651

Re: Aalst: Proloog

sebi wrote:

De bende van Nijvel geeft de kans aan de bende van Hofstade om mee te doen en (ook) enkele interne klussen te klaren.

Dat vind ik nog wel een interessante en plausibele insteek! Er is toch altijd beweerd dat er in Aalst afrekeningen gebeurd zijn, dit past perfect in dat plaatje. De bende plant een overval in Aalst, de locale criminelen krijgen hier weet van, wat niet hoeft te verbazen in die wereld, en zien hun kans schoon om met iemand af te rekenen. En inderdaad, als het verzoekje niét (op tijd) zou gedraaid zijn, was dit gewoon pech voor de bende van Hofstade, maar de overval zou gewoon doorgegaan zijn zonder hen.

Ik ben ook altijd geïntrigeerd geweest door dat verzoekje, temeer omdat ik het live gehoord heb.

Overigens was er duidelijk gezegd door de aanvrager dat het verzoekje géén zin meer had als het niet ten laatste om 19u15 kon gedaan worden. Ah nee, want dan was het te laat voor de mannen van Hofstade om nog mee te doen!

652

Re: Aalst: Proloog

ctrix wrote:

Overigens was er duidelijk gezegd door de aanvrager dat het verzoekje géén zin meer had als het niet ten laatste om 19u15 kon gedaan worden. Ah nee, want dan was het te laat voor de mannen van Hofstade om nog mee te doen!

Dus in de 21 vroegere aanvalen of diefstallen spreken we niet van "de bende van Hofstade". Maar in Aalst zeggen ze dus tegen de "bende van Hofstade": kom mannen, wij gaan een overval plegen. Wij hebben het al gedaan in Braine en Overijse, daar hebben we 8 mensen vermoord (zelf een kind van 13!). Als het zo is, denk je niet dat de zogezegde "bende van Hofstade" niet wat zou nadenken? In Aalst vermoorden ze nog eens 8 mensen (en 2 kinderen van 14 en 9!). Denk je dat iemand door medeplichtige te zijn, zo ineens 16 moorden (met 3 kinderen) op zijn geweten wil krijgen? Plus de risico dat ze worden gepakt en levenslang in de gevangenis zitten. Dit scenario is pure onzin ... sorry.

653

Re: Aalst: Proloog

Kan zijn, maar het risico dat ze levenslang in de gevangenis gingen zitten kennen we ondertussen. Misschien waren ze toen al zeker dat ze niet gepakt konden worden, voor de vorige overvallen was er toen ook nog niemand gepakt he.

654

Re: Aalst: Proloog

Ik had vandaag een klant op bezoek, een goede vriend ook, (de man is nu 75 en is een bekende Aalstenaar), en vroeg hem of hij nog herinneringen had aan die vreselijke gebeurtenissen. Hij vertelde dat hij toen aanwezig was op het Sint-Maarten feest van de rijkswacht  op 9 november 1985. Bijna gans het korps zat daar toen.

En dat er toen melding gemaakt was van de overval en dat alle aanwezige rijkswachters op het feest stante pede naar de Delhaize gereden zijn, hij is zelfs meegereden, maar moest in de combi blijven, hij heeft nog net de schoten gehoord toen de bende vertrekkende was, het is dus niet zo dat alle rijkswachters met hun vingers zaten te draaien, maar dat zullen de forumleden wellicht wel doorhebben.

Re: Aalst: Proloog

En dit geloof ik dus echt ook wel! De theorie dat de Rijkswacht dit allemaal organiseerde als een onderdeel van het grote complot ter vestigen van een dictatuur is fantasie me dunkt. En ja dus de Rijkswacht zal zeker geschokt en gealarmeerd en op de qui vive geweest zijn en blokkades en degelijke hebben opgezet en zal echt wel alles in het werk gesteld hebben om dat moordende banditisme met een deel chantage (u las dit in mijn analyse) te bestrijden en aan te pakken en te pakken/vatten etc (de rotte appels zullen wel alle registers hebben opengetrokken om... ook dat leest u her en der en in mijn analyse ook)!

Maar we moeten ook blijven weten dat moderne communicatiemiddelen zoals we deze nu kennen niet bestonden en dus alles per post en via gewone telefoon en de krakkemikkige (in die tijd echt wel zo!) radiocommunicatie moest verlopen en er dus ook de letterlijke grens tussen noord en zuid was! Kortom vooraleer een ieder die op de hoogte moest zijn ook effectief op de hoogte was om maatregelen te nemen etc. en alles te coördineren was er al een danige tijd verstreken! Dus we mogen dit niet vergeten!

656

Re: Aalst: Proloog

Iedereen weet dat om een overval te plegen je minimum 15 minuten hebt alvorens de ordediensten te plaatse zijn. En waarom zoveel geweld? Dat schrikt af. De overvallers leren sneller dan de overheid, die zijn beperkt door regeltjes.

Re: Aalst: Proloog

Dat klopt ook en al helemaal in die tijd met de gebrekkige communicatie (middelen)! En ja, buitensporig geweld .. ook dat! Dit schrikt zeker af en groot wapenvertoon, iets wat de ordediensten niet eens altijd voor handen hadden!

Ah, dat is toch niet nieuw en we kijken nog maar 200 jaar terug (eerder mag ook); het woeste wilde westen met de outlaws, de regulators, de treinovervallers/postkoets enzoverder. Een snelle overval en dan "vlammen" op alles wat bewoog om de aftocht te laten slagen zonder al teveel weerstand!

Dat is een bende die koelbloedig en onverschrokken bleef en helaas ook daardoor erg moorddadig en daardoor ook nooit kunnen gevat worden ter plekke! En ja, door allerlei dingen die verweven zijn (lees mijn analyse elders op dit forum) ook nog eens "beschermd/uit de wind gezet" naderhand tijdens het onderzoek naar de bende van Nijvel.

Kortom: een tactiek die al langer gekend/gebruikt werd doorheen de geschiedenis. En inderdaad ook een slabakkend en achterophinkend en ook een deels onbekwaam gerechtelijk apparaat, overheid, ...

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

Christian De Valkeneer in een interview aan Humo:

"Ik zal u een voorbeeld geven van wat voor ons interessante informatie is. Onlangs vertelde iemand ons dat zijn papa rijkswachter was in Aalst in de jaren 1980, en dat er op 9 november, de dag van de overval op de Delhaize in Aalst, een feest aan de gang was van de politie en de rijkswacht. Met een voetbalmatch in de namiddag en een maaltijd ’s avonds. Zijn vader vertelde hem dat er tijdens het feestdiner die avond twee rijkswachters in uniform binnenkwamen om iedereen naar de kazerne te roepen. Dat is iets kleins, maar toch interessant. Misschien betekent het dat de overvallers in Aalst van dat feest afwisten, dat ze die avond daarom uitgekozen hebben."

Het was toch al lang bekend dat er een feest gaande was? De burgemeester van Aalst werd er die avond weggeroepen na de aanslag op de Delhaize.]

De Valkeneer: "Ik wist dat niet. En dat er daadwerkelijk een rijkswachter betrokken zou kunnen zijn bij de zaak, plaatst het ook in een ander licht. Vroeger vormden al die informatie en mogelijke hypothesen een grote hooiberg die we moesten doorzoeken. Door de bekentenis van Bonkoffsky kunnen we in één richting speuren, terwijl we vroeger in vijftien richtingen tegelijk keken. Zo’n verhaal over dat feest krijgt daardoor een andere kleur."

Bron: Humo | 21 november 2017

Wel dat is het beste bewijs dat de Procureur-Generaal zijn eigen dossier niet kent want de info over dat voetbalfeest is al lang gekend en staat hier zelfs al drie jaar op het forum » Forum

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/29/14082902121014738712484989.jpg

Bron: De Voorpost van 8.11.1985

Uit nader onderzoek blijkt dat de rijkswachters geen bevel van hogerhand gekregen hebben om de parking niet te bewaken op 9 november 1985 maar dat ze allen naar de voetbalmatch gaan kijken zijn. Om die blamage te verdoezelen werd dan maar gezegd dat er een bevel van hogerhand werd gegeven. David Van de Steen over dit feit in De Morgen:

(...) Daags nadat Jef Vermassen eind oktober op TV Oost zijn eerste bommetje had gegooid en verkondigde dat hij de naam van de Reus kende, had David een gesprek met Patrick De Schutter, de vroegere tweede brigadecommandant bij de rijkswacht in Aalst. De naam Bonkoffsky was nog niet gevallen, maar van de inmiddels als korpschef in Lede gepensioneerde De Schutter kreeg David te horen dat die avond “van hogerhand” was bevolen de rijkswachtpatrouille die de Delhaize moest bewaken om 19.30 uur te doen vertrekken. In de zes weken daarvoor was die patrouille altijd gebleven tot 20 uur. Nu was er dat merkwaardige bevel. En exact om 19.33 uur arriveerde de Bende. Voor Jef Vermassen was dat de ‘gouden tip’. Men hoefde slechts uit te zoeken wie dat bevel had gegeven, maar in Charleroi werd het verhaal weggewuifd als oud nieuws.

David: “Patrick De Schutter is een verklaring gaan afleggen bij de politie in Aalst omdat ik tegen hem had gezegd dat hij dat moest doen. Ik heb hem letterlijk gezegd: ‘Nu moet gij vertellen wat ge weet.’ Hij zei: ‘Ja, dat is goed.’ Op de laatste vergadering met de onderzoeksleiding hoorde ik dat hij tegen de speurders iets totaal anders heeft gezegd. Ik heb daarom een confrontatie met hem aangevraagd."

“De confrontatie werd me geweigerd en dus heb ik hem zelf opgebeld. Ik zei: ‘Leg dat eens uit.’ Toen heeft hij toegegeven dat hij die avond niet op kantoor was en een voetbaltoernooi organiseerde. In zijn eerste versie was hij het die zelf na instructies van hogerhand het bevel had doorgegeven en zich pas later bewust werd van wat hij had gedaan."

Het is intussen allemaal uitgezocht. Men acht bewezen dat de man die avond geen dienst had en met die voetbalmatch bezig was. Maar wat is er dan waar van wat bij de rijkswacht in 1985 allemaal op papier werd gezet? Volgens de processen-verbaal in het dossier bevond de patrouille zich aan de Villalaan. Nu zijn er mensen van de toenmalige rijkswacht Aalst die zeggen: ‘Weet je waar die mannen waren? Ze waren allemaal aanwezig bij de voetbalmatch.’ Die match – rijkswachters onder elkaar – was in Terjoden, bij Erembodegem. Niemand kan het bewijzen, maar volgens ooggetuigen stonden de mannen die de Delhaize moesten bewaken daar. Dan vraag je je af: ‘Wat voor een soep is dit?’ Het blijft wel een feit dat ze daar niet waren, terwijl ze daar hadden moeten zijn.”

En dat de daders dat misschien wisten.

David: “Ik heb altijd horen vertellen, door mijn opa en ook door anderen, over de spookpatrouille op de parking. Dat was een R4’tje van de rijkswacht dat al voor de overval op de Parklaan rondreed en tijdens de overval voor de Delhaize geparkeerd stond met twee gewapende rijkswachters erin. Die stonden met hun rug naar de overval, hun wapen gericht naar de andere kant. Ze grepen niet in. Het rare is dat die patrouille bij navraag officieel niet bestond.”

Bron: De Morgen | Douglas De Coninck | 30 december 2017

659

Re: Aalst: Proloog

Wat weet die man eigenlijk wel? Is het gewoon wachten tot de volgende verkiezingen of tot iedereen dood is? CDV, il ne veut pas crever ...

660

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

. David Van de Steen over dit feit in De Morgen:

(...) Daags nadat Jef Vermassen eind oktober op TV Oost zijn eerste bommetje had gegooid en verkondigde dat hij de naam van de Reus kende, had David een gesprek met Patrick De Schutter, de vroegere tweede brigadecommandant bij de rijkswacht in Aalst. De naam Bonkoffsky was nog niet gevallen, maar van de inmiddels als korpschef in Lede gepensioneerde De Schutter kreeg David te horen dat die avond “van hogerhand” was bevolen de rijkswachtpatrouille die de Delhaize moest bewaken om 19.30 uur te doen vertrekken. In de zes weken daarvoor was die patrouille altijd gebleven tot 20 uur. Nu was er dat merkwaardige bevel. En exact om 19.33 uur arriveerde de Bende. Voor Jef Vermassen was dat de ‘gouden tip’. Men hoefde slechts uit te zoeken wie dat bevel had gegeven, maar in Charleroi werd het verhaal weggewuifd als oud nieuws.

Ik snap nog steeds niet waarom David Van de Steen/Vermassen dat tijdstip van eind oktober blijven volhouden, terwijl David identiek hetzelfde verhaal ~2 jaar eerder vertelde tijdens een voordracht over de Bende van Nijvel (zie mijn posts van toen of download deze slechte geluidsopname » Forum).