191

Re: Philippe De Staerke

Heb ik dan goed begrepen dat met de getuigenis van de oude groenten en fruitman aan Jef Vermassen deze bekentenis van Philippe De Staerke toch zou kloppen:

Belg bekent deelname aan Bende van Nijvel

Voor het eerst heeft iemand uit het 'milieu' bekend dat hij heeft deelgenomen aan acties van de Bende van Nijvel, de groep misdadigers die in de jaren tachtig om onduidelijke redenen gewelddadige aanslagen pleegde op supermarkten in de omgeving van Brussel.

"Philippe De Staerke, een Belg die in 1987 werd veroordeeld tot twintig jaar dwangarbeid en sindsdien gevangenzit in de gevangenis van Sint-Gillis in Brussel, zegt in een brief aan het weekblad Panorama-De Post en aan een aantal Brusselse kranten dat hij in 1985 heeft deelgenomen aan drie aanslagen van de bende op de Delhaize-supermarkten in Aalst, Overijse en Eigenbrakel. Bij die aanslagen kwamen in totaal zestien mensen om het leven.

De Staerke, die in criminele kringen bekendstaat als 'Johnny', zegt dat hij deel uitmaakte van een perfect getraind twaalfkoppig commando, waarin ook leden van de Rijkswacht en militairen zaten. Opdrachtgevers waren Rijkswachtofficieren, een voormalig agent van de Staatsveiligheid en rechtse leden van de PSC, de Franstalige christen-democratische partij.

Volgens De Staerke deed hij mee met de overvallen, waarbij nauwelijks geld werd buitgemaakt maar wel veel doden vielen, uit ideologische overtuiging en uit “naïeve eerbied” voor prominente figuren van de Rijkswacht en de PSC. De operaties van de Bende van Nijvel werden volgens hem niet zozeer uitgevoerd met het doel een staatsgreep in Belgie uit te lokken, maar wel om het land te destabiliseren en de invloed van de Rijkswacht en het leger te vergroten.

Hij zegt te hebben besloten tot openbaarmaking van zijn rol in verband met bedreigingen die hem in de gevangenis bereiken voor het geval hij nog “zijn mond zou opendoen over de politiek- juridische aspecten van de zaak van de Bende van Nijvel”.

Door nu schriftelijk zijn rol openbaar te maken hoopt De Staerke de gerechtelijke autoriteiten “op snelheid te verslaan op hun eigen terrein”. Op het ministerie van justitie is men volgens hem “doodsbang” dat hij alle namen onthult van hooggeplaatste politici die opdracht hebben gegeven tot de aanslagen.

De Staerke vertelt in zijn brief dat bij de aanslagen van de Bende van Nijvel in Overijse, Eigenbrakel en Aalst het commando in drie groepen werd verdeeld: een voor de overval zelf en twee voor de dekking. De groep beschikte over auto's in de kleuren van de Rijkswacht. Een gedeelte van dat materiaal was door hem verzorgd.

Hugo Coveliers (Volksunie), lid van de parlementaire 'bendecommissie' die een onderzoek heeft ingesteld naar de activiteit van de bende en van rechtse groeperingen in Belgie, zei vanmorgen dat de verklaringen van De Staerke overeenstemmen met de feiten zoals die tot dusver bekend zijn en met verklaringen van informanten “die nu helaas dood zijn”. Coveliers verbaasde zich erover dat de onthullingen van De Staerke vanmorgen in de krant De Standaard in kringen van het gerecht onmiddellijk waren afgedaan als “een samenraapsel van nonsens”. “Dat lijkt op een poging de zaak in de doofpot te stoppen”, zo zei Coveliers.

Bron: NRC | 29 maart 1991

Re: Philippe De Staerke

De Staerkes brief moet met een korrel zou worden genomen. Hij wist dat er geen echte bewijzen tegen hem waren en wilde met de brief waarschijnlijk een proces forceren, in de hoop dan vrijgesproken te worden zodat hij daarna geen last meer van alle verdenkingen tegen hem zou hebben. Hij heeft de inhoud naderhand ook weer ontkend, meen ik mij te herinneren. Ook mensen in zijn omgeving vonden er merkwaardigheden in staan. Een "ideologische overtuiging" en De Staerke waren bijvoorbeeld twee dingen die niemand kon rijmen.

Wat niet wegneemt dat De Staerke lid van de bende geweest kan zijn. Er zijn wel aanwijzingen in zijn richting.

Ik weet niet wat ik van de nieuwe sterfbedverklaring moet denken. Het is opvallend dat louche types uit de kring-De Staerke opduiken in ruimte zo dicht bij de overvallen Delhaize, maar tegelijk getuigt het niet van al te veel intelligentie om je zo dichtbij te verstoppen.

193

Re: Philippe De Staerke

Als we ervan uitgaan dat De Staerke eerlijk was in zijn brief, dan nog kan het zijn dat ze hem vanalles hebben voorgelogen om hem toch maar voor hun kar te spannen.

Wat bijzonder is aan de sterfbedverklaring is niet zozeer het huren van die ruimte, maar dat groep D dit wist en deze Algerijn in verband gebracht kon worden met De Staerke. Hoe konden ze daar zo zeker van zijn?

Re: Philippe De Staerke

Familie De Staerke heeft wel een ideologische overtuiging, Léon De Staerke is nog opgekomen met FN in Brussel. Het valt bij mij allemaal moeilijk te begrijpen: Jandrain, Bouhouche, De Staerke,... zijn nu niet bepaald de types (ook omwille van afkomst) die je in extreemrechtse milieus zou verwachten.

Alhoewel de ideologie bij de Bende vooral om geld, macht en chantage draait (volgens mij).

195

Re: Philippe De Staerke

club_le-happy-few, inderdaad, de afkomst van die personen rijmt niet met extreem-rechts.

196

Re: Philippe De Staerke

Met de getuigenis van die man van laatst over De Staerke en Overijse is het toch wel super interessant wat in de nasleep van de moord op Montel gebeurt en wat De Staerke daarmee te maken heeft.

De moord op Montel is op 11 augustus 1985, Montel had wapens van Mendez en ook van de diefstal bij de Diane! Het is nu eenmaal zo dat Philippe De Staerke in augustus '85 geheimen over drughandel ging prijsgeven! Tot op heden heeft hij het blijkbaar niet gedaan, de bangerik. Bultot is in tegenstelling tot De Staerke wel duidelijk dat er meer in de richting van wapens/drugs/politieke richting gekeken moet worden. Maar hij durft ook niet te praten of namen te noemen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

197

Re: Philippe De Staerke

Op een bepaald moment heeft De Staerke bekentenissen afgelegd, nadien heeft hij ze weer ingetrokken. Hij is de enige die voor de rechtbank verschenen is ivm de bende en vrijgesproken wegens gebrek aan bewijzen. De advocaten van de slachtoffers zouden naar cassatie gaan en eisen dat het onderzoek terug naar Vlaanderen kwam. Zijn ze in cassatie gegaan?

Op basis daarvan kan hij geen tweede keer terechtstaan voor dezelfde feiten denk ik, klopt dit?

Re: Philippe De Staerke

Ik denk inderdaad dat je in België geen tweemaal kan terechtstaan voor dezelfde feiten! Beroepsmogelijkheden zijn er wel vaak maar eens iemand veroordeeld is of vrijgesproken kan dat niet nog een keer voor dezelfde feiten (althans zo denk ik).

Re: Philippe De Staerke

In Nederland tot de hogerraad aan toe, in België laat ik in de midden.

200

Re: Philippe De Staerke

Nee, in België kan je geen twee keer terecht staan voor dezelfde feiten. Dit omwille van het "non bis in idem"-beginsel, een "fundamenteel beginsel". "Na vrijspraak is er geen nieuwe veroordeling meer mogelijk voor hetzelfde feit (art. 339 Sv.)" Dit betekent dus ook dat de openbare aanklager zijn werk goed moet doen. Als de zaak "klaar" is om naar het gerecht te gaan en hij blijkbaar iets over het hoofd zag, waardoor de beschuldigde vrijuit gaat, dan kan hij zijn fout niet herstellen om opnieuw over hetzelfde een rechtzaak aan te spannen, ook niet wanneer er nieuwe gegevens bijgekomen zijn die de schuld nu wel zouden aantonen.