41

Re: Madani Bouhouche

Claude Bureau est venue témoigner au procès Beijer-Bouhouche. Bouhouche l'aurait connue par agence matrimoniale quand il etait en prison. Claude Bureau tenait une librairie et etait à mon avis plus agée que Bouhouche.

42 (edited by noordeling 05-06-2010 00:34)

Re: Madani Bouhouche

Het is al vaak gezegd. Maar Bouhouche liet altijd heel veel sporen achter. Zijn misdrijven komen ook bijna allemaal uit. Ik zie een Bouhouche niet als knecht van iemand anders (grootheidswaanzin). Als Bouhouche de leider was van de bende, dan had ie kennelijk een dubbelleven als crimineel. In het ene leven wordt ie telkens betrapt of gepakt of concreet verdacht. In het andere leven is ie ineens ongrijpbaar. Ook is er nooit 1 bende wapen aan hem gelinkt kunnen worden.

Hij heeft er mogelijk wel heel dicht bij gezeten, er iets van geweten of zelfs een rolletje gespeeld. Het valt helaas niet uit te sluiten. Toch past hij niet goed in de Bende van Nijvel-feiten. Het ritme van Bouhouche lijkt anders te zijn dan die van de bende In het jaar van Darwin past de vraag: waar is de missing link?

Ik heb nog wel wat Bouhouche vragen:

  1. Behoorde Bouhouche eigenlijk wel tot de top van het criminele circuit?

  2. Bezat hij een geweldsdivisie? Of deed hij altijd alles zelf?

  3. Ik lees elke keer dat hij in de drugs zat, maar hij is hiervoor nooit gepakt of veroordeeld. Was hij wel echt een drugshandelaar Of alleen sporadisch?

  4. Waarmee verdiende Bouhouche het meeste geld? was dat met het handelen in kleine hoeveelheden wapens?

  5. Hoe rijk was Bouhouche nou eigenlijk? Zijn hele gedrag komt op mij over als een eenling, een kleinere tot middelmatige vis. Niet als iemand die bulkte van het geld.

  6. Stond Bouhouche aan een piramide van een groep mensen? Of is hier geheel geen sprake van.

43

Re: Madani Bouhouche

En wat als je Bouhouche bekijkt als de tussenpersoon van bepaalde rijkswachtgeneraals (die onbekend willen blijven)  en het milieu? Bouhouche was een "loner", een eenzaat en in deze optiek zou geld geen probleem zijn.

Ik blijf voorlopig bij mijn standpunt van een drie-delige bende:

  1. De opdrachtgevers.

  2. Zij die het voorbereidende werk deden.

  3. De militair getrainde uitvoerders van de raids.

Het ontbreekt me alleen aan een tussenpersoon die met de drie groepen in contact stond.

44

Re: Madani Bouhouche

Is er na zijn dood niet naar DNA gezocht in die woning?

45 (edited by Hestur 14-07-2010 17:32)

Re: Madani Bouhouche

Ja, maar naar verluid had Weykamp (figuurlijk) de boel al gestofzuigd voor de speurders binnenstapten. wink

46

Re: Madani Bouhouche

Dat is toch ongelofelijk? Waarom ueberhaupt nog naar sporen zoeken, vraag je je dan af.

Re: Madani Bouhouche

Ben wrote:

Heeft die man geen testament nagelaten? Meestal maken zo'n mensen een privaat testament waarin ze hun bezittingen verdelen en een publiek testament. Daarin verklaren ze dan dat ze onschuldig zijn en beschuldigen ze andere mensen van al hun misdaden of ze bekennen alles en noemen ineens alle andere schuldigen bij naam. Heeft iemand vakkundig alle sporen opgeruimd of heeft Bouhouche geen testament achter gelaten.

Volgens het boek van Guy Bouten had Bouhouche toch in ieder geval een zoon genaamd David, die ook bij die crematie en het uitstrooien van de as is geweest. Je zou geneigd zijn te zeggen dat die toch wel wist of het echt zijn vader was of niet en of hij werkelijk door een ongeluk om het leven gekomen was. Maar, gezien vanuit zijn positie, vond hij het misschien allemaal al lang best. Het is allemaal erg vaag wat Madani Bouhouche precies op zijn geweten heeft, maar een brave man zal 't toch niet geweest zijn, en zo zal zijn zoon ook niet hebben zitten wachten op allerlei verwikkelingen en maar liever gehad hebben dat er op deze manier een einde kwam aan alle vragen en onduidelijkheden m.b.t. zijn vader.

Dat is helaas voor hem niet bewaarheid, want deze kwestie roept juist nog veel meer vragen op. Een keiharde professional, wat Bouhouche toch best geweest zal zijn, sterft door een paar stukken hout van een boom die hij aan het omzagen is. En zijn lichaam wordt gauw verbrand voor iemand er een onderzoek naar kan doen. Ik weet het niet, het is allemaal weer zo toevallig, het komt allemaal weer zo precies uit, dat ik eigenlijk niet geloof dat het zo gebeurd is. De Madani Bouhouches van deze wereld sterven niet door een eind hout, daar geloof ik geen barst van.

Ik vind het zelf ook verschrikkelijk jammer dat Bouhouche niet in de gelegenheid is geweest om later eens op te schrijven hoe hij het allemaal zelf heeft beleefd. Van Beijer vind ik het ook een beetje kinderachtig dat hij in zijn boek alle 'hete' zaken op conto van Bouhouche zet, dat is natuurlijk makkelijk als zo iemand niet meer leeft, hoewel we dat dus zelfs niet zeker weten. cool

Eigenlijk kan ik nooit goed hoogte krijgen van Bouhouche, en dat zal misschien wel voor meer mensen gelden. Was hij nu een spijkerharde moordenaar? Of was zijn aandeel maar beperkt, en werd hij eigenlijk meer een soort mythisch figuur? Zijn relatie met justitie vind ik ook zo vaag, enerzijds lijkt het of hij alles kan doen, maar voor de moord op die maffe Libanees moet ie dan ineens jaren de cel in.

Dat geldt ook een beetje voor Haemers. De bekende getuige uit Aalst twijfelt geen moment over de identiteit van de 'reus' en ik ben best geneigd hem te geloven: groot, sterk, brutaal, ijskoude schutter, praat Frans en Nederlands, allemaal dingen waar Haemers wel voor in aanmerking kwam. Maar was Haemers zo'n barbaar dat hij onschuldige kinderen die zich niet konden verweren de vernieling in schoot? Hij had zelf ook een kind. Bewakers van een geldtransport, dat is toch wel weer heel iets anders dan zonder aarzelen kinderen in puin schieten. Dan moet je als gangster toch heel diep gezonken zijn, wil je dat doen. Misschien als je stijf onder de drugs zit.

48

Re: Madani Bouhouche

Ben wrote:

'Natuurlijk wist ik dat hij door de gendarmerie in de gaten werd gehouden.' En dan op een toon alsof de muren oren hebben: 'Er zijn zelfs mensen van de geheime dienst DST langs geweest, de Direction de la Surveillance du Territoire. Maar voor hen leek alles in orde. Ze lieten me wel beloven dat ik dit voor mij moest houden.'

Bij Bouhouche zijn dood stel ik mij toch vragen. Hij was duidelijk iemand die meer wist en zijn geheimen kon bewaren.

49

Re: Madani Bouhouche

Niet helemaal mee eens. Het is gek dat hij pas 20 jaar later vermoord zou zijn geweest. Waarschijnlijk is het dus een stom ongeluk geweest. Ofwel zat iemand na 20 jaar op een goed spoor.

Voor de believers van die laatste theorie: het milieu wist dat Bouten onderzoek deed. Was Bouhouche niet verongelukt, dan had Bouten enkele weken of maanden erna aan zijn deur gestaan. En blijkbaar dachten sommigen dat Bouten meer uit Bouhouche zou krijgen dan de politie.

Serieus (en te verregaand?) compliment voor Bouten. wink

50

Re: Madani Bouhouche

Tijdens de ondervraging van onderzoeksrechter Lacroix voor de tweede Bendecommissie, stelt volksvertegenwoordiger Deleuze een vraag aan Lacroix over een document:

"Ik beschik over een document, dat niet uit het dossier van de Kamer komt en ondertekend is door een hoofdcommissaris, een 'DJ' - ik weet niet waarvoor die afkorting staat. In verband met Bouhouche stelt dat document het volgende: 'hij heeft er nochtans mee ingestemd ons de namen te geven van de personen die de feiten toegeschreven aan de bende van Nijvel, gepleegd hebben."

"Op grond van de informatie die hem gevraagd werd in verband met het organiseren van de bewaking van de Delhaizewinkel door de politiediensten en van het nauwgezet met elkaar in verband brengen van bepaalde elementen achteraf, was hij - nog steeds volgens Bouhouche - er vast van overtuigd dat die personen schuldig waren.' Dit document dateert van 5 augustus 1988, dus zes maanden nadat dankzij Bouhouche een deel van de - 5 of 6 jaar voordien - bij het SIE in Vilvoorde gestolen wapens werden teruggevonden."

En dan nog een stukje over het wapen in de bolognaisesaus:

Onderzoeksrechter Lacroix: "Een tijdje voor het proces (tegen de Borinage-bende), was er bij de gerechtelijke politie van Nijvel een aanwijzing binnengelopen volgens dewelke er een pistool zou zijn gevonden in de bolognaisesaus in de diepvries bij Bouhouche. In werkelijkheid is het Beijer die deze inlichting heeft gegeven. We werden ervan op de hoogte gebracht dat dit wapen voor expertise aan Nijvel was toevertrouwd. In een eerste stadium heeft expert Dery de link gelegd tussen dit wapen en twee 9 mm kogels die waren teruggevonden, één in de Santana, als ik het me goed herinner, en de andere in het bos van La Houssière."

"De opdracht werd toen toevertrouwd aan een College van deskundigen samengesteld uit de heer Celens van de Koninklijke militaire school en Kolonel Demanet. Uiteindelijk bestond er geen zekerheid meer over dat dit wapen was gebruikt bij de feiten van de Bende van Nijvel. De referentiemunitie die bij de vergelijking werd gebruikt, kon in elk geval niet met dat wapen worden afgeschoten."

Bron: Verslag tweede Bendecommissie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube