Re: Philippe De Staerke

Er heeft nog al eens iemand gezegd op dit (of het Franstalige) forum dat er een ex van De Staerke de grote sier uithing op café in Lembeek.

Een echt bos is er niet in Pepingen, enkel "bosjes" aan landwegen.

162

Re: Philippe De Staerke

Niet alleen op café in Lembeek. Volgens haar Facebook-vriendjes kloeg ze recent nog over 't feit dat alle centjes op zijn na de werken aan zwembad en huis ... Niet slecht hé voor iemand die amper gewerkt heeft, tenzij in het zwart.

Heeft er iemand de link naar het Franstalige forum?  Ik kan het niet meteen vinden en het fenomeen Y. boeit me wel.

163

Re: Philippe De Staerke

In zijn nooit gepubliceerde memoires stelde De Staerke boudweg:

"Je suis persuadé que tous les actes criminels attribués à la bande du Brabant wallon font parti d'un plan bien conçu émanant d'un groupe de policiers fanatiques visant à augmenter la répression afin d'obtenir un large nombre de changements dans la situation existant au sein de la police."

In een brief bevestigde hij dan weer zijn deelname aan de Bende in de hoop een assisenproces uit te lokken en de jury te verplichten hem bij gebrek aan juridische bewijzen vrij te spreken. De brief werd door het hof van beroep in Mons niet ernstig genomen. De Deltacel betreurde die houding, want bij een assisenproces had men De Staerke kunnen confronteren met alle getuigen die hem wel van Bendedaderschap beschuldigden. Als ze dan hun getuigenis introkken, pleegden ze meineed.

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

164

Re: Philippe De Staerke

Philippe was een buitenbeentje. "Hem heb ik nooit met een meisje gezien", zei een speurder. "Hij had een sterke band met zijn broer Julien. Die kreeg zijn andere broers maar zelden op bezoek." Over de schoolprestaties van de Belgische Daltons is maar één ding bekend: hun school was de straat. Daar leerden ze alles en ze leerden het goed. "Philippe heeft maar één opleiding gehad. Hij was draaier," zei een jeugdvriend, "hij was handig met metaal."

Philippe was een supersnelle chauffeur. "De De Staerkes kunnen vliegen met auto's", herinnerde een politieman zich. "Op een avond kwam ik met mijn vrouw en kinderen terug van een familiebezoek. We reden over de Bergensesteenweg. Op een bepaald ogenblik kwam er een donkere bestelwagen op twee millimeter afstand naast me rijden. Ik draaide mijn raam open en riep: 'Onnozelaar, wat probeer je te doen?' Toen zag ik dat het Philippe was. 'Awel,' riep hij, 'waar wil je liggen?' Ik was niet op mijn gemak, omdat mijn vrouw en kinderen in de auto waren, maar ik was een vranke, dus ik riep: 'Pas maar op, of ik schiet een bal door uw kop.' Hij gaf gas en reed door."

"Nadien ontkende hij alles. 'Wat denkt u wel van mij? Dat ik zoiets zou doen? Met uw vrouw en kinderen erbij!' Dat is het beste bewijs, zei ik, hoe weet je dat mijn vrouw en kinderen erbij waren? 'Ja maar,' zei hij, 'op zondag zie ik u toch altijd rijden met uw vrouw en uw kinderen?' Dat is Philippe. Altijd op zijn poten vallen."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

165

Re: Philippe De Staerke

(...) In die overhitte sfeer begon het Delta-team in maart 1986 de hoofdverdachte [Philippe De Staerke] te verhoren. Luc Boeve kreeg hem als klant. "We hebben hem non-stop ondervraagd, van negen tot vijf, met de boterhammen van 's middags op tafel. Aanvankelijk zweeg hij. Misschien een geluk - het gaf me de tijd om een beeld van hem te krijgen en mijn zenuwen de baas te worden. Ik was bijzonder nerveus bij de gedachte dat hij zou ontsnappen."

Johnny De Staerke verbaast de speurders met zijn onberekenbaarheid, die hij een van zijn ideologische principes noemt. Hij legt uit dat hij laarzen met hoge hakken draagt om zijn lengte te laten kloppen met wat er op zijn identiteitskaart staat - niet onbelangrijk, gezien de getuigenissen over de namaakreus van de bende in Aalst. Hij pocht dat hij vooraf gewaarschuwd werd over de razzia van 18 februari 1986, en neemt niet de moeite om een alibi op te dissen; dat zal hij wel doen voor de rechtbank.

Hij stelt zich dreigend op tegenover Troch, tegenover de politiemannen die hem verhoren, en tegenover Willy Acke, die het noteert in zijn verslagen. In zijn 'memoires' schreef De Staerke dat hij Boeve voor de rechtbank wilde slepen en diens carrière zou breken. En anders, voegde hij eraan toe, "zal God daar wel voor zorgen, want ik geloof in God, en ik weet dat ik naar de hemel ga."

Hij kent ook hogergeplaatste mensen, pocht hij. Boeve was niet onder de indruk: "Dat zeggen zo veel verdachten. Hij was wel de enige die mij ooit met de dood heeft bedreigd. Zo [steekt wijs- en middelvinger in zijn ogen]. Ach: klein grut neemt wraak, gangsters niet. En De Staerke is geen klein grut. Hij was niet intelligenter dan de rest van zijn bende, maar wel leper. En hij was er trots op dat hij niet klikte. 'Maffiosi praten niet', zei hij. Op basis daarvan koos hij zijn vrienden. Salesse was zijn vriend niet, Van Esbroeck zeker niet. Dat waren mannen die hold-ups pleegden om te leven. Johnny deed het voor de kick."

Het enige wat hij zegt, is dat hij nooit iets zal zeggen, en dat "men hem om die reden gekozen heeft", schreef substituut Acke. Boeve vertelde: "Het zit me dwars dat ik hem niet aan de praat gekregen heb. Als je iemand wil laten praten, moet je zijn gevoelige plek vinden. Iedereen heeft die: ouders, kinderen, liefdes. Philippe De Staerke heeft er geen. Mijn opleiding en beroepservaring schoten tekort."

Nochtans had Johnny vriendinnen zat. De Italiaanse Rosa kende hem twee maanden toen hij werd opgepakt. Ze moet echt gek op hem geweest zijn, ze reed meer dan tachtig keer naar de gevangenis van Gent om hem te bezoeken. Boeve zei: "Dat kwam door zijn ogen. Ik zal zijn blik nooit vergeten: dwingend en indringend. Na een poos wist ik hoe ik hem boos kon maken. Je polste naar een overval waar hij zeker bij was geweest; dan bleef hij kalm ontkennen. Maar als je hem een hold-up aanwreef waaraan hij onmogelijk deelgenomen kon hebben, werd hij woest. Dan timmerde hij kwaad met zijn wijsvinger op de rand van de tafel, ik zie het hem nog doen. 'Ik speel met uw zoals u met mij speelt', zei hij. 'We zullen zien wie de sterkste is.'"

"Het was om gek van te worden. 's Avonds op de briefings moest ik vertellen hoe ver ik stond. 'Nog altijd niks, Luc?' De druk werd groter en groter. Hij probeerde me het bloed onder mijn nagels vandaan te halen door aan de lopende band klachten in te dienen. Hij probeerde mij op stang te jagen, zodat ik in de fout zou gaan."

"Na drieënhalve maand verhoren, weekends incluis, is het fout gelopen. Bij een huiszoeking bij zijn vriendin had ik een witte substantie in beslag genomen. Van het lab kreeg ik te horen dat het om drugs ging. Toen Johnny dat vernam, werd hij razend. Onmogelijk! Die drugs hadden wij daar zelf verstopt. Kort nadien liet het lab weten dat er een vergissing was gebeurd, met de substantie was niks mis."

"Ik was verbrand als ondervrager en heb er een punt achter gezet. Nochtans zat er vooruitgang in de verhoren; na anderhalve maand werd hij af en toe loslippig. Hij gaf me details die goud waard waren - bijvoorbeeld over zijn contacten met Jean Bultot, maar ik heb er niks mee kunnen doen. Dat heb ik mezelf nooit vergeven."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Philippe De Staerke

Hierbij nog een paar artikels uit de oude doos over de al dan niet betrokkenheid van de Staerke bij de Bendefeiten in Aalst.

De Staerke vast voor Aalst – Bende van Baasrode toch Bende van Nijvel?

Philippe De Staerke, het kopstuk van de Bende van Baasrode, is dinsdagavond onder aanhoudingsmandaat geplaatst voor de moordende overval op het Delhaize-warenhuis te Aalst, waarbij acht doden vielen.

Enkele uren ervoor werd hij door het Hof van Beroep te Gent samen met nog andere leden van de beruchte bende in totaal tot nagenoeg 140 jaar gevangenisstraf veroordeeld. De vier tenoren van de bende, Philippe De Staerke, Dominique Salesse, Apostolos Papadopoulos en Leopold Van Esbroeck, kregen elk de maximumstraf: 20 jaar. Slechts één van de 23 bendeleden werd vrijgesproken: de 35-jarige Julien De Staerke, omdat onvoldoende bewijzen waren aangevoerd om hem schuldig te verklaren.

Dat Philippe De Staerke aangepakt wordt voor Aalst is geen toeval. Sedert de bende te Dendermonde werd opgerold voor een reeks gewapende overvallen, vooral op postkantoren, en een vracht sigarettendiefstallen, waren gissingen over een mogelijk verband met de Bende van Nijvel niet uit de lucht.

Hard bewijs is er (nog) niet geleverd. Dat Philippe De Staerke, van wie vermoed wordt dat hij méér weet over Aalst, na het arrest te Gent onder aanhoudingsmandaat is geplaatst zou geen louter toeval zijn. Mogelijk is het aanhoudingsmandaat pas nu afgeleverd, omdat hem toch jaren cel wachten. Hoopt men meteen dat er nu zal gepraat worden? Het zal afwachten zijn. Van Philippe De Staerke komt het misschien niet. Over zijn aandeel in de Bende van Baasrode deed hij nauwelijks de mond open. Ook na zijn veroordeling houdt hij vol er niets mee te maken te hebben en cassatie te zullen aantekenen.

Bron: Het Laatste Nieuws | 1 juli 1987

Weer schot in de zaak Bende van Nijvel – Wat deed De Staerke kort voor Delhaize-overval te Aalst?

Met de aanhouding van de 29-jarige Philippe De Staerke in het dossier van de dramatische overval op het Delhaize-filiaal van Aalst op 9 november 1985, komt er blijkbaar weer schot in het onderzoek naar de berucht Bende van Nijvel. Of deze opzienbarende zaak echter snel zal kunnen opgehelderd worden, is nog zeer de vraag.

De arrestatie van De Staerke, die gisteren reeds in een groot gedeelte van onze editie werd vermeld, betekent wel een bevestiging van de vermoedens dat het kopstuk van de Bende van Baasrode – dat dinsdag door het Hof van Beroep te Gent tot 20 jaar effectieve gevangenisstraf werd veroordeeld – op één of andere wijze betrokken is geweest bij de moordpartij te Aalst, die altijd is toegeschreven aan de Bende van Nijvel.

Dat er een verband bestaat tussen het drama te Aalst en een reeks andere bloedige overvallen, werd trouwens duidelijk na een grondig onderzoek van de wapens en de munitie, die in november van vorig jaar nabij het Hellend Vlak van Ronquières werden opgedoken.

Hamvraag is nu echter: welke rol speelde Philippe De Staerke in al deze zaken? Feit is alleszins dat er reeds lang vermoedens tegen “deze man met de koele blik” bestaan. Zo blijken er aanwijzingen te zijn dat hij kort voor de Delhaize-overval nog te Aalst was. Was hij daar op verkenning? En waar bevond Philippe De Staerke zich op het tijdstip van de moordpartij? Ook daar is nooit een klaar antwoord op gekomen.

Bron: Het Laatste Nieuws | 2 juli 1987
 
De beruchte brief met de bekentenis van Philippe De Staerke verscheen op 29 maart 1991 in de kranten:

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/05//15080512151314738713488614.jpg

Na de bekentenissen van De Staerke wil burger eindelijk klaarheid over de 28 moorden van de Bende van Nijvel – Gerecht in het nauw

"Philippe De Staerke brengt geen enkel nieuw element aan om zijn bekentenis te staven", zegt procureur-generaal Georges Demanet laconiek. "Het onderzoek naar de Bende van Nijvel wordt zonder dralen voortgezet". Meer dan vijf jaar na de bloedige raids, waarbij 28 doden vielen, is er echter nog geen klaarheid. Volstaat zelfs de bekentenis van een doder dan niet om eindelijk het proces van de overvallen op de warenhuizen te voeren?

In zijn brief aan onze redactie schreef gangster Philippe De Staerke dat hij de leiding had van de overvallen op de Delhaizes in Aalst, Overijse en Eigenbrakel. Meteen werd hij hierover door onderzoeksrechter Hennuy, die in Charleroi alle Bende-dossiers toegeschoven kreeg, ondervraagd. De gangster bevestigde dat hij voor een assisenjury wil verschijnen. Procureur-generaal Demanet vroeg het proces-verbaal van die ondervraging op. En hij deelde mede dat De Staerke geen nieuwe elementen aanbracht, "ook geen elementen die zijn bekentenis ontkrachten" ...

De Staerke beweert dat zijn overvalcommando bestond uit rijkswachters en een militair. Voorzitter Roger van Keer van het Nationaal Syndicaat van het Rijkswachtpersoneel meent daarom dat de minister van Justitie nu moet bekendmaken "of uit het vooronderzoek is gebleken dat politieke figuren en/of rijkswachters bij deze misdaden betrokken waren". Tevens wil Van Keer weten "waarom het onderzoek, dat positief verliep, ontnomen werd aan de onderzoekscel te Dendermonde".

Kamerlid Hugo Coveliers, die actief was in de parlementaire onderzoekscommissie, zegt dat onderzoeksrechter Troch buiten spel werd gezet omdat hij verbanden met o.m. de dossiers van Patrick Haemers en van baron De Bonvoisin van de CEPIC. Premier Martens beperkte er zich toe te verwijzen naar de verklaring van de procureur-generaal van Bergen. Maar de burger verwacht nu meer. Het gerecht zit, na een gesaboteerd onderzoek, in het nauw.

Bron: Het Laatste Nieuws | 30 maart 1991

Re: Philippe De Staerke

Een getuigenis uit '89 wijst nochtans met stelligheid Philippe De Staerke aan als schutter op de parking Aalst op 9 november 1985.

168

Re: Philippe De Staerke

Walter, bedoel je de getuigenis van een ver familielid, die De Staerke herkende aan zijn houding en manier van wandelen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Philippe De Staerke

the end wrote:

Walter, bedoel je de getuigenis van een ver familielid, die De Staerke herkende aan zijn houding en manier van wandelen?

Nee, dit moet een andere zijn. Hij ontsnapte zeer nipt aan de dood op de parking. Durfde pas in 89 te getuigen. Meer info in mijn boek 'De Elite van de Macht. De Macht van de Elite'. Verschijnt eind september bij Van Halewyck.

Re: Philippe De Staerke

Bij de opsomming van de overvallen toegewezen aan de bende van Baasrode spreken we meestal over 4 daders, waaronder 1 chauffeur. De 3 anderen waren dus gewapend. Eender welk wapen heeft een degelijk gewicht, maar om een grote Samsonite-valies te versjouwen, spreken we dus wel over meer dan 3 wapens.