201

Re: Philippe De Staerke

De Staerke is niet vrijgesproken maar in 2001 buiten vervolging gesteld. Ik ben geen jurist maar dat lijken mij toch 2 totaal verschillende dingen. Hij is nooit veroordeeld voor de bende-aanslagen maar is er ook nooit voor vrijgesproken.

Re: Philippe De Staerke

Hij kan niet meer opnieuw veroordeeld worden ... en kreeg destijds zelfs een 'emotionele schadevergoeding'. Corruptie of gewoon domheid.

203

Re: Philippe De Staerke

Vooral onverschilligheid denk ik. Schadevergoedingen worden uiteindelijk toch door de gewoon man betaald.

Re: Philippe De Staerke

» justitie.belgium.be/

Uiteraard is er geen beroep aangetekend, dus dat is een gedane zaak. Onherroepbaar.

205

Re: Philippe De Staerke

Hallo, ik vind nergens iets over een vrijspraak, enkel over een buitenvervolgingstelling. Daarover lees ik in het handboek strafvordering het volgende (art. 1213):

"De buitenvervolgingstelling heeft gezag van gewijsde, in die zin dat de inverdenkinggestelde niet zonder meer voor het betreffende feit, eventueel onder een andere kwalificatie, voor het vonnisgerecht kan worden gebracht (...) Het gezag van gewijsde is echter ook precair, doordat de raadkamer enkel uitspraak doet over de bezwaren zoals deze bestaan op het ogenblik dat de zaak haar wordt voorgelegd. De buitenvervolgingstelling is in dit opzicht onderworpen aan het voorbehoud van het aan het licht kome van nieuwe bezwaren m.b.t. hetzelfde feit als dat waarvoor buitenvervolgingstelling werd verleend"

Ik leid hieruit af dat Philippe De Staerke opnieuw in verdenking kan worden gesteld als er voldoende nieuwe bezwaren opduiken.

206

Re: Philippe De Staerke

Uw stelling is correct; bij nieuw bewijs kan hij alsnog vervolgd worden.

Re: Philippe De Staerke

Koen_H wrote:

Hallo, ik vind nergens iets over een vrijspraak, enkel over een buitenvervolgingstelling. Daarover lees ik in het handboek strafvordering het volgende (art. 1213):

"De buitenvervolgingstelling heeft gezag van gewijsde, in die zin dat de inverdenkinggestelde niet zonder meer voor het betreffende feit, eventueel onder een andere kwalificatie, voor het vonnisgerecht kan worden gebracht (...) Het gezag van gewijsde is echter ook precair, doordat de raadkamer enkel uitspraak doet over de bezwaren zoals deze bestaan op het ogenblik dat de zaak haar wordt voorgelegd. De buitenvervolgingstelling is in dit opzicht onderworpen aan het voorbehoud van het aan het licht kome van nieuwe bezwaren m.b.t. hetzelfde feit als dat waarvoor buitenvervolgingstelling werd verleend"

Ik leid hieruit af dat Philippe De Staerke opnieuw in verdenking kan worden gesteld als er voldoende nieuwe bezwaren opduiken.

Dat is inderdaad zo indien, en dat is zo klaarblijkelijk, het gaat om een buitenvervolgingstelling want dan is met nieuwe informatie/bewijs alsnog een vervolging mogelijk!

208

Re: Philippe De Staerke

Nog eens de tijdlijn bekijken:

Zaterdag 9/11:

Zondag 10/11:

  • Samsonitekoffer wordt opgehaald door De Staerke en vriendin bij Papadopoulos

  • Koffer wordt begraven in "Bos van Pepingen", de rit erheen, het begraven en terug kan 3-4 uur in beslag genomen hebben, rekening houdend met getuige Yvette.

Nacht van zo10/11 op 11/11:

  • 00u40: Getuigen aan de draaikom van het Kanaal Brussel-Charleroi bemerken dat personen zakken in het water gooien.

  • 17u00 Bende De Staerke in frituur Bely met vuile voeten, alleen de chauffeur niet onder de modder.

Dus: De Staerke slaagt erin om na de afschudding van de BMW binnen het uur (!) bij Papadopoulos te staan met een koffer. De dag erop vertrekt hij uit het Brusselse om voor een paar uur overdag in een bos in Pepingen de koffer te begraven; hij graaft ze binnen de 12 uur (!) terug op om de inhoud in een kanaal een eind daarvandaan te dumpen. Was het niet veel logischer geweest om die wapens niet mee naar Papadopoulos te nemen en vooral ze niet te begraven in het bos van Pepingen? Er zat 5 man bij Bely, vier onder de modder, dus die 4 hebben allemaal in De Staerke's put in Pepingen gestaan? Zo'n koffer opgraven doe je toch maar met maximum 2 man? Ik begin te vermoeden dat de koffer niet de wapens van de Bende bevatte.

209

Re: Philippe De Staerke

Charly, wat zou er volgens u dan wel in de koffer hebben gezeten?

210

Re: Philippe De Staerke

Ik vraag mij af waar Pepingenbos is?