661

Re: Aalst: Proloog

De aanvraag van het nummer van The Marlets 'Te voet naar Scherpenheuvel'. Is of bevat waarschijnlijk een gecodeerde boodschap.

Re: Aalst: Proloog

Tru Dat wrote:

De aanvraag van het nummer van The Marlets 'Te voet naar Scherpenheuvel'. Is of bevat waarschijnlijk een gecodeerde boodschap.

Ja daar is al veel kilometers over geschreven ... Enkele mogelijke bedenkingen:

  1. Het is een flauwe plezante: die heeft dan wel super geluk gehad dat kort daarop de aanslag gebeurd is! Ik denk gezien het resultaat dat die dan later nog wel eens die grap zou uitgehaald hebben, want dan pas zou er maar eerst angst gekomen zijn. Men wist toen niet dat dit de laatste aanslag was ... Dus ik denk niet.

  2. Stel ge bespreekt een aanslag met 2 of 3 teams en je hebt al een zekere briefing gehad maar wacht op de uitvoering op die dag. Ondanks dat ge goeie wapens en munitie hebt en kogelvrije vesten moet ge toch zeker zijn dat bepaalde bewakers weg zullen zijn. Ge kunt supermoedig zijn, maar een plotste tegenaanval van bv. 10 personen met kaliber 12 en Uzi zal toch ook niet hun gedroomd scenario zijn. Ge moet zuiver in de telekomunicatie denken van toen. Ofwel wacht ge in een schuur waar misschien geen telefoon is, of ge wacht in een café of in een auto aan een pompstation en wacht ge op de definitieve: Go Go. Stel ge laat omroepen: “voor Jan naar Paul is ok“ zoiets kan gemakkelijk verloren gaan als ge aan het babbelen zijt met veel mensen: zeker in café of auto. Dus hebt ge veel beter kans met een opvallende relatief lange tekst en supergekend meezinglied. Het tijdstip zegt alles. Ten laatste 7uur15 anders te laat ... Dat moet al een idee geven van de af te leggen afstand aan een normale snelheid (toen veel hoger als nu) van vertrek naar target. Ook rekening houden met de cirkel waar ge de radio goed ontvangt. Er waren waarschijnlijk gestolen rijkswachtradio’s maar volgens mij veel te delicaat qua gebruik. Verder de gekende CB radio’s waar storingen en weggedrukt door andere gebruikers dus ook niet. Walkie talkie ook niet... Verder in Hulst bv. kon je gemakkelijk politiescanners kopen met boeken qua frequenties, denk dat ze dat wel bij hadden voor afluisteren blokades. Het kan natuurlijk dat de ene bende wilden samenwerken met 1 of 2 andere. Maar evengoed de ene de andere de schuld geven. Aan de andere kant: maar of we er geraken ... (iemand die moet vervangen) kan wijzen op iemand die moet afhaken door bv. teveel moed Ingedronken of te veel paddestoelen ... Of nog te voet de autostrade over moet om zich aan te sluiten wegens verkeerde kant gekozen qua richting en tijdsdruk.

Blijft allemaal maar gissen.

663

Re: Aalst: Proloog

Tru Dat wrote:

De aanvraag van het nummer van The Marlets 'Te voet naar Scherpenheuvel'. Is of bevat waarschijnlijk een gecodeerde boodschap.

Maar natuurlijk is het een boodschap! te voet naar Scherpenheuvel, Kester, jongeren, Dinant? Verschillende Golfjes?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

664

Re: Aalst: Proloog

the end, wat bedoel je juist met Kester, jongeren en Dinant?

Re: Aalst: Proloog

Ja, die vraag popt ook bij mij op. En een gecodeerde boodschap? In die tijdsgeest waarin de middelen om contact te maken met elkaar zich toch danig beperkte, is het aanvragen van een liedje op een vrije zender toch wel erg riskant te weten dat het misschien niet eens gedraaid wordt? En in dat geval kan de boodschap niet meer bijgestuurd worden of herhaald etc. Kortom, dit zou getuigen van weinig professionalisme om de boodschap van een aantal factoren die je zelf niet in de hand hebt te laten afhangen!

666

Re: Aalst: Proloog

luk paard wrote:

In die tijdsgeest waarin de middelen om contact te maken met elkaar zich toch danig beperkte, is het aanvragen van een liedje op een vrije zender toch wel erg riskant te weten dat het misschien niet eens gedraaid wordt?

Dit is het hem juist; de tijdsgeest moeilijker om boodschappen over te brengen. Het is me duidelijk geworden dat er wat bewegingen zijn in de omgeving van Pilarski en de Pomp tussen Kester, jij hebt Kaplan daar in de buurt gezien. Dus men was blijkbaar op de hoogte hoe die radio werkte en was er bijna zeker van dat het gedraaid ging worden zie aanvraag. Kenza zal het beter weten maar het aantal Golf-wagens dat die avond overal gespot werd is opvallend. Trouwens één in Grimbergen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

667

Re: Aalst: Proloog

VW Golfjes waren een hype in die jaren. Jongeren vonden het geweldig om met piepende banden te stoppen en te vertrekken op de parking van een warenhuis. Gevaarlijk spel van onwetende jongeren! Ik heb toen het geklik gehoord van rijkswacht UZI's die werden doorgeladen!

Re: Aalst: Proloog

Klopt LEO, reed toen dagelijks door België met de vrachtauto, er heerste een vreemde gespannen sfeer door België met veel controles.

Re: Aalst: Proloog

Dat is inderdaad zo wat die Golfjes betreft! En ja the end, dat bedoel ik dus met moeilijkere communicatie, nl. wat gedaan als het lied niet gedraaid werd? Hoe kan men dan de situatie nog rechttrekken en met elkaar communiceren? Dan toch maar wat over en weer bellen? En wat met mensen die onderweg waren of in de auto ergens wachtten?

Ik vind het erg riskant om op die manier een signaal te geven waar de operatie zou van afhangen. Ook moet er vanuit gegaan worden dat in zo een geval ook iedereen binnen de afgesproken tijd ter plekke is. Ik denk daarom dat het gewoon was dat de bende zotten (zo blijf ik geloven) hun raids deed na samenkomen ergens en er heen stuiven en toeslaan en weer weg.

Nog eens: wanneer zoals wordt geopperd hier en daar de Bende van Nijvel zou opereren op verzoek van/in opdracht van een heleboel instanties! Van drugtrafikanten over wapenhandelaars en konfituurworstelaars tot de RW en de Staatsveiligheid ... en dit alles dan nog eens gesuperviseerd door Mossad en CIA en Afrikaanse despoten etc., het toch wel op een andere wijze zou gepland, gecoördineerd en uitgevoerd worden.

Maar ok, dat is een kijk op de zaak die ik deel en dat hoeft niet zo te zijn gegaan hoor edoch de bedenkingen blijven bij mij oprijzen!

670

Re: Aalst: Proloog

Men moet wel rekening houden dat bij de supermarktoverval in Beersel er ook twee Golf-wagens van de parking reden om een dwaal spoor te creëren. Beiden gestolen. In Aalst zijn er teveel Golf-wagens om het spelende jongeren te steken, zeker na Overijse en Eigenbrakel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.