151

Re: Philippe De Staerke

Léon De Staerke over zijn broer: "Mijn broer denkt dat hij alles kan voorzien, hij rationaliseert te veel, hij kan zijn mond niet houden, vooral niet tegen de vrouwen, hij zet altijd een hoge borst op maar heeft een klein hartje, hij is heel lief met kinderen en zal niemand kwaad doen. Alleen wanneer je hem belaagt of vals beschuldigt, kan hij uitvliegen en zeer agressief zijn. Toch is hij onvoorspelbaar, zelfs voor mij."

En hieronder het korte gesprek dat Guy Bouten had met Philippe De Staerke:

"Ik heb geen vertrouwen in de pers. Jullie journalisten verknippen alles. Het heeft er dan de schijn van dat ik bepaalde dingen gezegd heb die ik helemaal niet bedoelde. Het waren militairen en rijkswachters die de raids op de Delhaizes uitvoerden. C'étaient des professionels!"

Maar je ex-vriendin Yvette beweert toch dat ze met jou en haar dochtertje de Delhaize van Aalst bezocht heeft die 9de november 1985.

"Larie. Weet u wat u vorige week zaterdag gedaan hebt? Ik kan het mij nauwelijks herinneren. Laat staan zowat één jaar geleden. Men heeft haar een jaar na de feiten voor het eerst ondervraagd. Ik ben nog nooit in Aalst geweest. Yvette wel, want haar tante woonde daar. Trouwens, ze hebben haar onder druk gezet en bepaalde zaken gesuggereerd. Het was voor haar de gevangenis of mij beschuldigen. Dan is voor velen de keuze vlug gemaakt."

Maar ook haar dochtertje bevestigde het bezoek aan Aalst.

"Niet moeilijk. Een kind kan je alles doen zeggen. De speurders heb ben zich gebaseerd op de leugens van Van Esbroeck en Salesse. De ene is een mouchard en een politie-informant en de tweede is beginnen panikeren en heeft al onze hold-ups bekend, ook degenen waaraan hij nooit kon hebben deelgenomen. Moi, je prenais le pacquet. Trouwens, ik heb nooit gewild dat Van Esbroeck lid werd van onze bende. Ik betrouwde hem niet en heb gelijk gekregen. Dat is de reden waarom ik na een fikse ruzie alle wapens heb meegenomen, na eerst nog eens in een koffer te hebben geplast. Daarmee gaf ik te kennen dat voor mij de discussie gesloten was."

Op de avond van de 9de november heb je een Samsonite-koffer vol wapens naar het appartement van Papadopoulos gebracht en een dag later in het bos van Pepingen begraven.

"Ik heb wapens begraven, dat klopt, maar niet die van de Bende. Men heeft mij aan een test met de leugendetector onderworpen. Die test viel voor mij negatief uit, ook al waren er de zones d'ombre. Op een bepaald ogenblik heb ik alles bekend om zo een assisenproces te kunnen uitlokken. Bij een mogelijke vrijspraak vielen dan immers de twintig jaar weg die het hof van beroep in Gent eerder tegen mij had uitgesproken."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

152

Re: Philippe De Staerke

Philippe De Staerke spreekt dus perfect Nederlands en Frans en gebruikt ze door mekaar?

153

Re: Philippe De Staerke

Volgens mij heeft De Staerke niks met de Bende van Nijvel te maken. Maar wie ben ik.

154

Re: Philippe De Staerke

Dat is ook de mening van de CWB. Misschien is hij gebruikt, net als sommige anderen in het dossier. Blijven we wel met een reeks toevalligheden en getuigenissen zitten die hem met verschillende feiten in verband brengen. Ik denk dat de mate van zijn betrokkenheid wel voor altijd een mysterie zal blijven.

155

Re: Philippe De Staerke

Wat is niks te maken hebben?

  • David Van de Steen meent hem te hebben herkend tijdens de overval te Aalst. Volgens hem was hij dus één van de drie overvallers te Aalst.

  • Die dag werd hij er nog opgemerkt door een klant.

  • Frituuruitbater heeft hem achteraf in de frituur gezien.

  • Ook de broer Léon De Staerke werd in de Delhaize te Aalst gespot.

Er zal dus toch wel ergens een betrokkenheid zijn maar of ze dit bewust deden, of in de val werden gelokt... De getuigenis van David Van de Steen. Als iemand die Philippe herkent heeft, is op z'n zachtst gezegd vervelend te noemen. Op David Van de Steen afgaand zijn twee van de drie overvallers van die avond bekend, nl Haemers en Philippe De Staerke.

156

Re: Philippe De Staerke

De reden waarom ik denk dat De Staerke er niets mee te maken heeft, is omdat ze alles in het werk gezet hebben om alles naar De Staerke toe te schuiven! De Staerke was een overvaller en dit was drama. En de strategie van de spanning omdat de rijkswacht op die manier meer middelen zou krijgen. Dus waarom zou De Staerke zoveel doden willen?

Re: Philippe De Staerke

En als het verhaal van Kuros klopt, dan moet de kleine man (die het duidelijk voor het zeggen had) met ingevallen ogen met donkere randen bijna Leon geweest zijn. Hoe was de relatie met fam. De Staerke en Bultot op dat moment?

Julien De Sstaerke was tipgever van de Rijkswacht en had dus connecties. Hij is ook de enige die vrijgesproken is in het proces ronde de Bende van Baasrode. De andere De Staerke's noemden hem achteraf een verrader en hebben het contact met hem stopgezet ...

158

Re: Philippe De Staerke

Een getuigenis van Yvette - de ex-vriendin van Philippe De Staerke - over wapens. Het enige wat in dit verhaal ontbreekt is een datum:

"Op een dag zag ik twee geweren verborgen in een plastic vuilniszak. Toen ik hem vroeg hoe hij daaraan kwam, gaf hij geen antwoord. Ik moest hem wel vergezellen naar een wapenwinkel op de Steenweg op Waterloo, de naam weet ik niet meer, om een van de twee geweren te verkopen. Hij vroeg 20.000 frank (500 euro) maar de handelaar wou maar 8000 frank (200 euro) geven, Johnny was direct akkoord. We reden daarna naar mijn ouders in Lembeek. Hij heeft het tweede identieke geweer aan mijn vader gegeven in ruil voor een slijpschijf en een lasmachine."

"Waarvoor die slijpschijf moest dienen weet ik niet, maar mijn vader vroeg er vaak achter en ik heb er bij Johnny meermaals op aangedrongen om ze terug te bezorgen. Mijn vader heeft het wapen daarna verkocht aan een zekere Danny die in een Toyotagarage werkte in Aalst. Toen Johnny dit vernam was hij razend. 'J'ai fait certaines choses avec cet arme. C'était un riotgun.'"

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Philippe De Staerke

Toch een beetje een raar verhaal van Yvette. Twee mannen ruilen spullen. Maar vervolgens lijken ze hun eigen zaken weer terug te willen. Die vader blijft zeuren over zijn slijpschijf. En De Staerke zegt ineens dat dingen gedaan heeft met dat wapen. Als je spullen ruilt, kan de ander daar mee doen wat ie wil. Daarom vind ik deze getuigenis niet logisch klinken.

160

Re: Philippe De Staerke

Werd het bos in Pepingen ooit uitvoerig onderzocht? Zowel Yvette als haar dochter wonen na Dilbeek en Lembeek ineens terug samen in een huis met zwembad in Pepingen. Toeval?