Re: Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

Dit gezegd zijnde, zullen we officieel nooit te weten komen wie de echte opdrachtgevers waren?

Maar mijn oorspronkelijke vraag is nog steeds niet beantwoord: Kunnen slachtoffers en nabestaanden eisen dat een bepaalde piste onderzocht wordt? De financiële toestand van de bestuurders Delhaize: aandelen, gronden, eigendommen, rekeningen, makelaars, banken, Aarschotstraat? Wat tot hiertoe geweigerd werd? Wie is er beter van geworden achteraf gezien? Wat is er veranderd aan hun status?

En eigenlijk heb ik nog een vraag: Als '82 en '83 "bestelde" moorden waren, hadden deze slachtoffers dan een afspraak met de dood? Hoe kon de bende weten waar wie op welk moment zou zijn? Zoals het koppel, midden in de nacht aan een tankstation? Die mensen konden toch zelf niet exact weten wanneer ze daar zouden passeren en benzine nodig hebben en dus stoppen? Ofwel is dat toeval ofwel hadden ze een afspraak.

12

Re: Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

Je kan klacht indienen, maar het onderzoek wordt door parket, politie en onderzoeksrechter gedaan. Je zal wel voorstellen kunnen doen, maar bij mijn weten beslissen zij daarover, dus "eisen" gaat wat te ver. Kijk eens naar dit filmpje waarin procureur Rubens een soortgelijk geval aanhaalt » YouTube

In verband met de financiële toestand van de bestuurders van Delhaize: dat grijpt sterk in op het privéleven, dit betekent dat de onderzoeksrechter pas toestemming zal verlenen om dit te onderzoeken als er al ernstige aanwijzingen zijn. Blijkbaar waren de aanwijzingen "nog niet ernstig genoeg".

Het is helemaal niet geweten of '82 en '83 "bestelde" moorden waren. Het is allemaal giswerk.

Re: Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

LEO wrote:

Mero, Lumumba begin jaren '60 van vorige eeuw! Wat wist de modale Belg toen van de kuiperijen die door de Haute Finance en Koningshuis werden beriddert? Niets, totaal niets buiten wat de kranten mochten schrijven!

Dat weet ik wel Leo maar mijn punt is net dat die affaire rond Lumumba pas tussen 2002 en 2010 (dus 40 à 50 jaar na de feiten - bij de Bende van Nijvel zitten we al aan 35 jaar) echt zo goed als uitgeklaard is geraakt en publiek gemaakt. Is daar een reactie op gekomen van de bevolking? Het heeft even stof doen opwaaien en that's it. Als en ik zeg als zo'n gelijkaardige linken met de Bende van Nijvel - waar ik dus totaal niet in geloof - aan het licht zouden komen en openbaar gemaakt worden dan zal ook daar dezelfde reactie van onze. burgers op komen. Dat is wat ik wou zeggen.

Leo, jij bent ondertussen een zeventiger. Ik ben een generatie jonger. Maar ondertussen is er ook al een nieuwe generatie 18 jaar geworden. Die mensen zijn geboren in 2000, dus een hele tijd na de wansmakelijke daden van de Bende. Velen van deze jongeren liggen niet wakker van deze historische feiten die wij ons nog levendig herinneren. Dat is nu eenmaal een feit en in hun ogen verstaanbare houding.

Velen op dit forum, waaronder jij Leo, wijzen ook veel te veel macht toe aan ons koningshuis. Dat het koningshuis het land regeert en naar haar hand zou zetten behoort nl. al een hele poos tot het verleden. Zo vonden politici met Wilfried Martens (CVP) als premier, wanneer het nodig was, om Boudewijn in de jaren '90 zelfs 36 uren uit zijn ambt te verheven om de abortuswet er toch maar door te krijgen. We hadden toen dus gedurende twee dagen helemaal geen koning. En nu, heel recent, wordt zelfs een deel van de dotatie van Laurent ingehouden.

Leo wrote:

Maar wat me het meest verbaasd in de Bende van Nijvel tragedie, is het feit dat zelfs de "Die Hard's", die roepen om een Republiek, hun mondje dicht houden! Iets of iemand houdt de schrik zit er goed in!

En denk je nu echt dat een president beter is? Kijk dan maar eens rond in de buurlanden.

sherlock wrote:

Maar mijn oorspronkelijke vraag is nog steeds niet beantwoord: Kunnen slachtoffers en nabestaanden eisen dat een bepaalde piste onderzocht wordt? De financiële toestand van de bestuurders Delhaize: aandelen, gronden, eigendommen, rekeningen, makelaars, banken, Aarschotstraat? Wat tot hiertoe geweigerd werd? Wie is er beter van geworden achteraf gezien? Wat is er veranderd aan hun status?

Charly wrote:

In verband met de financiële toestand van de bestuurders van Delhaize: dat grijpt sterk in op het privéleven, dit betekent dat de onderzoeksrechter pas toestemming zal verlenen om dit te onderzoeken als er al ernstige aanwijzingen zijn. Blijkbaar waren de aanwijzingen "nog niet ernstig genoeg".

Wel, bij mijn weten zijn deze financiële toestanden rond Delhaize allemaal grondig onderzocht geweest doch zonder enig significant resultaat. Hierbij alvast al de voorpagina van het PV 21198 van 1 februari 1987, één van de pv's over het onderzoek naar de financiën van Delhaize en de mogelijke afpersing van haar bestuurders. Dat onderzoek, ook naar de bestuurders toe, gebeurde met behulp van de belastingdiensten. De rest van dit PV post ik misschien wel later eens als ik er de goedkeuring voor krijg.

http://nsm09.casimages.com/img/2018/04/06//18040611275514738715654847.jpg

14

Re: Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

Ze weten maar al te goed wie er achter de Bende van Nijvel zit maar ze kunnen niets ondernemen want de Bende van Nijvel heeft een grote doos met chantage materiaal, o.a. de roze balletten. Een andere verklaring zie ik niet.

Re: Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

kenza wrote:

Ze weten maar al te goed wie er achter de Bende van Nijvel zit maar ze kunnen niets ondernemen want de Bende van Nijvel heeft een grote doos met chantage materiaal, o.a. de roze balletten. Een andere verklaring zie ik niet.

Dat zeg jij en jij zegt dat nogal gemakkelijk! Er zijn zovele onderzoeken al gevoerd sinds de overvallen van de bende. Zowat alle sporen die jij aanhaalde hier op dit forum zijn onderzocht en hebben tot helemaal niets geleid. En zowat alle instellingen van België met inbegrepen het koningshuis en de belangrijke zakenmensen en internationale "machten (crimineel-drugs-mensensmokkel) en veiligheidsdiensten" bij halen maakt het tot een regelrechte soap. Het gezwaai met boeken en aangekondigde arrestaties en doorbraken dit en dat is van het zelfde laken een broek.

Dus neen! Zij (en wie is dat dan die zij? Noem eens man en paard aub) weten niet wie er achter de Bende van Nijvel zit want anders zou er wel degelijk een en ander aan het licht gekomen zijn! Echt dus wel en niet gespeculeer en gefantaseer dat op geen enkel bewijs is gestoeld!

35 jaren van zwijgen? Geen enkel concreet/echt bewijs? De talloze verhoren etc? Niks is het resultaat. En als het politiek is - of althans dat die er ook bij betrokken is - dan is het wel heel vreemd dat niemand, al is het om de concurrentie de das om te doen en een doodsteek te geven eventueel, iets aan het licht brengt. (De politici schromen niet om elkaar op te jagen. Kijkt u maar naar de SPA contra NVA in Antwerpen als voorbeeldje.)

Ik kijk nog steeds naar de piste Adam en verwacht daar weldra nieuws over te vernemen.

zeno wrote:

De monarchie heeft bewezen dat het werkt voor een landje als België. Natuurlijk heb je altijd klagers en zagers en het is zuur te lezen dat een forumlid hier durft te schrijven dat Lumumba is vermoord met toestemming of op bevel van Koning Boudewijn want dat is manifest onwaar. Voor zij die iets van de wereld kennen, kan je niet anders zeggen dat wij hier leven in het paradijs. We hebben alles wat we maar wensen en leven in ongekende vrijheid. En ja, we hebben ons deel van de schandalen gehad maar zeker niet meer dan in andere Europese landen. En de Bende van Nijvel zoals het hier graag genoemd wordt; zo’n straf verhaal is dat nu ook niet hoor. En onze Filip; vervult zijn (opgelegde) representatieve taak toch niet slecht? Tot devolgende en vergeet de glimlach niet!

Ja, ook dit is inderdaad zo.

16

Re: Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

Over de topic-naam (en vraag):

Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

Ik denk dat deze vraag nogal ruim is en van geval tot geval bekeken moet worden.

Een jurist kan er wellicht beter op antwoorden, maar ik denk (verbeter me als ik verkeerd ben) dat een slachtoffer het onderzoek niet kan sturen en pistes kan laten onderzoeken die zijn rol als slachtoffer niet anders maakt (groter maakt bijvoorbeeld). Wanneer er van een bepaald mogelijk strafbaar feit melding wordt gemaakt (dit kan door eender wie, hoeft geen slachtoffer te zijn) zal daar gevolg aan moeten gegeven worden. Natuurlijk zal het aangebrachte feit (en de controleerbaarheid/bewijsbaarheid/enz) wel invloed hebben over welk gevolg er aan gegeven wordt.

De manier waarop zo'n zaken aangebracht wordt speelt ook een rol. In werkelijkheid zal een advocaat zo'n zaken makkelijker bekomen (een extra onderzoeksdaad) dan een "gewoon burger", terwijl het in theorie door iedereen kan. Zolang je de wetgevingen respecteert kan je zelfs zelf sommige bewijsmaterialen aanleveren in sommige gevallen.

Non semper ea sunt quae videntur

17

Re: Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

Het strikt juridische antwoord op de vraag is denk ik het volgende:

De burgerlijke partijen kunnen op grond van artikel 61quinquies van het Wetboek van strafvordering de onderzoeksrechter vragen om bepaalde onderzoekshandelingen te stellen. De onderzoeksrechter kan dit verzoek afwijzen indien hij de maatregel "niet noodzakelijk acht om de waarheid aan de dag te brengen of indien hij deze maatregel op dat ogenblik nadelig acht voor het onderzoek". Indien deze dat weigert kan er beroep worden aangetekend bij de kamer van inbeschuldigingstelling.

Let wel, het gaat hier om bepaalde onderzoeksdaden. De verzoeker moet dus vragen welke specifieke onderzoeksdaad hij vraagt en waarom.

Ik wil wel opmerken dat

  1. Wij niet beschikken over het gehele dossier, wel over bepaalde delen. Het kan dus goed zijn dat bepaalde onderzoeksdaden reeds zijn verricht maar dat hier gewoon niets bruikbaars uitkwam. Zoals aangehaald door Merovinger geldt dit bijvoorbeeld voor het onderzoek naar Delhaize-topmensen.

  2. Het een basisbeginsel is van ons strafprocesrecht dat het onderzoek geleid wordt door de (neutrale) magistratuur, en niet door de slachtoffers. Het is juridisch dus niet aanvaardbaar dat slachtoffers de hoofdrol in het onderzoek krijgen en aan de knoppen komen te zitten. De onderzoeksgerechten en rechtbanken zullen dit echt niet aanvaarden.

  3. Ik de indruk heb dat het artikel 61quinquies vooral dient om de personen die in verdenking zijn gesteld te beschermen tegen tunnelvisie door onderzoekers die in hun nadeel speelt en de onderzoekers een "zetje" in de goede richting te geven.

De slachtoffers kunnen de magistratuur dus niet dwingen om een bepaalde piste te volgen. Zij kunnen bijvoorbeeld wel zelf onderzoek doen (ook door bijvoorbeeld privé detectives of door samen met anderen info te verzamelen op een forum), de vergaarde informatie bezorgen aan de onderzoekers, en dan vragen om bepaalde onderzoeksdaden te verrichten. Ons Belgisch strafprocesrecht gaat ervan uit dat indien het werkelijk een valabel spoor betreft, de onderzoekers dit dan wel zelf verder zullen uitspitten.

Het lijkt me ook duidelijk wat er zou gebeuren als iedereen (slachtoffer of niet) met zijn hypotheses zou kunnen "inbreken" in een onderzoek en juridisch zou kunnen afdwingen dat er bepaalde sporen worden gevolgd. De onderzoekers zouden worden overstelpt en zouden tegelijkertijd -tig sporen moeten volgen (Roze Baletten, WNP, Staatsveiligheid, VDB, Calmette, Haemers, Diane, ...).

Re: Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

In het verleden zijn belangrijke eerstelijns getuigenissen en verklaringen (opzettelijk)nooit opgenomen in een PV, althans niets van terug te vinden zegt men. Kunnen deze getuigen alsnog een verklaring afleggen en op basis daarvan de moordenaars voor de rechtbank brengen? Als meerdere getuigen dezelfde personen gezien hebben,telt dit vandaag niet meer? Kunnen moordenaars op deze basis alsnog gestraft worden?

19

Re: Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

Ik denk dat er veel "maar" en "als" en "op voorwaarde dat" van toepassing is op die vraag, en dat wetgeving soms beetje te complex is om in 1 forum-post op te antwoorden.

Ik denk dat onderstaand antwoord van me dicht in de buurt komt van het correcte antwoord op uw vraag (die ik opgesplitst heb in quotes), maar dat het zeker niet 100% volledig juist&compleet zal zijn.

sherlock wrote:

In het verleden zijn belangrijke eerstelijns getuigenissen en verklaringen (opzettelijk)nooit opgenomen in een PV, althans niets van terug te vinden zegt men. Kunnen deze getuigen alsnog een verklaring afleggen

Ja, en ik dacht zelfs dat ze verplicht zijn om uw verklaring te noteren als het over een strafbaar feit gaat (ongeacht of het nu de waarheid is dat je verklaart of niet).

sherlock wrote:

en op basis daarvan de moordenaars voor de rechtbank brengen?

Iedereen kan eender welke verklaring (met een strafbaar feit) verklaren, ongeacht of het nu juist is of niet. Of iets tot in de rechtbank zal komen, dat hangt af van vele factoren (en het onderzoek).

sherlock wrote:

Als meerdere getuigen dezelfde personen gezien hebben, telt dit vandaag niet meer?

De hoeveelheid aan getuigen bij een feit speelt in principe geen rol op het feit welke begaan is op zich, maar het zal wel hepen in het onderzoek uiteraard. Als 1 iemand een verklaring aflegt als ooggetuige van bijvoorbeeld een vluchtmisdrijf waarbij een nummerplaat werd genoteerd door die getuige, of 10 getuigen leggen deze verklaring af met die nummerplaat: in principe maakt dat geen verschil maar het onderzoek zal misschien wel beter gevoerd kunnen worden daardoor.

sherlock wrote:

Kunnen moordenaars op deze basis alsnog gestraft worden?

Who knows. Als iets bewezen kan worden, dan kan dat. Over de manier waarop iets bewezen wordt, zijn er geen echte richtlijnen. In principe kan (kortweg) alles een bewijs zijn, zelfs "ik denk dat ik gezien heb dat......". Een recent voorbeeld van dat een bewijs niet noodzakelijk tastbaar hoeft te zijn is de zaak van de parachutemoord. Over de bewijslast in een rechtszaak heeft Philip Traest (professor, aan UGent) behoorlijk wat bij elkaar geschreven voor als je er meer over zou willen lezen.

sherlock wrote:

Kunnen moordenaars op deze basis alsnog gestraft worden?

i.v.m. de Bende van Nijvel:  mijn persoonlijke mening: ik zou er (helaas) niet al te hard op hopen.

Non semper ea sunt quae videntur

20

Re: Kunnen slachtoffers eisen dat bepaalde onderzoeken alsnog gebeuren?

Sherlock  wrote:

Als meerdere getuigen dezelfde personen gezien hebben,telt dit vandaag niet meer?

Kijk, als jij met drie vrienden een UFO ziet, gelooft niemand jou. Als jij met diezelfde drie vrienden een man vermoord ziet worden, zal men (behoudens tegenspraak) wel geloven dat dit inderdaad heeft plaats genomen. Getuigenissen moeten getoetst worden, wil ik maar zeggen.