Re: Cel Waals Brabant

vleermuisje1971 wrote:

Merovinger, is er al wat bekend over het bovengenoemde? Heeft het bovengenoemde wat uitstaan met nieuws van de laatste dagen?

Ikzelf heb geen verdere feedback meer gekregen van de CWB, maar dat lijkt mij ook normaal. Ik verwacht niet dat ze mij gaan opbellen om te zeggen wat ze met de info aan het doen zijn of gedaan hebben. Ondertussen heb ik een paar weken geleden wel een aantal burgerlijke partijen op de hoogte gebracht van mijn info. Zij vonden de info ook interessant en gaan dit verder discreet doch strikt opvolgen via hun advocaat. Ik heb daar alle vertrouwen in. En neen, het heeft niets met de piste van de laatste weken te maken.

Re: Cel Waals Brabant

Ok, bedankt voor de informatie.

Re: Cel Waals Brabant

Uit de persconferentie van Nathalie en Diederik Palsterman van 31 oktober 2017:

Er zijn belangrijke pistes onaangeroerd gebleven. Dat gegeven is ons bevestigd door meerdere onderzoekers die door de jaren heen aan dit onderzoek hebben gewerkt. Ook door onderzoekers die van het dossier gehaald werden. Deze hebben ons ook geïnformeerd dat ze bepaalde pistes niet voldoende hebben kunnen en mogen exploreren. Ook hebben zij ons in kennis gesteld dat bepaalde pistes afgeschermd werden.

Re: Cel Waals Brabant

Vermoedelijk wordt gedoeld op de volgende feiten aangehaald in het interview van Christian De Valkeneer in De Standaard van 28 oktober 2017:

Advocaat Jef Vermassen betwijfelt dat u uw werk goed doet. Hij zegt dat u maar in uw dossier moet kijken om te weten wie er achter de Bende zit. Dat de Staatsveiligheid er mee achter zit. Hij insinueert dat u het ook weet, maar dat u dat niet wilt zeggen.

'Ik vind het jammer dat Vermassen niet naar ons is gekomen met zijn probleem. Ik weet niet waar zijn wantrouwen tegenover mij vandaan komt. Ik heb hem nooit ontmoet. Maar hij blijft welkom in mijn bureau.'

U weet toch wel waar dat wantrouwen vandaan komt? Er circuleren anonieme brieven waarin exact gezegd wordt wat Vermassen nu beweert. Dat zijn gedetailleerde brieven, met de namen van vermoedelijke daders erin, duidelijk geschreven door mensen met kennis van het dossier.

'Die brieven bestaan inderdaad. Ze gaan over het extreemrechtse Westland New Post dat in de jaren 80 actief was en ook verschillende keren verdacht werd van betrokkenheid bij de Bende-overvallen. In die brieven worden WNP-voorman Michel Libert en twee anderen als de daders van de overvallen aangewezen.'

'Wij hebben Libert twee jaar geleden opgepakt. Dat is uitgebreid in de pers verschenen. Er was een reeks aanwijzingen tegen hem. Maar onderzoeksrechter Martine Michel heeft hem vrijgelaten, met mijn volle goedkeuring, omdat ze oordeelde dat die aanwijzingen niet zwaar genoeg wogen.'

'De speurders die dat spoor onderzochten, waren daar zeer boos over. Ze schreven brieven naar minister van Justitie Koen Geens (CD&V) en naar de topmensen van de federale politie, Catherine De Bolle en Claude Fontaine. Ze zeiden dat Michel en ik de piste-WNP in de doofpot wilden stoppen en dat wij mensen van de vroegere Staatsveiligheid beschermden die achter WNP zaten.'

'Ik ben het met de briefschrijvers eens dat het spoor WNP-Michel Libert zeer interessant is en blijft. Het duo Bouhouche-Beier, WNP, de Staatsveiligheid: daar waren banden tussen in de jaren 80, dat is geen geheim. Maar nogmaals, er waren geen aanwijzingen genoeg om Libert en co. aan te houden.'

Maar het is wel op die brieven dat Vermassen zich baseert om zijn wantrouwen in het onderzoek uit te spreken?

'Die indruk heb ik in elk geval. Maar dat hij dan naar Charleroi komt en als een professional het onderzoek inkijkt om te zien wat klopt en niet klopt in de brieven. Dat soort dingen verziekt het dossier, ze zijn een poging tot destabilisering.'

'Weet u wat vooral raar is? Die WNP-speurders hadden hun hele redenering opgebouwd rond het feit dat Libert wel “De Reus” moest zijn, omdat hij zo goed op robotfoto 19 lijkt. Wel, ook Chris B. lijkt er goed op. Maar slechts een van die twee kan “De Reus” zijn, niet allebei. Dat moet Vermassen toch ook weten?'

Lees hier het hele interview » Nieuws

Re: Cel Waals Brabant

De Valkeneer wrote:

In die brieven worden WNP-voorman Michel Libert en twee anderen als de daders van de overvallen aangewezen.' 'Wij hebben Libert twee jaar geleden opgepakt.

Eén van die twee (de oude) zal al wel dood zijn maar waarom werd die andere niet mee opgepakt in 2014? Is dat één van de redenen van de woede van de speurders?

Re: Cel Waals Brabant

Voor de aandachtige lezer zijn de drie namen bekend, en is de kans heel groot dat ze meer weten over de '83 periode en één van de drie zelfs voor de '85 periode. Jammer maar spreken kan die niet meer, de andere twee wel nog. Maar ja, die hebben geen ballen aan hun lijf!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

37

Re: Cel Waals Brabant

Kan/wil je hier dan de drie namen noemen volgens jou? Ik ben oprecht nieuwsgierig welke drie jij in gedachten had.

Re: Cel Waals Brabant

the end wrote:

Voor de aandachtige lezer zijn de drie namen bekend

En ook voor de aandachtige kijker. wink

Re: Cel Waals Brabant

De drie namen volgens dat ik kan uitmaken aan de hand van verklaringen van WNP-leden zijn: Lammers, Libert en Elnikoff. Twee van die namen - zijnde Lammers en Elnikoff - vind ik persoonlijk heel belangrijk. Lammers voor de '83 periode (zie ook de hulpjes en wagen diefstallen en Kapllan Murat, en de Saab) en Elnikoff voor de 85 periode, hij is voorlopig de enige die in het profiel van de oude past.

Heel belangrijk, als bovenstaande namen genoemd worden, is Latinus (die heel bang werd) Guy Van Vinck waarvan ik de kans heel groot acht dat hij betrokken is. En Lekeu die zo goed als zeker betrokken is. Volgens mij is de kans heel erg groot dat WNP-leden bij de overvallen in Genval, Ukkel en Halle betrokken zijn. En ook bij de aanslagen op Franse doelen die perfect in de reeks van bende-misdaden passen, zeker met Waver en Temse in gedachten.

Het is ook zo als men de tijdlijn bekijkt van bovengenoemde namen er heel duidelijk iets ingrijpend gebeurt in de periode na Temse en Nijvel. Dit is geen toeval! Het is ook geen toeval dat Latinus eerst in Zuid-Amerika was! Zie ook aanslagen op Franse doelen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Cel Waals Brabant

the end wrote:

Het is ook zo als men de tijdlijn bekijkt van bovengenoemde namen er heel duidelijk iets ingrijpend gebeurt in de periode na Temse en Nijvel. Dit is geen toeval! Het is ook geen toeval dat Latinus eerst in Zuid-Amerika was! Zie ook aanslagen op Franse doelen.

Kleine gok, maar in die tijd was Zuid-Amerika altijd met een tussenstop in Libië.