Re: Waver: 30 September

Dit artikel van Gilbert Dupont is helemaal niets nieuws onder de zon, zie reeds het interview van Romeyer uit 2009.

En ja de kans is zeer groot dat Jean-Paul Dauphin de informatie over de nummerplaat van Romeyer heeft doorgegeven. De Range Roover van Romeyer viel sowieso al op. Als je dan nog een paar cijfers of letters van de nummerplaat kan onthouden is het niet meer moeilijk voor iemand van het DIV om de volledige nummerplaat te ontcijferen en de eigenaar te bepalen. Net zoals Dauphin waarschijnlijk alle andere informatie over de nummerplaten opgezocht en bezorgd heeft (o.a. Vanden Abiel) en ook de beller was naar het ziekenhuis van Ottignies met bedreiging t.o.v. Van Camp na de feiten in Ohain (zie » Forum).

272

Re: Waver: 30 September

Interessant beeldmateriaal » YouTube Vanaf 4 min. 37 sec. komt er stuk in beeld van de overval in Waver, waar op het einde ingezoomd wordt op een kogelhuls die onder de wagen ligt vlakbij een wiel ter hoogte van het hoofd van de neergeschoten politieman. Volgens mij is dat de huls van het schot in het hoofd.

Ik kan geen andere verklaring vinden voor de huls onder de wagen. Een 7.65 werpt de huls schuin rechts naar boven uit, dus aan de hand van de plaats van de huls, de verwondingen en de beschrijving van de baan van de kogel is dit nog een element die mijn vermoeden sterkt dat die dader een linkshandige is.

Er is ook nog het aantal daders, volgens de beschikbare info ga ik ervan uit dat ze minimum met 4 waren. Dekaise meld in '83:

"Toen de agenten uitstapten werd er vanuit twee verschillende hoeken geschoten. Dat betekent dat de gangsters minstens met zijn vieren waren: twee in het magazijn en twee op straat. Agent Claude Haulotte is daar afgemaakt: één van de gangsters heeft een kogel door zijn hoofd gejaagd. Dat is op zo'n manier gebeurd dat je wel moet concluderen dat de daders een militaire opleiding achter de rug hebben.

Er is ook de beschrijving van de daders:

Waver:

  • Dader 1: Man, tussen 1m75 en 1m80, 35 jaar, middelmatige lichaamsbouw, kastanjebruin haar en een snor.

  • Dader 2: Man, ongeveer 1m75 groot, tussen de 30-35 jaar, middelmatige lichaamsbouw, zwart haar, dikke wenkbrauwen en een snor.

  • Dader 3: Man, 1m70 groot, 40 jaar, zware massieve lichaamsbouw, licht kastanjebruin haar.

Hoeilaart:

  • Dader 1: Man 35 jaar oud – gemiddelde lichaamsbouw (ongeveer 70 Kg) – kort kastanjebruin haar met streep.

  • Dader 2: Man tussen de 30 en 35 jaar - 1m75-1m80 groot – gemiddelde lichaamsbouw – zwartkleurig haar.

  • Dader 3: Man tussen de 20 en de 25 jaar – zwartkleurig gekruld haar tot in de nekstreek – vreemd type: vermoedelijk Noord-Afrikaanse afkomst.

Aan de hand van die beschrijvingen en de bestaande robotfoto's, alsook de getuigenissen gaat het eerder om 4 à 5 daders. De kans dat tussen die daders ook de linkshandige zit die later met de 0.22 moordde is dus heel groot. Er zijn 4 wapens gebruikt die dag waarvan 3 in Waver en 2 in Hoeilaart; de 7.65 (1) word in Waver gebruikt maar niet in Hoeilaart. Twee van die wapens worden gelinkt aan robotfoto's, de 9mm (1) aan robotfoto 10/14 en de cal. 10 aan robotfoto 15. Voor Waver blijft dus nummer 16 (de blonde) en nummer 20 (de oude) over. Het zou dus best kunnen dat één van die twee de linkshandige dader is. De beschrijving van de daders in Waver hierboven zal van de overvallers zijn die in de winkel geweest zijn, dus is de kans heel groot de het om nummer 16 gaat, de blonde die met de 7.65 schoot.

Dat ze met 4 of 5 en twee wagens zouden zijn geweest, kan ook wat onduidelijkheden verklaren, namelijk het plaatsen van de vluchtwagen om 7u30 in de straat. Iemand van de daders plaatst de wagen op voorhand dicht bij de winkel, maar de feitelijke daders komen met een andere wagen om de overval te plegen. Dit zou ook kunnen verklaren waarom de daders gestopt zijn om het kenteken te wisselen en men wist dat er een getuige - met een Range Rover - van de schietpartij in Hoeilaart was die hulzen had opgeraapt (de daders in de Santana kunnen die niet opgemerkt hebben). De tweede daderwagen kan getuige geweest zijn van de schietpartij in Hoeilaart.

Er is duidelijk een andere samenstelling in Waver dan in Hoeilaart, dus waar is nummer 16 (de blonde dader)? Zat hij in de tweede wagen? Nummer 16 toont grote gelijkenissen met nummer 8 en de G5 (Saab), en er is ook nog dat de 7.65 (1) ook in Maubeuge gebruikt is, en als het dezelfde dader is als die met de 0.22 (die ook in het hoofd schoot) dan vlucht hij naar Bergen na Angelou en laat de wagen achter aan het Frans consulaat. De 0.22 wordt ook in Temse gebruikt (blonde haren in hand van slachtoffer) alsook in Nijvel en Diable (blonde haar in wagen). 7.65 vuurt vanuit Saab. Die blonde komt ook in Halle voor dacht ik.

Ook nog bij de schietpartij in Hoeilaart is er sprake van een gewonde. In de Santana is er een schot door de zetel van achteren naar voor. Er is het het wapen 9mm (2) die niet meer in actie komt, maar waar er in '85 wel een kogel wordt achtergelaten bij spullen van Bultot. Stel nu dat de daders hun gewonde mededader hebben afgeschoten en dat dit een duidelijk signaal is voor Bultot dat dit hem ook kan gebeuren? En kunnen we er misschien vanuit gaan dat het zuiderse type vermoord is of omgekomen is?

Het valt me ook op dat er bloedsporen waren:

Diezelfde dag belde de bedrijfsleider van Immo 2000, waar de Santana de week voor de overval vaak was gespot, de politie dat er bloedsporen gevonden waren in de hal en op de eerste verdieping van het gebouw. 

Die zullen waarschijnlijk niet van de dode zijn maar misschien van de bestuurder, want ik weet niet hoe ze met de Santana en een lijk naar dat gebouw gereden zouden zijn. Ze moeten in de buurt van Hoeilaart vlug onderdak gekregen hebben. En dan valt het toch wel sterk op dat Genval alsook de, diefstal van de ambulance in Terhulpen, juist op de plaats is waar medische bijstand en of verenigingen zijn. Is dit om druk op bepaalde personen uit te oefenen? De twee rijkswachters hebben in Hoeilaart beiden hun lader leeggeschoten vanop korte afstand op de daders, ik ga ervan uit dat uit elke lader wel een paar kogels raak geschoten zijn, en dan komen die bestuurder en de schutter met de 9mm(2) het meest in aanmerking.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

273

Re: Waver: 30 September

Nog een element die niet onbelangrijk kan zijn in verband met de kogel uit de 9mm(2) en de link naar Bultot, alsook de gewonde of dode dader van het zuiders type:

Scaramouche wrote:

De Bende van Nijvel stal een blauwe VW Santana in de nacht van 11 mei 1982 uit het uitstalraam van de Garage Sint-Veroon, Garage Brichau te 1502 Lembeek. Zij waren in Lembeek aangekomen met een Austin Allegro, gestolen in Elsene. Ik was jarenlang buurman van deze garage.

Eén van de uitbaters van deze garage vertelde me dat Bultot voordien een Audi Coupé had gekocht in hun garage. Auto gekocht, afgehaald, en daarna nooit meer gezien. Daarna overval in hun garage. Raar nietwaar? Ik heb dit feit van de aankoop van een Audi Coupé door Bultot in Garage Brichau te Lembeek destijds gemeld aan commissaris Eddy Vos. Waarom koopt een Brusselaar een Audi in Lembeek? Om de garage te verkennen?

En dan komt de robotfoto nummer 17 in beeld (die ook misschien de schutter was in Hoeilaart met de 9mm (2)), dus de kans dat Bultot nummer 17 kende of een andere dader van de diefstal is heel groot.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

274

Re: Waver: 30 September

Lees nog eens die post in "les tueries" waar simpel alles uitgelegd is en waar men nog altijd maar van 3 man spreekt » Forum

275

Re: Waver: 30 September

godver wrote:

Lees nog eens die post in "les tueries" waar simpel alles uitgelegd is en waar men nog altijd maar van 3 man spreekt » Forum

Natuurlijk heb ik dit aandachtig gelezen, en zoals je schrijft is dit een simpele benadering, iets om op verder te werken. Deze basisreconstructie van Chronos houdt met bepaalde aspecten geen rekening en is naar details toe niet altijd even correct. Enkele elementen:

De blonde dader van in Waver:

Dader 3: Man, 1m70 groot, 40 jaar, zware massieve lichaamsbouw, licht kastanjebruin haar.

Het is Dekaise die een blonde dader had gezien, dus dit kan men niet weglaten.

De tussenstop krijgt ook weinig aandacht, alsook de andere samenstelling van de daders tussen Waver en Hoeilaart, alsook 2 uur na de schietpartij is er het telefoontje naar de bestuurder van de Range Rover, nog eens 2 uur later is Dossogne goed op de hoogte. Er zijn getuigen die vermoeden dat de schutter in Hoeilaart (9mm (2)) gewond was. Waar zijn ze naar toe gereden en waar is de gewonde?

Ook nog de buit was niet 1 zak met wapens maar 2 zakken wapens, plus de aktetassen van Dekaise en een klant. Tevens stond de wagen al vanaf 7u30 in de straat » Forum

Ik poog gewoon om alle ontbrekende elementen een plaats te geven. Men kan het belang van de plaats van een huls niet ontkennen. Het zijn de details die moeten passen in het geheel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

276

Re: Waver: 30 September

Ik volg The End, er klopt iets niet met die klassieke "3-dader" beschrijving voor de zaak Dekaise. Heb ik altijd al gevonden. Maar hoe het dan wel zit, daar raak ik eerlijk gezegd niet wijs uit.

277

Re: Waver: 30 September

Ik heb gisteren na de post van godver nog eens alles overlopen en de verslagen in de eerste Bendecommissie herlezen over de feiten in Waver.

Over het hoofdschot staat duidelijk: kogel van rechteroor naar links, schuin naar boven gericht, de kogel kwam er achter het linkeroor uit, er staat duidelijk dat van dit schot de huls gevonden is. Dit kan niet anders dan de huls onder de wagen zijn. En met al die gegevens kan het bijna niet anders dan een linkshandige dader te zijn.

In het verslag van de Eerste Bendecommissie is er sprake van 3 schoten uit een 7.65 maar er wordt maar 2 keer een huls vermeld. Waarom? Tevens staat er in het verslag:

De overvallers zouden in het gevecht van drie wapens gebruik gemaakt hebben: twee 7.65 pistolen waarschijnlijk het merk FN en een 9mm-revolver van het merk Ruger of Smith & Wesson.

Er is dan ook nog de tweeloop. Dan komt men voor Waver op 4 wapens uit en in Hoeilaart komt de 9mm (2) in actie, dus de kans bestaat dat er vijf wapens in actie gekomen zijn. Op zich is dit niet onbelangrijk want de 7.65 (1) zou in Nijvel en aan de Diable ook gebruikt zijn en aan de Diable zou de 7.65 (1) opeens een soort machinegeweer zijn. Dus er zijn mogelijks twee 7.65 gebruikt maar er ontbreekt waarschijnlijk een huls in Waver!

Ook over Hoeilaart: een FN 7.65 1922 heeft een lader van 8 of 9 kogels. De twee rijkswachters waren goed geoefende schutters die de daders vanop korte afstand onder onder vuur namen (6 à 7 meter). Op de Santana zijn 9 kogelinslagen gevonden, dus 9 of 7 kogels kunnen in de daders terecht gekomen zijn. smile De rijkswachters hebben op de passagier vooraan geschoten en op de bestuurder en zijn overtuigd dat ze raak geschoten hebben. Er zijn de bloedsporen in Immo 2000 en er is het schot door de passagierszetel. Waar zijn de gewonden/doden? Wie heeft hen verzorgd? En terwijl de schutters in Hoeilaart toch wel met behoorlijke problemen geconfronteerd waren (mogelijk twee gewonden), slagen ze erin om zogezegd de omgeving te observeren (getuige Range Rover) te vluchten in de buurt, en 2 uur later het dreigtelefoon te plegen naar een getuige. De kernvraag bij deze is hoe de zo gezegde 3 daders dit allemaal klaar spelen.

Hoe het gegaan is, is een raadsel. Er is tot nu toe geen bevredigende verklaring, ook niet van de speurders. De experten kwamen er ook niet uit. Doch waar ik wel zeker van ben, is dat men vanaf Waver er alles aan deed om het onderzoek te manipuleren in een bepaalde richting.

Het is onmogelijk dat de overval in Waver en de nasleep ervan, geen gevolgen heeft gehad en sporen nagelaten heeft. Het is me ook duidelijk dat men iemand op het spoor was, of er dicht bij was.

En over de drie-daders-mythe; het is toch wel heel opvallend dat de blonde dader in het Bende-verhaal niet aan bod komt, want de kans dat het de blonde dader is die de agent vermoord heeft, is heel groot. En dat hij de linkshandige is. Hoewel vele getuigen van feiten en randgebeurtenissen, alsook materiële bewijzen er op duiden dat er een blonde dader actief is, wordt dit in de media en ook door het onderzoek gewoon vergeten (om het zacht uit te drukken)!

Stel nu, (ik schrijf dit niet zomaar!) dat die blonde (en/of de oude) de streek kent, er twee wagens waren, dat de agent dood moest omdat hij een te belangrijke getuige zou geweest zijn voor de blonde, dat die blonde ook de linkshandige was en dat die blonde ook betrokken was bij andere misdaden voordien die te maken hebben met het NBD-dossier. Want waarom Halle? Men moet eens aandachtige de tijdslijn bekijken en afvragen: wat heeft Halle met Waver, het NDB en het vinden van de zakken in Ronquières (de geheime boodschap) te maken! Plus de Peugeot en de aanslagen op Franse doelen (drugshandel). Zoveel toeval is onbestaand!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

278

Re: Waver: 30 September

the end wrote:

En terwijl de schutters in Hoeilaart toch wel met behoorlijke problemen geconfronteerd waren (mogelijk 2 gewonden) slagen ze erin om zogezegd de omgeving te observeren (getuige Range Rover) te vluchten in de buurt, en 2 uur later het dreigtelefoon te plegen naar een getuige. De kern vraag bij deze is hoe spelen de zo gezegde 3 daders dit allemaal klaar?

In verband met de dreigtelefoon naar Pierre Romeyer (de bestuurder van de Range Rover) wist Michel van het tueries-forum nog dit mee te geven:

J'en ai parlé à l'époque avec Romeyer qui m'a confirmé avoir reçu des menaces le jour même mais il me précisa que ces menaces n'avaient strictement rien à voir avec la fusillade dont il fut témoin. Cela contribue encore à la légende des tueurs ayant des complices dans la police et qui ont communiqué l’identité de Romeyer en vérifiant le numéro de plaque. Or, il est impossible que la bande ait noté dans la confusion la plaque d'une voiture se trouvant à 150 mètres...

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

279

Re: Waver: 30 September

Ben wrote:
the end wrote:

En terwijl de schutters in Hoeilaart toch wel met behoorlijke problemen geconfronteerd waren (mogelijk 2 gewonden) slagen ze erin om zogezegd de omgeving te observeren (getuige Range Rover) te vluchten in de buurt, en 2 uur later het dreigtelefoon te plegen naar een getuige. De kern vraag bij deze is hoe spelen de zo gezegde 3 daders dit allemaal klaar?

In verband met de dreigtelefoon naar Pierre Romeyer (de bestuurder van de Range Rover) wist Michel van het tueries-forum nog dit mee te geven:

J'en ai parlé à l'époque avec Romeyer qui m'a confirmé avoir reçu des menaces le jour même mais il me précisa que ces menaces n'avaient strictement rien à voir avec la fusillade dont il fut témoin. Cela contribue encore à la légende des tueurs ayant des complices dans la police et qui ont communiqué l’identité de Romeyer en vérifiant le numéro de plaque. Or, il est impossible que la bande ait noté dans la confusion la plaque d'une voiture se trouvant à 150 mètres...

Aanvullend:

Vers 11 h 30, Romeyer avait assisté comme automobiliste à la fusillade lors de laquelle les gendarmes de Wavre, Roland Campine et Bernard Sartillot, furent blessés grièvement à Hoeilaert.

Difficile de ne pas faire le lien : vers 14 h, quelqu'un qui avait l'accent flamand ou bruxellois l'appelait à la Maison de Bouche, son célèbre restaurant à Hoeilaert, pour lui demander "si c'était bien lui qui possédait une Range Rover verte" et lui conseiller de "faire bien attention à lui s'il voulait éviter les ennuis".

Wie is de beller die blijkbaar op de hoogte was? De ontbrekende blonde dader? Ook het uur, 11u30: ik lees tegenstrijdige berichten over het uur van de schietpartij in Hoeilaart?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

280

Re: Waver: 30 September

the end, Romeyer heeft zelf tegen Michel (van de tueries) gezegd dat die telefoon niets te maken had met de schietpartij. En ik denk niet dat de daders de Range Rover opgemerkt hebben, zowel niet als ze de Range Rover voorbij gereden zijn (ze waren bezig om de R4 kwijt te geraken) en zeker niet terwijl een schietpartij met de agenten bezig was. Er stonden dan ook nog enkele auto's tussen de Range Rover van Romeyer en de plaats van de schietpartij.

Chronos denkt in feite dat Romeyer zijn verhaal in zijn restaurant verteld heeft aan de gasten die daar werkten. En dat een van de bediende ofwel een grap maakte of een bediende ruzie had met Romeyer en wraak wou nemen.