi) overheidsbedrijven, gouverneurs van zowel de nationale bank als van een provincie, enzoverder enzoverder. Allemaal zijn het in 9/10 van de gevallen politieke benoemingen. Dit is zelfs zo op lokaal gebied (gemeentesecretaris, korpschef van de politiezone, en zelfs een of ander functie zoals dienstchef van de groendienst, 't zijn bijna allemaal officieel of officieus politieke benoemingen).

Een goed voorbeeld zijn gouverneurs. Een provincie gouverneur is officieel "neutraal". In realiteit horen ze alle 10 tot een politieke partij. Vandaag de dag is het zelfs zo dat van de 10, er 5 zelfs als verkozene in een van onze parlementen zat voor ze gouverneur waren. Van de 10 gouverneurs is Briers van Oost-Vlaanderen de enige zonder politieke ervaring voor hij gouverneur werd.

Een minder "saaie" functie, zoals die van administrateur-generaal van de staatsveiligheid, beter gekend als "baas van de staatsveiligheid", allemaal politiek. Ten tijde van De Bende van Nijvel was dat Raes. Voor hij die functie had, had hij belangrijke functies zoals kabinetssecretaris bij 5 verschillende ministers, allen van de CVP/PSC. Rarara welke politieke strekking hij dan gehad zal hebben.

Waarom schrijf ik dit bovenstaande allemaal: gewoon om te tonen dat het eigenlijk vanzelfsprekend is dat je 1001 "belangrijke functies" kunt opnoemen waarbij je een politieke partij kan linken en waarbij het logisch is dat een zeer groot deel uit de CVP-PSC/CD&V-cdH komt aangezien ze de laatste 70 jaar de machtigste politieke familie in België was. Sinds 1950 is het zelfs de enige partij (CVP/PSC) die als enigste partij een regering vormde zonder coalitie te moeten vormen. Dit kunnen we ons vandaag niet meer voorstellen dat 1 "politieke familie" de absolute meerderheid zou halen.

Non semper ea sunt quae videntur

29

Re: PSC

Alles is politiek. Zelfs een brood kopen is politiek.

30

Re: PSC

FreCR, ik moet toegeven dat uw opzoeking van hierboven heel informatief is