Re: Aalst: 9 November

Wel ja, dat is precies wat ik bedoel Leo. Achter die verwittiging moet misschien niet teveel gezocht worden. De verklaring van die man wil niet per se zeggen dat die man iets wist over de Bende van Nijvel of over een op til zijnde aanslag in Aalst. Het kan ook een nuchtere opmerking van hem geweest zijn zoals Leo het hierboven stelt. Moeilijk om daar nu zoveel jaren later iets mee te kunnen aanvangen.

Re: Aalst: 9 November

Precies! En ja, zovele jaren later en de man al overleden! Kortom weinig nog echt na te gaan in dit verband en dus jawel eigenlijk heel erg vaag allemaal. Er wordt dus in realiteit heel erg weinig mee opgeschoten denk ik. En dit dus niet voor het eerst.

Re: Aalst: 9 November

Nieuwe informatie?

De slachtoffers en nabestaanden kregen vandaag dus geen informatie over het onderzoek an sich. Maar slachtoffers David Van de Steen zei wel dat hij intussen een nieuwe tip heeft binnengekregen. Een persoon van de staatsveiligheid zou op de hoogte geweest zijn dat er een aanval zou gebeuren bij de Delhaize in Aalst. "Een lid van de staatsveiligheid heeft tegen zijn zus en petekind gezegd dat ze niet naar de Delhaize mogen gaan", zegt Van de Steen. "In diezelfde week gebeurt de aanslag op Aalst. Dan lijkt het mij duidelijk dat de man op de hoogte was dat dit ging gebeuren."

Advocaat Jef Vermassen, die Van de Steen vertegenwoordigt, zegt dat hij het federaal parket zal aanschrijven met alle details over deze tip. "De familie van de man heeft mij de informatie bevestigd", voegt Van de Steen nog toe. "De persoon van de staatsveiligheid in kwestie is intussen gestorven, maar er leven ongetwijfeld nog mensen die daar werkten in die tijd."

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Ambtenaar Staatsveiligheid verwittigde familie daags voor aanslag Bende van Nijvel in Aalst: "Blijf er weg!"

Er is opnieuw een interessante tip binnengekomen in het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Zo zou iemand van de Staatsveiligheid zijn familie gewaarschuwd hebben om niet naar de Delhaize van Aalst te gaan in het weekend van de aanslag.

Jef Vermassen en zijn cliënt, slachtoffer David Van de Steen, komen daar vandaag mee naar buiten. De strafpleiter en Van de Steen zijn in contact gekomen met een kleinzoon van één van de toenmalige hoge ambtenaren bij Staatsveiligheid. De kleinzoon woonde toen in Aalst, en zijn grootvader zou hem een tijdje voor de aanslag op de Delhaize getelefoneerd hebben. Met de boodschap: ga zaterdag niet winkelen in de Delhaize van Aalst.

Bron: TV-Oost | 2 maart 2018

"Staatsveiligheid wist dat Bende Delhaize zou binnenvallen"

Een lid van de Staatsveiligheid verwittigde zijn familie om de avond van de Bende-aanslag in de Delhaize van Aalst niet naar die winkel te gaan. Dat wijst erop dat de Staatsveiligheid op de hoogte was van wat er die avond ging gebeuren, zo meent slachtoffer David Van de Steen. Van de Steen vindt dat tips over de Bende nog steeds niet ernstig genomen worden en onderzocht het verhaal dan maar zelf.

Slachtoffer David Van de Steen kreeg een tip binnen en ging zelf op onderzoek uit. De familie van de man bevestigde het verhaal.  “Ik heb het verder onderzocht en dan bevestiging gekregen”, zegt Van de Steen. “De familie leeft nog maar de man zelf is overleden. We hebben de tip meteen doorgegeven om verder te laten onderzoeken.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Moeilijk om uit die verschillende verklaringen en artikels de exacte gegevens over die verwittiging te achterhalen.

564

Re: Aalst: 9 November

Man uit Overijse, de voormalige nummer 2 van de Staatsveiligheid.

Bron: David Van De Steen - TV Oost

Re: Aalst: 9 November

Fragment met uitleg van David » www.tvoost.be

566

Re: Aalst: 9 November

Christian Smets?

567

Re: Aalst: 9 November

Yup.

568

Re: Aalst: 9 November

Volgens Martial Lekeu, die lange tijd met de grootvader van David gebeld zou hebben, was het een "inside" job van de staatsveiligheid ... Smets lijkt mij idd de meest waarschijnlijke optie. De vraag is: hoe betrouwbaar was die Lekeu eigenlijk ...

Re: Aalst: 9 November

Is Smets gestorven? Is hij ooit nummer 2 van de Staatsveiligheid geweest? Zeker niet in 1985.

Re: Aalst: 9 November

P-51 wrote:

Volgens Martial Lekeu, die lange tijd met de grootvader van David gebeld zou hebben, was het een "inside" job van de staatsveiligheid ... Smets lijkt mij idd de meest waarschijnlijke optie. De vraag is: hoe betrouwbaar was die Lekeu eigenlijk ...

Enig onderscheid zou ik toch wensen te maken:

De gehele Staatsveiligheid betrokken? Dit vind ik echt ongeloofwaardig want ik kan mij niet inbeelden dat er niemand is geweest met het hart op de goede plek en dus niet/nooit zou gaan spreken zijn!

Ja, dat er mogelijk (maar ook dit is nog nooit bewezen) individuen zijn die zich met wansmakelijke klusjes bezig hielden, geloof ik wel! En dat er ook een gek zover ging om te moorden of opdracht te geven tot moorden, kan ik ook geloven.

Dit geld voor iedereen eigenlijk, want er zijn zeker politiemensen, bankiers, klusjesmannen/vrouwen, poetsvrouwen, ambulanciers en bij  elke andere job en in elke geleding van de samenleving mensen te vinden voor de wansmakelijkste dingen.

De Staatsveiligheid in haar geheel betrokken? Dat is niet echt realistisch; niet wat dit soort onmenselijke feiten betreft, toch?